اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یاس زرین و جایزه برتر در نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیو تهران اهدا می شود

 

40 یاس زرین و جایزه برتر در نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیو تهران اهدا می شود. این رویداد سینمایی از 28 خرداد تا 2 تیرماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش آکادمی هنر، محمدرضا عباسیان دبیر این جشنواره با اعلام این خبر افزود: فراخوان نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیو تهران فردا دوشنبه به صورت رسمی از طریق رسانه ها اعلام می شود و جزییات بخش ها، جوایز و قسمت های آن منتشر می گردد.

وی در این خبراعلام کرد: مؤسسه رسانه‌های تصویری با حمایت سازمان سینمایی کشور، همزمان با مبعث نبی اکرم(ص) و میلاد حضرت اباعبدا...(ع) نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران را به منظور سنجش ارزش‌های هنری و تکنیکی، تشویق و تقدیر سازندگانی که به ترجمان زیبا و هنرمندانه پیام و آرمان‌های عالیه اسلامی و ملی مبادرت کرده‌اند برگزار می‌نماید.

عباسیان با اشاره به بخش های مختلف جشنواره عنوان کرد:

40 یاس زرین و جایزه برتر در بخش های مختلف برای اهدا به برترین های نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیو تهران در فراخوان پیش بینی شده است.

دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیو تهران با بیان اینکه هیات های متشکل از هنرمندان، کارشناسان فرهنگی و صاحب‌نظران سینمایی کشور، به صورت جداگانه بخش های جشنواره را ارزیابی و داوری خواهند کرد خاطر نشان ساخت: 18 یاس زرین و جایزه برتر در بخش مسابقه ایران ( رویش یاس ها)، 7 یاس زرین در بخش مسابقه یک دهه ( خاطره یاس ها)، 7 یاس زرین در بخش مسابقه بین الملل، و جوایز متعددی در بخش های مسابقه سینما ویدیو، جوایز ویژه سازمان، و ... اهدا می شود.

عباسیان عناوین جوایز بخش مسابقه ایران را به این ترتیب اعلام کرد: در بخش مسابقه ایران 18 جایزه و یاس زرین شامل:  بهترین فیلم (به تهیه‌کننده)، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگرمرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین بازیگر مکمل زن،  بهترین تصویربرداری، بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین موسیقی، بهترین چهره پردازی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین فیلم اول (به کارگردان)،  فیلم برگزیده تماشاگران و جایزه ویژه هیئت داوران.

به گفته وی در بخش مسابقه یک دهه نیز، هیئت داوران آثار عرضه شده طی ده سال گذشته (1380-1390) را با رویکردهای جشنواره مورد قضاوت قرار داده و جوایز خود را به تهیه‌کننده و کارگردان به طور مشترک در قالب یاس زرین بهترین فیلم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، یاس زرین بهترین فیلم دینی ، یاس زرین بهترین فیلم خانوادگی، یاس زرین بهترین فیلم کمدی، یاس زرین بهترین فیلم کودک و نوجوان، یاس زرین بهترین فیلم اجتماعی و یاس زرین بهترین فیلم حادثه‌ای- پلیسی اهدا می‌نماید.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری با اشاره به بخش مسابقه بین الملل جشنواره فیلم ویدیو تهرانهدف از برپایی این بخش را نمایش منتخبی از آثار ویدئویی جهانی عنوان کرد  که علاوه بر تعامل فرهنگی، امکان ارزیابی بهتر موقعیت فیلم‌های ویدئویی ایران را در مقایسه با دیگر کشورها فراهم می‌آورد. هیئت داوران، آثار این بخش را که سال تولید آن‌ها 2009 به بعد باشد، مورد قضاوت قرار داده، هفت جایزه شامل : یاس زرین بهترین فیلم (به تهیه‌کننده)، یاس زرین بهترین کارگردانی، یاس زرین بهترین فیلم‌نامه، یاس زرین بهترین دستاورد فنی هنری، جایزه ویژه هیئت داوران، یاس زرین بهترین فیلم با موضوع بیداری اسلامی، یاس زرین فیلم برگزیده تماشاگران را اهدا می‌نماید.

وی همچنین، اضافه کرد: علاوه بر این جوایز، در بخش مسابقه سینما ویدیو نیز، آثار سینمایی ایرانی که طی سال گذشته (89-90) به شبکه‌های ویدئورسانه راه یافته‌اند، با تکیه بر ارزش‌های هنری، جذابیت قصه و کثرت مخاطب مورد قضاوت قرار داده به سه اثر برتر جایزه اهدا می‌نماید.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم ویدیو تهران با اشاره به جدا شدن بخش ویدیو از جشنواره بین المللی فیلم فجر تصریح کرد: فیلم های ویدیویی ارزش ها، ظرفیت ها و قابلیت هایی دارند که می بایست در قالب یک جشنواره مستقل مورد ارزیابی و تقدیر قرار گیرند و امیدواریم با تعامل و همکاری همه فعالان سینمایی، مراکز و سازمان های مختلف و اصحاب رسانه شاهد برگزاری جشنواره ای موثر، جریان ساز و ماندگار در این عرصه باشیم و سنگ بنای حرکتی تاثیرگذار گذاشته شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما