اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«نقاشی سیاه: اسب، پرنده و گربه» در گالری دیوید زوئیرنر

 

 

گالری دیوید زوئیرنر از برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمند بریتانیایی، رز وایلی، در شعبه ی لندن خود خبر داده است. برای اولین بار «نقاشی سیاه: اسب، پرنده و گربه» که عنوان نمایشگاه نیز از آن گرفته شده، در کنار دو نقاشی جدید و تعدادی از کارهای روی کاغذ به نمایش درآمده است، که در کنار هم فرآیند کار متمایز و رویکرد شهودی او به ساخت تصویر را مورد تاکید قرار می دهند. وایلی نقاشی ها و طراحی هایی می آفریند که در نگاه اول از نظر زیباییشناسی ساده به نظر می رسند، اما بررسی نزدیکتر و دقیقتر نشان می دهد که آنها تاملاتی در مورد ماهیت خود بازنمایی تصویری هستند، که با شوخ طبعی دیده شده و پیچیدگی ظریفی دارند.


لایه های روزنامه با تصاویرشان که زمین کارگاه هنرمند را می پوشانند، منبع اصلی آثار او هستند، که هنگام کارکردن به شکل تصادفی با آنها مواجه می شود. وایلی با برداشت از حوزه های فرهنگی متنوعی نظیر فیلم، عکاسی مُد، ادبیات، اسطورهشناسی، تصاویر خبری، ورزش، و افرادی که در زندگی روزانهاش با آنها ملاقات می کند، نقاشی هایی رنگین و پرانرژی خلق می کند. وایلی همواره فیلیپ گاستون را ستوده است؛ هنرمندی که در نقاشیهای آخرش همانند خود او از دایرهی لغات بصری مختص به خود، صراحت پیکره های کارتونی و یک پرسپکتیو مسطح استفاده میکرد، اما همزمان آگاهی عمیقی نسبت به تاریخ هنر و قواعد نقاشانه را فاش می نمود. کار سه لته ای «نقاشی سیاه: اسب، پرنده و گربه» به طول ۵/۵ متر، که با پالت رنگی تیره و تکرنگ کار شده، نمایانگر راه حل هنرمند برای به تصویر کشیدن حیواناتی است که در عنوان کار به آنها اشاره شده است.

 

فرم های وایلی در این نقاشی که به سختی از آب درآمده، در مقابل یک پس زمینه ی خنثی و اسامی حیواناتی که در پایین نوشته شده، از زبان تصویری هنر باستان، در کنار مدرنیسم و کارهای آبستره ی نقاشانی نظیر فرانتز کلاین و اد راینهارت بهره میگیرد. برای خلق این کار وایلی قلم را کنار گذاشته تا به صورت مستقیم رنگ را با دستش روی بوم به کار گیرد. به جای تصحیح لکه های اولیه در برخی نقاط، وایلی قطعاتی از بوم را روی رنگ کولاژ کرده است، که بافت و رگه های کوچکی از رنگ را به وجود می آورد که با همدیگر ماهیتی جاندار و زنده به کار میبخشند.

 

رز وایلی (متولد ۱۹۳۴) در مدرسه ی هنر فولکاستون و دوور، و رویالکالج تحصیل کرده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما