اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پیش به سوی اسکارِ؛ شماره 2: آیا شگفت انگیزان اولین مجموعه‌ای می‌شود که 2 دنباله‌اش اسکار گرفته باشند؟

بهترین انیشمیشن های 2018



با توجه به این‌که انیمیشن پر سر و صدایی اکران نشده، شانس اسکار گرفتن شگفت انگیزان 2 بالا رفته است.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، سال جاری انیمیشن شاخصی که با رقبا فاصله داشته باشد اکران نشده است. حتی شگفت انگیزان 2 نیز که شانس اصلی اسکار در کنار دو رقیب دیگر دیده می‌شود در زمان اکران یک صدا برای بردن مجسمه تحسین نشد. حال با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، انیمیشن دیگری جز جزیره سگ‌ها از وس اندرسون در حد و اندازه یک رقیب دیده نمی‌شود. با توجه به شروع تبلیغات شگفت انگیزان 2 برای داوران اسکار و محافل مختلف شماره دوم را اختصاص به بهترین انیمیشن سال خواهیم داد.




1- شگفت انگیزان 2
دیوید ادلستاین منتقد مشهور نیویورک در مورد فیلم نوشته است: «انیمیشن شگفت انگیزان 2 برد برد، شباهت بسیار زیادی به قسمت قبلی مجموعه‌ی خود دارد. این اثر به عنوان یک انیمیشن بلند، لذت‌بخش است اما به عنوان یک اثر ابرقهرمانی، به‌شدت لذت‌بخش‌تر است. این اثر گواه بر این است که یک نفر (البته نه هر کسی، فقط برد برد) می‌تواند یک اثر ابرقهرمانی، آن هم با سبک آثار دنیای سینمایی مارول بسازد؛ اثری بسیار زیبا و باشکوه که دارای صحنه‌های اکشن حرفه‌ای است؛ نه فقط صحنه‌های شلوغ و پر هرج و مرج». قسمت اول شگفت انگیزان همه را متعجب کرد و توانست به راحتی اسکار بهترین انیشمین را دراسکار 2005 به خود اختصاص دهد حال پس از 14 سال اگر قسمت دوم انیمیشن هم جایزه اسکار را ببرد اتفاق عجیبی رقم خورده است. نه تنها هیچ انیمیشنی در دو دنباله این جایزه را کسب نکرده است بلکه فیلم‌های دنباله داری چون پدرخوانده و ارباب حلقه‌ها هم تنها در یک دوره توانستند جایزه اصلی را ببرند. البته اگر در اسکار 1996 جایزه بهترین انیمیشن از بهترین فیلم جدا می‌شد بی‌شک داستان اسباب بازی نیز با سه دنباله 2 اسکار داشت اگرچه همان سال 1996 یک اسکار ویژه موفقیت به دنباله اول دادند.



2- جزیره سگ‌ها
تنها رقیب و انیمیشن مهم انیمیشن استاپ موشن وس اندرسون است. اندرسون تا به حال نامزد 6 اسکار شده و هیچ گاه دستش به مجسمه اسکار نرسیده است و با توجه به اینکه تنها رقیبش یک دنباله است امکان اسکار گرفتن او نیز بسیار بالاست. با توجه به اینکه آقای فاکس شگفت انگیز نیز در اسکار در دو بخش نامزد شد نامزدی جزیره سگ‌ها نیز شاید صد در صد باشد. دیوید رونی از هالیوود ریپورتر معتقد است جذابیت های جزیره سگ‌ها را برانگیختن نامحدود کنجکاوی، طنز تلخ آن، نقاشی‌های گرافیکی و سکانس‌بندی آن‌ها و مسیرهای گریز از روایت اصلی تشکیل می‌دهند. فقط به یک دلیل ممکن است وس اندرسون این بار هم در اسکار ببازد و آن کم هزینه تر بودن و عدم تبلیغات برای داوران اسکار است. شگفت انگیزان 2 در این زمینه فوق العاده کار کرده و سعی داشته بیشتر رای دهندگان آن را ببینند.


با توجه به اینکه رقیب جدی برای این دو انیمیشن نیست تنها می‌توان از شانس های نامزدی دیگر انیمیشن ها سخن گفت.



انیمیشن دکتر زئوس، گرینچ» بر اساس داستانی ساخته شده که سال 2000 ران هاوارد فیلمی در مورد آن ساخت و بندیت کمبریج در آن صداپیشگی می‌کند. از نکات مهم این انیمیشن که ممکن است در بخش ترانه نیز برای آن نامزد شود ترانه‌های اجرا شده توسط فارل ویلیامز است که لحن و ضرباهنگ قصه نیز با آن پیش می‌رود.



رالف اینترنت را خراب می‌کند که قسمت دوم رالف خرابکار محسوب می‌شود نیز با توجه به موسیقی متن قوی هنری جکمن و جذابیت‌های داستانی و طنز آن از بخت‌های اصلی نامزدی اسکار است.



انسان‌های اولیه دیگر انیمیشنی است که شانس نامزدی اسکار دارد و در جوایز مستقل بریتانیا نیز کاندید شده است. نیک پارک کارگردان آن از متخصصان کلایمیشن است.



اگر قرار باشد انیمیشنی در فهرست نامزدها از سایر کشورهای غیر انگلیسی زبان کاندید شود آنگاه انیمیشن آنا و برونو از کارلوس کاررا از مکزیک، یک روز خوب داشتن به کارگردانی لیو جیان از چین، آتش بازی به کارگردانی آکیوکی شینبو از ژاپن و مهمتر از همه انیمیشن ماکیا: هنگامی که گل موعود شکوفه می‌دهد که 100 درصد نقد مثبت در روتن تومیتوز دریافت کرده از بالاترین شانس برخوردارند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما