اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مهمترین فیلم‌هایی که در سال 2017 انتظار دیدن آن‌ها را می‌کشیم! / بازگشتِ مولفان

 

 

گاردین به تازگی لیستی از همه‌ی فیلم‌هایی که می‌توانند در سال جدید بیشترین کنجکاوی‌ها برای اکران شدن را در میان مخاطبان جدی سینما برانگیزند، معرفی کرده است. لیست مذکور را در ادامه و برای اولین بار در سایت آکادمی هنر ببینید:


بر اساس یک داستان واقعی

 

استاد لهستانی سینما، رومن پولانسکی در 83 سالگی هنور هم فعال است. آخرین فیلم «ونوس در خز» بود که در سال 2013 ساخته شد و واکنش‌های خوبی از طرف منتقدان بین المللی گرفت. خبرها حاکی از آن است که فیلم جدید استاد که فیلمنامه‌اش را الیویر آسایاس فیلمساز تحسین‌شده‌ی فرانسوی نوشته؛ در سال 2017 اکران خواهد شد. البته از هم اکنون می‌توان فیلم را یکی از نامزدهای اصلی نخل طلای سال 2017 نیز قلمداد کرد. فیلم جدید پولانسکی که بر اساس یک داستان واقعی نام دارد تریلری مهیج است شبیه به اثر قبلی استاد؛ «نویسنده‌ی روح». در این فیلم اوا گرین در نقش نویسنده‌ای ظاهر شده است که از طرف یکی از ستایشگران همیشگی‌اش وسوسه می‌شود.

 

مرا با نام خودت بخوان

 

لوکا گوادانینو فیلمساز تحسین شده و تازه وارد ایتالیایی سینما بعد از ستایش شدن در جشنواره ساندنس به خاطر ساخت فیلم «من عشق هستم»، سال گذشته فیلم «شیرجه» را ساخت که دوباره تیلدا سوئینتون را به عنوان بازیگر نقش اصلی زن در خدمت داشت. گوادانینو در حال حاضر در حال ساخت فیلمی با نام «مرا با نام خودت بخوان» در ایتالیا است. داستان یک عشق ممنوعه مابین یک دانشجوی آمریکایی در ایتالیا که دل در گرو عشق یک نوجوان ایتالیایی می‌بندد.

 

زندگی و مرگ جان اف. داناوان

 

زاویه دولان فیلمساز جوان کانادایی پس از موفقیت فیلم اخیرش؛ «این پایان دنیاست» در جشنواره‌ی کن مقدمات ساخت فیلم جدیدش را شروع کرده است. به نظر می‌رسد که دولان رفته رفته بیشتر علاقمند به کارگیری ستارگان هالیوودی می‌شود. به گونه‌ای که در فیلم جدیدش کیت هارینگتون، جسیکا چستین، ناتالی پورتمن، کتی بیتس و سوزان ساراندون بازی می‌کنند. به نظر می رسد با توجه به علاقه‌ی فزاینده‌ی جشنواره کن به نحوه‌ی فیلمسازی دولانِ جوان، این فیلم نیز از هم اکنون از شانس‌های عمده‌ی دریافت نخل طلای سال بعد است.

 

سایز کم کردن! (کوچک کردن) Downsizing

 

یک کمدی علمی تخیلی از الکساندر پاین. بعد از فیلم «نبراسکا» شاهکار کوچک پاین، این جدیدترین فعالیت سینمایی او است. مت دیمون و کریستین ویگ در فیلم بازی می‌کنند.

 

پایان خوش

 

ایزابل هوپر در فیلمی از میشائیل هانکه. این چهارمین همکاری هوپر با هانکه است. هانکه با دو ساخته‌ی قبلی‌اش یعنی «روبان سفید» و «عشق» به صورتی متوالی دو نخل طلا برده است. بعید نیست «پایان خوش» سومین نخل طلا را نیز برای استاد به ارمغان بیاورد. ژان لوئی ترینتینیان و متیو کاساوتیس نیز در فیلم بازی می‌کنند.

 

خانه‌ای که جک ساخت!

 

دیگر بهتر از این نمی‌شود. فکرش را بکنید که در یک سال هم میشائیل هانکه فیلم داشته باشد و هم لارس فون تریر. «خانه‌ای که جک ساخت» آنگونه که فون تریر گفته است درباره‌ی زندگی یک قاتل سریالی است. مت دیلون و برونو گانس در فیلم بازی می‌کنند. چندی پیش و زمانی که خبر رسید فون تریر قصد دارد یک سریال کیلر بسازد یکی از منتقدان در توئیتر نوشت: این یا یک شاهکار فراموش‌نشدنی خواهد شد و یا یک آشغال فراموش‌نشدنی. صفر یا صد. یکی از این دو. باید منتظر بود و دید.

 

کشتن گوزنِ مقدس 

 

این دومین فیلم به زبان انگلیسی یورگیوس لانتیموس پس از فیلم تحسین‌شده‌ی «لابستر» است. لانتیموس هم از آن فیلمسازان اگزوتیک جدید سینمای اروپا است. هر چند که تصمیم گرفته است که تا فیلم جدیدش را این بار در آمریکا بسازد؛ سین‌سیناتی. کالین فارل و نیکول کیدمن در فیلم بازی می‌کنند.

 

Lean on Pete

 

فیلم جدید اندرو هی فیلمساز انگلیسی بعد از ساخت فیلم «45 سال» یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال 2015 میلادی. دو تن از مهم‌ترین بازیگران سینمای مستقل آمریکا در دهه‌ی نود در فیلم بازی می‌کنند. استیو بوشمی و کلوئی سونی.

 

مکتوب، مکتوب است! Mektoub Is Mektoub

 

فیلم جدید عبدالطیف کشیشه پس از فیلم جنجالی «آبی گرم‌ترین رنگ‌ها است» یا «زندگی آدل» که در سال 2013 توانست نخل طلای جشنواره کن را ببرد. 

 

کله‌فلزی

 

فیلم جدید درک سیان‌فرانس کارگردان تحسین ‌شده‌ی آمریکایی برای فیلم «ولنتاین غمگین». سیان‌فران البته امسال فیلم «نوری میان اقیانوس‌ها» را داشت که چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در این فیلم مایکل فاسبیندر، آلیشیا ویکاندر و ریچل وایز بازی می‌کردند. هر چند به نظر می‌رسد به خاطر تجربه‌ی خوب فیلم «ولنتاین غمگین» همچنان می‌توان به سیان‌فران امید داشت.

 

موحش

 

فیلم قبلی میشل هازاناسیوس را بعید است که کسی دوست داشته باشد. «جستجو» فیلمی که این کارگردان بلافاصله پس از موفقیت عظیم فیلم «آرتیست» ساخت. اما قضییه سر این یکی کمی فرق می کند. هازاناسیوس در این فیلم سراغ زندگی یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما رفته است؛ ژان لوک گدار. به واقع فیلم جدید هازاناسیوس درباره‌ی رابطه‌ی این فیلمساز نابغه با همسر دوم بازیگرش؛ آن ویازمسکی است. لویی گرل در فیلم در نقش گدار بازی می کند.

 

برادران سیستیرز 

 

اولین فیلم به زبان انگلیسی ژاک اودیار؛ فیلمساز برنده‌ی نخل طلای فرانسوی بسیار می‌تواند کنجکاوی برانگیز باشد. اودیار فیلم را با اقتباس از رمان مشهور پاتریک دوویت با همین نام می سازد. تا اینجای کار اعلام شده که خوآکین فینیکس و جان سی رایلی در فیلم بازی می‌کنند. 

 

مخفی‌سازی Submergence

 

ویم وندرس چندین سال است که چندان با فیلم‌هایش ما را سر ذوق نمی‌آورد. ولی شاید قضییه سر این یکی کمی فرق کند. دستکم به خاطر بازیگرانش؛ جیمز مک‌آوی، آلیشیا ویکاندر و شارلوت رمپلینگ.

 

قطار بازی 2 / Trainspotting 2

 

دنی بویل پس از سال‌ها تصمیم گرفته است که تا دنباله‌ای بر موفق‌ترین و به یادماندنی ‌ترین فیلم خود بسازد. شاید انتخاب فیلم به عنوان بهترین فیلم اسکاتلندی تاریخ سینما او را بیشتر برای این کار ترغیب کرده باشد. در هر صورت در قسمت دوم فیلم دوباره تیم خل و چل قطاربازی 1 دورهم جمع می شوند. لازم به ذکر است که اوان مک‌گرگور با بازی در قسمت اول همین فیلم یک شبه ره صدساله رفت.

 

پروژه‌ی بی نام پل توماس اندرسون و دنیل دی لوئیس

 

دی لوئیس مشخصا در هر فیلمی بازی نمی‌کند. به واقع باید حتماً باید پای یک پیشنهاد وسوسه کننده در میان باشد. گو اینکه پی تی اندرسون این وسوسه را با فیلمنامه‌ی جدیدش در باب دنیای مد در دی لوئیس ایجاد کرده است. آخرین همکاری این دو منجر به کسب دومین اسکار بازیگری دی لوئیس شد؛ «خون به پا خواهد شد». 

 

بی وزنی 

 

چه کسی است که سینمای ترنس مالیک را دوست نداشته باشد؟ حتی اگر کسی پیدا شود که مانیفست‌های بصری ترنس مالیک را دوست نداشته باشد، بعید است که لااقل به سادگی از کنار فیلم جدید استاد بگذرد. فیلم جدید مالیک پر از بازیگران درجه یک است. اما نه در نقش‌هایی که شما از آن‌ها انتظار دارید. رایان گاسلینگ، کیت بلانشت، رونی مارا، مایکل فاسبندر، ناتالی پورتمن و بنسیو دل تورو در فیلم حضور دارند.

 

Wonderstruck

 

فیلم جدید تاد هاینس فیلمساز صاحب سبک آمریکایی پس از آخرین ساخته‌اش؛ «کارول» که به گمان بسیاری بهترین فیلم سال 2015 میلادی بود. فیلم همانند اثر قبلی استاد مورد اقتباسی است. این بار از رمان برایان سلزنیک. تا اینجای کار تنها حضور میشل ویلیامز در نقش اصلی فیلم قطعی شده است.

 

تو هرگز واقعاً اینجا نبودی!

 

این شاید از مهم‌ترین فیلم‌های این لیست باشد. فیلم جدید لین رمزی کارگردانی که به خاطر ساخته‌ی قبلی‌اش؛ «باید در مورد کوین صحبت کنیم» به شدت مورد ستایش قرار گرفت. خوآکین فینیکس در فیلم بازی می‌کند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما