اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

به مناسبت پنجمین سالروز تأسیس آکادمی هنر

پنجمین سالروز تأسیس آکادمی هنر

پنج سال پیش سیزدهم خردادماه 1388 اولین نسخه آزمایشی پایگاه پژوهشی، تحلیلی و خبری آکادمی هنر مصادف با میلاد حضرت زهرا (س) در دسترس مخاطبان هنر قرار گرفت و اخبار آن در رسانه‌های مختلف منتشر گردید. حال پنج سال از آن روز و نزدیک به شش سال از ایده‌های شکل گیری آکادمی هنر می‌گذرد. این بار هم روز میمونی با سالگرد تأسیس این مجموعه مصادف شده بود. نیمه شعبان. در این پنج سال مهم‌ترین هدف مان این بود که بتوانیم توازن خوبی میان بحث تخصصی و ژورنالیستی داشته باشیم و هیچ‌گاه در یک روزمرگی تولید خبر یا مقاله غوطه‌ور نشویم. به همین بهانه پنجمین سالروز تأسیس، نمایشگاه نقاشی و عکاسی از میان هنرمندان سرشناس به نمایشگاه گردانی نیوشا خطیب با نام «روزمرگی» را افتتاح کردیم. نمایشگاهی با آثار هنرمندانی چون یغما گلرویی، مهدی پاکدل، جواد مولانیا، علی بوستان، عسل فلاح، محمدرضا ماندنی، سیاوش امامی، مریم آقایی، محمدرضا وثوقیان، الهه فرهمند و نیوشا خطیب. نمایشگاهی که از آن استقبال فراوانی شد و حضور سرزده خسرو سینایی عزیز و دیگر هنرمندان نیز باعث مسرت بیش از پیش.


از روزمرگی که بگذریم بد نیست مروری بر عملکردمان و پاره‌ای توضیحات در یک سال اخیر داشته باشیم. در سال گذشته به برخی دلایل مجبور شدیم نام گالری هنری خود را که «آسا» نام داشت به «رج» تغییر نام دهیم و بار دیگر مراسم افتتاحیه‌ای برای آن برگزار کنیم. نمایشگاهی از آثار نیکو ترخانی هنرمند شناخته شده عرصه تجسمی که با نام «زنی در قلب دیوار خفته است» در مهرماه 1393 افتتاح شد. گالری رج پس از افتتاحیه فعالیت‌های خود را طبق روال ادامه داده است. در سوی دیگر گروه نمایش آکادمی هنر با یک وقفه پروژه چندهنری «مرثیه‌ای برای کتاب‌سوزی‌ها» را به اجراگردانی علی اتحاد و اجراگرانی چون بابک حمیدیان، نورا هاشمی، جواد مولانیا، نیکو ترخانی، نوید هدایت پور (در بخش زنده) هانیه توسلی و مهدی احمدی (در بخش تصویر) و ژوبین کلهر، نغمه مرادآبادی و حامد کاظمی (در بخش نوازندگان و اجرای آواها) اجرا کرد. اجرایی پراستقبال در فرهنگسرای نیاوران که با حمایت مخاطبان هر روز دو اجرا داشت.

در پایگاه پژوهشی، تحلیلی و خبری این مجموعه (همین تارنمای پیش روی‌تان) فعالیت‌مان را در زمینه تجسمی گسترش دادیم و سعی شد توازنی میان هنر تجسمی و نمایشی به وجود آید. از تمامی شما مخاطبان عزیز که پربازدیدترین روز تارنما –بیش از 40 هزار بازدید- را در همین ماه رقم زدید سپاسگزاریم. اخبار تجسمی روی جلد قرار گرفت و تقریبا در هر هفته با 5 خبر تجسمی و دو مقاله مرتبط با این حوزه ادامه دادیم. یکی از افول‌های‌مان پوشش جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود که به دلیل ضعف بسیار زیاد فیلم‌ها کمتر منتقدی از دوستان فعال در آکادمی هنر حاضر به پیگیری این رویداد شدند در عوض در سال جاری امیر گنجوی به کن رفت و هر شب یادداشت اختصاصی را برای‌مان ارسال کرد تا کمی و کاستی پوشش جشنواره فجر فراموش شود. رامین اعلایی دبیر سینما بیشتر از حوزه فعالیت‌اش –در مقام یک جانشین سردبیر- در سال گذشته و روزهای فشرده کاری به بنده کمک بسیاری کرد و سال گذشته این پایگاه مدیون زحمت‌هایش است. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که بیستم هر ماه منظم به روزرسانی شد بخش جامعه شناسی و هنر بود که یک خسته نباشید بزرگ دیگر باید به همکار عزیزم آرش حسن‌پور بگویم. در نهایت از تمامی شما مخاطبان عزیز در تمامی بخش‌های آکادمی هنر که ما را همراهی می‌کنید و تمامی همکاران عزیزم سپاسگزارم.

 

درباره نویسنده :
دکتر مجید رحیمی جعفری

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما