اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

محمد یعقوبی: مدیران تئاتر را باید اهالی تئاتر انتخاب کنند

 

  محمد یعقوبی گفت: اگر بخواهیم سطح کیفی تئاتر را افزایش دهیم مدیران تئاتر باید از میان هنرمندان انتخاب شوند و یا حداقل اهالی تئاتر مدیر را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران دومین نشست خبری ماهانه خانه تئاتر با حضور ایرج راد، مدیرعامل این تشکل و جمعی از اعضای هیأت‌مدیره خانه تئاتر به بررسی مشکلات و دغدغه‌های روز تئاتر‌ها اختصاص یافت.

 
در ابتدای جلسه ایرج راد رییس هیئت مدیره خانه تئاتر گفت: متأسفانه اهالی تئاتر به سمت مسایل شخصی با یکدیگر رفته اند و این دعواهای شخصی برای تئاتر مشکل ساز شده است و اختلافات دو نهاد یعنی پایگاه فرهنگی و آموزشی و سیاست‌گذارن و متولیان تئاتر به گروه های تئاتری ضربه وارد می کند البته این ضربه در درجه اول متوجه جامعه و فضای فرهنگی آن می‌شود و بعد به گروه‌های تئاتر ضربه وارد می کند و بسیاری از گروه های تئاتر را دیده ایم که پس از چندین ماه تلاش و تمرین و صرف انرژی کارشان به تعطیلی کشیده شده است.


وی افزود: پیشنهاد ما این است که مناقشات فردی را کنار گذاشته و سعی در همکاری داشته باشیم. متأسفانه با وجود آن که بسیاری از کارها مجوز اجرا دارند اما به دلیل اختصاص یافتن تالار مولوی به وزارت علوم تکلیف اجرای آن ها‌ مشخص نیست.


وی اذعان داشت: در گذشته تفاهم‌نامه ای میان مرکز هنرهای نمایشی و جهاد دانشگاهی برای گروه‌های تئاتر امضا می‌شد اما اکنون وزارت علوم در این امر دخالت دارد و همین مساله مشکلی برای گروه‌های تئاتری شده است ما هنرمندان انتظار داریم مشکل به نوعی حل شود و گروه‌ها مانند گذشته در نوبت اجرای خود، نمایش را روی صحنه ببرند.


در همین رابطه محمد یعقوبی عضو هیات مدیره‌ خانه تئاتر بیان داشت: اتفاقی که برای تالار مولوی افتاده مشکل همیشگی ما است همه ما با شخصیت حقوقی سروکار داریم، معضل از آنجا آغاز می‌شود که وقتی مدیران جدید می‌آیند، متوجه نیستند که باید خود را با شخصیت حقوقی وفق و برنامه‌های آن را ادامه بدهند.
وی افزود: تغییر برنامه‌ها بی احترامی به همان شخصیت حقوقی است که مدیر جدید در جایگاهش قرار گرفته، بنابراین‌ صرف‌نظر از اینکه همچنان منتظر اجرای تعهدات قبلی تالار مولوی هستیم، انتظار داریم نمایش‌های بعدی هم در این تالار اجرا شوند. طرف صحبت ما اداره کل هنرهای نمایشی هم هست که نباید در پی این تغییر پا پس بکشد، زیرا این اداره به گروه‌های تئاتری متعهد است، نه فقط به جهاد دانشگاهی.
در ادامه‌ این جلسه ایرج راد با اشاره به برنامه‌های جدید معاونت هنری درباره پرداخت یارانه به گروه‌های تئاتری و جذب تماشاگر از طریق گروه‌ها خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این مسایل بازتاب خوبی در پی نداشته است و هنرمندان را به جای خوبی نمی کشاند. برخی از آنها را به این سمت سوق می‌دهد که برای جذب تماشاگر بیشتر بخواهند از تماشاگر خنده بگیرند، از سوی دیگر پای برخی از هنرمندانی را به تئاتر باز می‌کنند که بیشتر تصویری هستند و جایگاه تئاتری ندارند و فقط به خاطر گیشه آمده‌اند. درحالی‌که گاه هنرمندان کم‌تجربه‌تر تئاتر بهتر از آن چهره‌ها می‌توانند ایفای نقش کنند.

در بخش دیگری از این نشست، محمد یعقوبی درباره بلاتکلیفی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و زیرمجموعه‌های آن گفت: اگر قرار است اتفاقی بیافتد و روندی اصلاح شود باید مدیر تئاتر منتخب هنرمندان تئاتر باشد. اگر چنین باشد، وظیفه ماست که اگر مدیری خوب کار نکند او را عزل کنیم یا در انتخابات بعد او را انتخاب نکنیم.
در همین رابطه هوشمند هنرکار اضافه کرد: اگر قرار هم نیست، انتخاباتی برگزار شود، دست‌کم باید نظر اهالی تئاتر را جویا شوند.


وی درباره بلاتکلیفی برنامه‌های تئاتری هم تصریح کرد: تئاتر ما دچار نابه‌سامانی است اما نبود برخی از این مدیران چندان هم مشکل‌ساز نبوده است. زیرا تئاترشهر و دیگر ارکان تئاتری کار خود را انجام می‌دهند، طبیعتا هدف این نیست که جایی به حال خود رها شود، بلکه هر جایی باید صاحب و مدیر داشته باشد اما درحال حاضر رفتن یا ماندن مدیر تئاتر دغدغه ما نیست. اگر برنامه‌های تئاترشهر هم مبهم است به دلیل این است که هنوز معاونت هنری برنامه‌های جدید خود را برای تئاتر اعلام نکرده و این درحالی است که قرار بود این برنامه‌ها تا پایان تیرماه اعلام شود.


در ادامه این مبحث محمد یعقوبی با اشاره به مشکلی تاریخی در ایران توضیح داد: این مشکل در کشور ما ریشه تاریخی دارد که همه مسئولان فکر می‌کنند همه‌چیز باید اجباری اتفاق بیافتد. پیشنهاد خانه تئاتر این است که قرارداد تیپ با تمام ایراداتی که دارد باید اجرا شود. اگر برنامه جدیدی دارند، این برنامه را در مورد 10 درصد از تولیدات یا در مورد یکی دو سالن محدود اعمال کنند و اگر جواب داد آن را همگانی کنند.
او همچنین درباره بحث مدیریت تئاتر هم عنوان کرد: این بحث به این دلیل مطرح شد که پرسش یک هنرمند تئاتر این است که می‌خواهم اجرا بگیرم، چه کسی پاسخگو است. بنابراین این بحث کاملا جدی است و به مسایل دیگری دامن می ‌زند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما