اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آکادمی اسکار از کیارستمی دعوت کرد

 

اعضای آکادمی اسکار

 

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی بانی جوایز اسکار فهرست اعضای جدید خود را منتشر کرد.

به گزارش آکادمی هنر و به نقل از هالیوود ریپورتر، برگزارکنندگان جوایز اسکار که در ماه‌های اخیر زیر بار انتقادها در مورد نبود تنوع نژادی در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار داشتند، چهارشنبه‌شب فهرست دعوت‌شدگان امسال را منتشر کرد. عباس کیارستمی کارگردان فیلم‌هایی چون «طعم گیلاس» و «کپی برابر اصل» از سوی شاخه کارگردانان آکادمی دعوت شده است. رامین بحرانی، مرجانه ساتراپی و آنا لیلی امیرپور، فیلمسازان ایرانی‌تبار هم به عنوان اعضای جدید آکادمی معرفی شده‌اند.

آکادمی امسال از 638 نفر دعوت کرده است که یک رکورد است. این در حالی است که 322 نفر در 2015، 271 نفر در 2014 و 276 نفر در 2013 به آکادمی دعوت شدند. بین سال‌های 2004 تا 2012 به‌طور متوسط 133 نفر دعوت می‌شدند. ترکیب امسال از تلاش گسترده برای کاستن از انتقادها در مورد نبود تنوع نژادی خبر می‌دهد. 46 درصد اعضای جدید را زنان تشکیل می‌دهند و 41 درصد فهرست شامل افراد رنگین‌پوست است. همچنین فهرست جدید شامل 28 برنده جایزه اسکار و 98 نامزد اسکار است که روی هم 109 نامزد اسکار را شامل می‌شود. 


در میان دعوت‌شدگان، 283 نفر از 59 کشور، اعضای بین‌المللی محسوب می‌شوند. کن لوچ، نوری بیلگه جیلان، سلیمان سیسه، هو سیائو-سین، کیوشی کوروساوا، کریستیان مونجیو، پارک چان-ووک، مارگارت فون تروتا و آپیچاتپونگ ویراستاکول از جمله این چهره‌ها هستند.

برندگان دوره اخیر جوایز اسکار از جمله بری لارسن که برای «اتاق» اسکار بهترین بازیگر زن را گرفت، آلیسیا ویکاندر که با «دختر دانمارکی» اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را به خانه برد و مارک رایلنس برنده اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل برای «پل جاسوس‌ها» از اعضای جدید آکادمی هستند. همین‌طور لاشلو لمس کارگردان فیلم «پسر شائول» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و آدام مکی و چارلز راندولف که برای که برای «کسری بزرگ» اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را گرفتند.

نامزدی اسکار تضمینی برای دعوت توسط آکادمی نیست، اما باعث می‌شود نامزدها واجد شرایط شناخته شوند. هر یک از 17 شاخه آکادمی با توجه به معیارهای خود افرادی را برای عضویت به هیئت‌رئیسه پیشنهاد دادند. آکادمی حدود 6000 هزار عضو دارد. سال گذشته برای دومین بار پیاپی تمام 20 نامزد جوایز اسکار بازیگری سفیدپوست بودند. در دیگر بخش‌های اصلی نیز رنگین‌پوستان نادیده گرفته شدند که این مسئله اعتراض‌های بسیاری را به همراه داشت. ضمن اینکه از 305 فیلم واجد شرایط تنها چند فیلم ساخته کارگردانان رنگین‌پوست و تنها چند فیلم ساخته کارگردانان زن بودند.

اعتراض‌های گسترده، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را بر آن داشت به سرعت برای ایجاد تنوع نژادی در نامزدهای جوایز اسکار قوانینی جدید وضع کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما