اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه «عکاسانی که تاریخ عکاسی را تغییر دادند» در گالری پیس پاریس

 

 

 

گالری پیس پاریس به تازگی نمایشگاهی از آثار منتخب عکاسانی که مسیر هنر عکاسی پرتره را تغییر داده‌اند برگزار کرده است. در این نمایشگاه که عنوان آن «عکاسانی که تاریخ را تغییر دادند» است، ریچارد آودون، پل گراهام، ریچارد لیروید و ایروینگ پن حضور دارند. 


بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی - گالری پیس منتخبی از آثار مشهور ریچارد آودون، پل گراهام، ریچارد لیروید و ایروینگ پن را برای نمایشگاه پرتره‌اش انتخاب کرده است. در زیر نگاهی گذرا داریم به بیوگرافی این عکاسان مشهور:

 

ریچارد آودون

 

آودون عکاس مد و عکاس پرتره اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی در ۱۵ می ۱۹۲۳ در نیویورک و در یک خانوادهٔ روس یهودی متولد شد و در ۱ اکتبر سال ۲۰۰۴ در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت. در اطلاعیهٔ فوت وی که در نیویورک تایمز منتشر گردید نوشته شده است که «عکس‌های مد و پرتره به تعریف تصویر آمریکا از سبک، زیبایی و فرهنگ، برای نیم قرن گذشته کمک کرده است».

 

پل گراهام 

 

پل گراهام عکاس بزرگی است که هیچ عکس شاخص و به یادماندنی ای ندارد! بعید می دانم کسی از علاقمندانش بتواند او را با یک تصویر مشخص و محبوب به یاد آورد. (خصیصه ای که بی شک در مورد اکثر هنرمندان قابل تصور است.) اهمیت پل گراهام در کارنامه سی ساله اوست و در پرسش های ذهنی ای که هربار وا می داردش تا پاسخی سنت شکن برایش بیابد. حاصل این جستجوی سی ساله، نه رسیدن به تصاویری پرنمود و دلخوش کننده، که رسیدن به قلمروهای تازه و نفس کشیدن در فضایی بکر و پانخورده بوده. او هرچند در ادامه مستند نگاری انگلیسی حرکت کرده، اما توانسته تعریف عکاسی مستند را "دگرگون" و "شخصی" کند. تعداد صفحات اختصاص داده شده برای معرفی یک عکاس، این بار کمی از حد متعارف بیشتر شده، چرا که ضرورت بود تا برای توضیح جزئیات و ظرائف آثار او، مجموعه هایش یک به یک مورد بررسی قرار گیرد. پل گراهام عکاس آسانی نیست که بشود به یک نگاه به او دل داد. شاید همین عمق دیریاب اوست که وی را اینچنین عکاس محبوب بسیاری از عکاسان دو دهه اخیر کرده است.

 

ریچارد لیروید

 

به عنوان یک عکاس منظره و چشم انداز مشهور شد اما به زودی به سمت گرفتن پرتره متمایل شد. لیروید هم اکنون به دلیل پرتره‌های رنگی و بسیار حجیمش مشهور است. 

 

ایروینگ پن

 

اروینگ پن در سال ۱۹۱۷ میلادی در نیوجرسی زاده شد. از ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۸ در مدرسهٔ هنرهای صنعتی موزهٔ فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به تحصیل پرداخت و طرح‌های او در مجلهٔ هارپرز بازار به چاپ رسید. از ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۱۱ به عنوان طراح تبلیغاتی برای یکی از مجله‌های بزرگ نیویورک کار کرد و پس از آن در ۱۹۴۲۲ برای نقاشی به مکزیک رفت. یک سال پس از بازگشت از مکزیک، از او خواسته شد که نخستین عکس‌های خود را برای مجله «ووگ» بگیرد. آلکس لیبرمن که سرپرست هنری این مجله بود، توانایی‌هایی بالقوه‌ای را که پن از خود بروز داده بود شکوفا ساخت و موجبات همکاری وی را با انتشارات «کنده ناست» که ناشر مجله «ووگ» بود، فراهم آورد. این همکاری اساس کار عکاسی پن را تشکیل داد. لیبرمن و مجله «ووگ» آنقدر بافراست بودند که به پن حداکثر آزادی عمل را برای آفرینندگی بخشیدند و پاداش بزرگ این کار خود را نیز با تصاویر متعدد و هنذمندانه‌ای که پن در طول سال‌ها برای این مجله آفرید، گرفتند. آثار پن را می‌توان به سه ردهٔ بزرگ عکس‌های مد، تکچهره و طبیعت بیجان تقسیم کرد.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما