اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش اختصاصی آکادمی هنر از مراسم هفدهمین جشن خانه سینما + گزارش تصویری

 

 صابر ابر و پگاه آهنگرانی در جشن خانه سینما 1394

هفدهمین جشن خانه‌ی سینما روز بیستم شهریورماه در عمارت مسعودیه برگزار شد. این جشن که قرار بود از ساعت 20 آغاز شود با حدود یک ساعت تأخیر کلید خورد. احسان کرمی اجرای این برنامه را بر عهده داشت. نخستین سخنران این مراسم دبیر خانه‌ی سینما همایون اسعدیان بود. وی طی صحبت‌هایش از بازگشت روز سینما به تقویم ملی سخن گفت و در ادامه هم هرگونه شائبه‌ای پیرامون فشار برای تعویض برندگان را رد کرد. جوایز این شب سینمایی را باشگاه گردشگری ایران سمگال تقبل کرده بود: سفر به آفریقا به همراه یک نفر. سفری که بعدتر علیرضا خمسه درباره‌ی آن به شوخی گفت: کسانی که می‌روند آفریقا بهتر است همان جا بمانند؛ اینجا خبری نیست.

 


جوایز:


دیپلم افتخار بهترین عنوان بندی به فراز اسکندری برای «رخ دیوانه» و تندیس این بخش به بابک یادگاریان برای «ماهی و گربه» تعلق گرفت.


در بخش آنونس که اهدای جوایز آن بر عهده‌ی مرتضی شایسته و لاله اسکندری بود، دیپلم افتخار به سهراب مشهدیان برای فیلم «خانوم» رسید و تندیس بهترین آنونس نیز به مهدی سعیدی برای فیلم «13».


جایزه‌ی بهترین عکس توسط امیرشهاب رضویان و هوشنگ گلمکانی به ایران انتظام برای فیلم «تابو» اهدا شد.


از زمان اهدای جایزه‌ی استعداد تازه بود که درو کردن جوایز توسط «چند مترِ مکعبْ عشق» شروع شد. جایزه‌ی این بخش توسط بهروز شعیبی و علیرضا داوودنژاد به جمشید محمودی برای همین فیلم اهدا شد.


برنده‌ی بعدی بهنام خاکسار بود که توسط هیئت داوران در بخش جلوه‌های بصری برگزیده شد و جایزه‌ی خود را از دست علیرضا خمسه گرفت. علیرضا خمسه‌ای که نامه‌ای هم از وزارت ارشاد داشت مبنی بر صلاحیتش برای دریافت دکترا و گلایه‌ای نیز داشت از عدم دریافت این مدرک تا کنون.


اما جایزه‌ی جلوه‌های ویژه‌ی میدانی به حمید رسولیان تعلق گرفت. رسولیان این جایزه را برای فیلم «نهنگ عنبر» به دست آورد.


در بخش اهدای جایزه‌ی چهره‌پردازی مهناز افشار جایزه را به کسی اهداء کرد که چهره‌پردازیِ او در «نهنگ عنبر» را بر عهده داشت: سعید ملکان.


جایزه‌ی بهترین صدابرداری به پرویز آدنار رسید برای فیلم «ماهی و گربه» و در بخش صداگذاری نیز امیرحسین قاسمی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» برگزیده شد.


تندیس بعدی نیز که توسط ویشکا آسایش و آتوسا قلمفرسایی اهدا می‌شد به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» اختصاص یافت؛ عنوان بهترین طراح لباس که نصیب ایرج رامین فر شد. 


در بخش طراحی صحنه باز نام «چند مترِ مکعبْ عشق» آمد و آبتین برقی که تندیس این بخش را از آن خود کرد.


تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن به پانته‌آ پناهی‌ها برای فیلم «گس» رسید. عنوان بهترین نقش مکمل مرد هم به نادر فلاح برای فیلم «چند مترِ مکعبْ عشق» تعلق گرفت.


سپیده عبدالوهاب نماینده‌ی دیگری از فیلم «چند متر مکعب عشق» بود که توانست تندیس بهترین تدوین را از آن خود سازَد.


«شهزاده‌ی رؤیا» ترانه‌ای بود که احسان کرمی از همگان خواست تا با همخوانی‌اش به استقبال جوایز بخش موسیقی بروند. در این بخش کریستوف رضاعی با موسیقی فیلم «ماهی و گربه» تندیس را از آن خود کرد که به خاطر غیبت‌اش بابک کریمی این جایزه را به نیابت دریافت کرد و پیام او را برای حاضرین خواند.


مریلا زارعی طبق انتظارات توانست تندیس بهترین بازیگر زن را بگیرد. تندیسی که به خاطر فیلم «شیار 143» به او رسید. رضا عطاران پیش از اهداء این جایزه گفت: از هر دست که بدی از همون دست می‌گیری! چند سال پیش من جایزه‌ی بهترین بازیگری را از دست خانم زارعی گرفتم و امروز هم این جایزه را به او می‌دهم.


ساعد سهیلی بازیگر دیگری بود که تندیس بهترین بازیگری را به خاطر فیلم «چند مترِ مکعبْ عشق» دریافت کرد و بر آن بوسه‌ای هم زد.


همایون پایور جایزه‌ی بخش فیلمبرداری را به خاطر فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» از آنِ خود کرد. با رفتن به بخش فیلمنامه بار دیگر نام «چند مترِ مکعبْ عشق» طنین انداخت و این بار هم جمشید محمودی بود که تندیس را مال خود کرد. اما این آخرین تندیس جمشید محمودی نبود و کافی بود که او تا بخش بعدی که اهداء جایزه‌ی بهترین کارگردانی توسط فرشته طائرپور و مسعود کیمیایی بود صبر کند.


آخرین تندیس این مراسم هم توسط اصغر فرهادی و رضا میرکریمی به نوید محمودی رسید و فیلم «چند متر مکعب عشق».


اما از اتفاقات جالب این مراسم جشن تولد نمادینی بود که برای صد سالگیِ پرویز شاهین پور، بازیگر سینما برگزار شد. بازیگری که وقتی روی سن رفت گفت نزدیک به صد و شش سال عمر دارد و سپس با بازخوانیِ شعر «بهار بود و تو بودی و عشق و امید» صدایش را به رخ کشید و وقتی هم که همه «تولدت مبارک» را برایش خواندند با حرکاتی موزون آمادگی بدنی‌اش را در این سن به همگان نشان داد.


اتفاق جالب بعد وقتی بود که مسعود کیمیایی روی سن رفت. او با بیان اینکه «بوی ناصر تقوایی در این مراسم میاد» از این کارگردان کهنه‌کار سینما خواست تا روی سن برود. تقوایی در میان تشویق فراوان حاضرین به روی سن رفت و چند کلمه‌ای درباره‌ی این روز و نقشی که باید در تعریف ماهیت سینما داشته باشد، سخن گفت. مسعود کیمیایی هم با بیان اینکه اگر بخواهم حرف بزنم پر از گلایه‌ام از حرف زدن طفره رفت.


آخرین بخش مراسم این شب سینمایی هم اجرایی بود از گروه دنگ شو تا این نما با هم‌گُدازی در موسیقیِ این گروه آرام آرام خاموش شود.

 

گزارش تصویری (عکاس: مژده علیزاده)

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما