اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مایکل هاپن، میزبان آثار چند رسانه‌ای جوانا گومز

 

 

تصاویر عکاسانه سوزن‌دوزی شده هنرمند شیلیایی، جوانا گومز، حوزه‌های مطالعات علمی و سنت‌های اجدادی را در می‌آمیزند. اکنون گالری مایکل هاپن میزبان نمایشگاهی از این هنرمند با عنوان Distaff است. با در هم بافتن الگوهای پیچیده علمی و اسطوره‌ای در تصاویری از بدن خود و دخترش، کار او تمایل به جای دادن نوع بشر بر بستر گسترده‌تر همبستگی و پیوند چند جانبه دارد.


وی به جای اینکه ما را افرادی جدای از یکدیگر و جهان اطرافمان ببیند، ما را به عنوان بخشی از یک زنجیره باستانی قرار می‌دهد که به مبدا حیات باز می‌گردد؛ ترکیبی از الگوها، مولکول‌ها و ارگانیسم‌های کوچک. واژه Distaff در انگلیسی هم به معنای خویشاوندان مادری و زندگی خانوادگی، و هم نام ابزاری موسوم به فرموک است که در نخ ریسی به کار می‌رود. هر دو معنای این واژه در مورد کار گومز مصداق دارند؛ نظر به این که او از بافندگی و سوزن‌دوزی بهره می‌گیرد تا مضامین تبارشناسی، اسطوره‌شناسی و زیست‌شناسی را در دودمان مادری خود کنکاش کند. نخ‌ریسی و بافندگی اشکالی هنری هستند که به صورت معمول از مادران به دختران به ارث می‌رسد. تصاویری از گومز و دخترش ژولیتا، همه جای نمایشگاه دیده می‌شود؛ در کنار دست‌های چهار نسل از دودمان مادری هنرمند. سوزن‌دوزی انجام شده روی بدن سوژه‌ها پلی میان آنها ایجاد می‌کند که همزمان فیزیکی و نمادین است، و از پیوندهای خونی و گذر زمان می‌گوید. یکی از کارهای اصلی نمایشگاه صورت هنرمند و فرزندش را در تقارن کاملی نمایش می‌دهد، و توهم آینه‌ای را ایجاد می‌کند که می‌توانیم در آن به یک شخص ثابت، اما در سنین متفاوت بنگریم. روی پیکره ژولیتا، سیستم لنفاوی سوزن‌دوزی شده است که کارکرد اصلی آن حفظ تعادل سیستم ایمنی بدن است.

 

این سیستم به عنوان دفاعی در برابر پدیده‌های ناآشنا و خطرناک عمل می‌کند؛ بسیار شبیه کاری که مادر برای کودکش انجام می‌دهد. فرهنگ عامه و افسانه‌ها در نمادشناسی کار هنرمند تاثیر مشخصی دارند، که نمونه آن کلاغ سوزن‌دوزی شده روی دست او با نخ سیاه، در یکی از کارهاست. کلاغ‌ها در برخی از فرهنگ‌ها نمایانگر خاطرات اجدادی هستند، با مرگ مرتبط دانسته می‌شوند و همچنین گفته می‌شود دارای قدرت مکاشفه و الهام هستند. مطابق برخی افسانه‌ها، کلاغ از زهدان تاریک گیتی خارج می‌شود تا نور(یا دانش) را برای انسان به ارمغان بیاورد. جوانا گومز، متولد ۱۹۸۰ سانتیاگو، در شهر مادری زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما