اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یکی از اسطوره‌های هنر ایران در سکوت خبری درگذشت؛ آینه‌هایی فراتر از یک قاره

منیر فرمانفرماییان



پیکر منیر فرمانفرماییان ظهر امروز در میان سکوت خبری در قزوین خاکسپاری شد.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، در عصر رسانه که خبرها به سرعت در همه جا منتشر می‌شود یکی از بزرگترین هنرمندان آسیا دیروز از میان هنر ایران پر کشید. منیر شاهرودی فرمانفرماییان هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه ساز که روز ۳۱ فروردین ماه در منزل شخصی اش در نیاوران تهران درگذشت، ظهر امروز اول اردیبهشت ماه در قزوین و قطعه هنرمندان آرامگاه این شهر به خاک سپرده شد.



فرمانفرماییان هنرمند نقاش و مجسمه ساز و از پیشگامان هنر مدرن ایران روز گذشته ۳۱ فروردین ماه درگذشت. وی از هنرمندان نوگرای ایرانی بود که رویکردهای انتزاعی مدرنیستی در آثارش نمود داشت.


فرمانفرمائیان در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در شهر قزوین زاده شد. هشت ساله بود که به همراه پدرش که نماینده مجلس شده بود، به تهران آمد. سرگرمی پدر «طراحی فرش» و اداره یک «کارگاه قالیبافی» بود. او در دانشکده هنرهای زیبای تهران (۱۹۴۴–۱۹۴۶) تحصیل کرد. در همین سال‌ها یک تاریخ هنرنویس و باستان‌شناس آمریکایی توجه او را به خطوط و فرم‌های پرلطف و خوش‌ترکیب و ساده اشیای باستانی جلب کرد. به‌زودی تصمیم گرفت به پاریس برود که مرکز هنرهای آوانگارد در اوایل قرن بیستم بود، اما آشنایی با دوستانی از جمله منوچهر یکتایی نقاش و شاعر که بعدها با او ازدواج کرد، مسیر او را عوض کرد. در سال ۱۳۲۴ با قایق بخاری در جریان جنگ جهانی دوم عازم ایالات متحده شد و به مدت سه سال در مدرسه طراحی پارسونز در رشته تصویرسازی مُد (۱۹۴۶–۱۹۴۹) و دانشگاه کرنل (۱۹۴۸–۱۹۵۱) به تحصیل پرداخت. در اواسط دهه ۱۳۳۰ به‌عنوان تصویرگر مُد برای نشریاتی چون تاون، کانتری، و گلامور طرح لباس می‌کشید و به‌عنوان گرافیست تجاری و طراح مُد برای فروشگاه‌های بزرگ کار می‌کرد. در همین زمان بود که اندی وارهول را ملاقات کرد. این دوستی ادامه یافت و بعدها، وارهول یکی از تابلوهای سیلک اسکرین مجموعه مرلین مونرو را به منیر هدیه کرد. منیر فرمانفرمائیان پس از جدایی از منوچهر یکتایی نقاش و شاعر معاصر، با ابوالبشر فرمانفرمائیان، دانشجوی حقوق دانشگاه کلمبیا ازدواج کرد و نام خانوادگی او را به‌عنوان نام هنری خود برگزید.

 

بی‌شک آینه‌های فرمانفرماییان هیچ‌گاه از یاد هنردوستان نخواهد رفت او غریبانه از جهان هنر پرکشید که رسانه‌ای به آن درست نپرداخت و فوت او از زبان کامبیز صبری مجسمه ساز روز بعدش آن هم خیلی اندک رسانه‌ای شد. هنرمندی که آینه‌هایش فراتر از یک قاره بود و در جهان شهرت دارد بدون مشتاقان هنر تشییع شد. آکادمی هنر این ضایعه را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت عرض می کند. یادش شاد و روحش گرامی باد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما