اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

قطب الدین صادقی: تولید تئاتر باید خودجوش و با درک ضرورت باطنی صورت گیرد

 

تولید تئاتر باید خودجوش و با درک ضرورت باطنی و بدون فرمول روشن صورت بگیرد. هنرمند باید اندیشه‎هایش را به فرهنگ جامعه و تئاتر ارائه دهد.

به گزارش آکادمی هنر، دکتر قطب الدین صادقی در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس با بیان این مطلب درخصوص بازتولید وقایع جنگ دو رویکرد متفاوت را مورد بررسی قرار داده و گفت: دو رویکرد نسبت به تاریخ جنگ در جهان وجود دارد یکی بازتولید بدون دخل و تصرف است تا در پرتو آن یک ایدئولوژی برای توجیه کنندگی سیاست های روز شکل بگیرد.

وی این نوع بازتولید را درحد تکرار و با همان بار احساسی و حق به جانب معرفی کرده و در بیان نمونه هایی ازآثار نمایشی در این دسته به فیلم هایی که هالیوود درباره قوم یهود و وقایع سالهای جنگ جهانی دوم می سازد اشاره کرد و افزود: در این دسته از فیلم ها موجودیت اسرائیل توجیه می شود آن هم بدون تحلیل و کاملا حق به جانب و در حد یک تکرار صرف!

این استاد دانشگاه نوع دیگری از آثار تولید شده در باره جنگ ها را دارای نگاه تحلیلی عنوان کرد و توضیح داد: این نوع از آثار معمولا پس از پایان جنگ که آب ها از آسیاب افتاد خلق می شوند و معمولا تحلیلی ضد جنگ ارائه می دهند و هشدارهایی برای جامعه در خود دارند.

وی با اشاره به آثار بوشنر، برشت، ژیرودو و ... گفت: در این آثار ویرانی اخلاق، تمدن، صنعت و کشاورزی در جنگ تصویر شده است.

صادقی، نگاه تحلیلی را نافع و در زمینه کسب انرژی های تازه موثر عنوان کرد.

این کارگردان تئاتر در انتقاد از جشنواره های تئاتر به حضور نیروهای غیر متخصص در آن ها اشاره کرده و توضیح داد: در این جشنواره ها بعضاً، افراد مبتدی و غیر متخصص بدون توجه به کیفیت هنری و فرهنگی و تاثیرگذاری کار می کنند. حتی با نگاه ایجابی نیز، کارها ضعیف هستند.

وی تولید بر اساس دستورالمعل را نفی کرده و تاکید کرد: تولید تئاتر باید خودجوش و با درک ضرورت باطنی و بدون فرمول روشن صورت بگیرد. هنرمند باید اندیشه هایش را به فرهنگ جامعه و تئاتر ارائه دهد.

دکتر صادقی به نشان دادن افراد فوق طبیعی در تئاتر دفاع مقدس پرداخته و آن را یکی از عمده ترین ضعف های این دسته از نمایش ها عنوان کرد و افزود: وقتی افراد واقعی را دارای ابعاد غیرواقعی به خصوص به لحاظ اعتقاد دینی نشان می دهید و بدور از اعتقادات وطنی، نگاه متناظر یک به یک را از دست داده اید و کمترین باورپذیری را خواهید داشت.

وی تاکید کرد: اگر در این کارها اتفاقات با واقعیت منطبق نباشند ، غیر قابل قبول خواهند بود و از سوی دیگر نیز، هرنمایش باید چیز تازه ای داشته باشد وگرنه فایده تکرارچیست؟

 

لازم به یادآوری است سيزدهمين جشنواره تئاتر مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در بخشهاي مسابقه صحنه اي، بين الملل، مسابقه آثارعروسكي و كودك و نوجوان، ويژه، خياباني و توليد نمايشنامه و نمايشنامه خواني به همت بنیاد فرهنگی روایت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز هنرهای نمایشی به دبیری حسین پارسایی از 28 آبان تا 3 آذر همزمان با هفته بسیج برگزار می‎شود.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما