اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

من را به ماه ببر، از جکی تسای در روسیه

 

 

موزه هنر مدرن مسکو، «من را به ماه ببر»، نخستین نمایشگاه انفرادی هنرمند چینی ساکن لندن، جکی تسای، در روسیه را برگزار می‌کند.


تسای که بیشتر برای جمجمه‌های گُلداری که برای طراح مُد، الکساندر مک‌کویین، ساخته است شناخته می‌شود، در کارش به‌عنوان یک هنرمند مستقل مشغول پیشبرد گفت‌وگویی میان فرهنگ‌های غربی و شرقی بوده است، با درآمیختن عناصر هنر پاپ با صنایع قدیمی چین. نمایشگاه کارهای تولیدشده تسای در طول چندین‌سال گذشته را ارائه می‌دهد که در قالب تکنیک‌های متنوعی اجرا شده‌اند؛ از نقاشی و چاپ سیلک تا ظروف لاکی حکاکی‌شده. تکنیک‌های سنتی به هنرمند اجازه می‌دهد تا بافت‌های متفاوتی خلق کند و اشیاء ترکیب‌شده را بتراشد. برای مثال، مجموعه‌ای که ابرقهرمان‌های کتاب‌های مصور را در کنار شخصیت‌هایی از اساطیر چینی تصویر می‌کند با تکنیک لاک کنده‌کاری شده، اجرا شده‌اند.

 

این تکنیک شامل به‌کاربردن چندین لایه لاک روی یک پانل چوبی با طرح‌های قلمزنی‌شده است، و پس از خشک‌شدن لایه‌ها، حکاکی‌کردن روی آن‌ها انجام می‌شود. تولید یک کار ممکن است سه تا پنج‌ماه زمان ببرد و گاهی حتی چندین‌سال. در پی استقرار جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، این هنر پرزحمت و هزینه‌بر رو به افول نهاد و به گفته تسای «این روزها تنها حدود ۲۰ استادکار با این مهارت در چین باقی مانده‌اند.» تسای می‌کوشد با کارش نسل جوان را به ریشه‌های فرهنگ چین جذب کند. وی هنرش را تلاشی برای پل‌زدن میان فرهنگ‌های شرق و غرب می‌داند. او قهرمان‌هایی نظیر سوپرمن، اسپایدرمن، و کاپیتان امریکا را در چشم‌اندازهای کلاسیک چینی قرار می‌هد تا هم‌زمان آمیختگی و تضاد فرهنگ‌ها را بیان کند.

 

تسای به شکلی تمثیلی شکوفایی اقتصاد چین را به موازات سقوط اقتصاد غرب تصویر می‌کند. نمایشگاه همچنین جمجمه‌های متنوعی را نمایش می‌دهد. آن‌ها که با گل‌ها، پرندگان و پروانه‌ها تزئین شده‌اند، به نماد غلبه زندگی بر مرگ تبدیل می‌شوند. جکی تسای (متولد ۱۹۸۴) پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی هنر چین به لندن رفت تا در زمینه تصویرسازی تحصیل کند. پس از مشهورشدن به‌واسطه طراحی جمجمه‌های گلدار برای مک کویین، او با طراحان انگلیسی، چینی و اروپایی کار کرده است. وی در سال ۲۰۱۱ بِرَند خود را به‌راه انداخت که در آن هنر و مُد را ترکیب می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما