اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

صدف طلایی سن سباستین 2019 به فیلمی از برزیل رسید

در شب پایانی جشنواره فیلم سن‌سباستین ۲۰۱۹، با انتخابی غیرمنتظره فیلمی از برزیل به عنوان برنده صدف طلای سن‌سباستین معرفی شد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، شب پیش فیلم «آرام» به کارگردانی تکزان پکستون وینترز از برزیل به عنوان برنده صدف طلا که جایزه اصلی جشنواره فیلم سن‌سباستین است، انتخاب شد.


این فیلم که رابطه پدر-دختری را روایت می‌کند موفق به کسب جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر مرد برای بوکاسا کابِنگله هم شد و جایزه فیلمبرداری را هم برای لورا مریانز به ارمغان آورد. کمپانی تولید فیلم دارن آرنوفسکی از تهیه‌کنندگان فیلم بود.



از دیگر برندگان بزرگ شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم سن‌سباستین که از بزرگ‌ترین رویدادهای سینمایی در مین کشورهای اسپانیایی زبان است، فیلم «سنگر بی‌پایان» بود که جایزه صدف نقره‌ای را برای کارگردانی آیتور آرگی، جون گارانو و خوزه ماری گوئناگا کسب کرد. این فیلم که درباره مردی است که خودش را در جریان جنگ داخلی اسپانیا در دیوارهای خانه‌اش پنهان می‌کند، همچنین جایزه بهترین فیلمنامه را هم برد.



جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن سن‌سباستین که در این دوره جشنواره رقبای قدری داشت؛ به دو بازیگر به صورت مشترک اهدا شد. گرتا فرناندز از اسپانیا برای بازی‌اش در فیلم «دختر یک دزد» ساخته بلن فونِس در نقش زنی از طبقه کارگر که به عنوان یک مادر تنها باید فرزندش را هم بزرگ کند، و نینا هاس از فیلم «آدیشن» محصول آلمان و فرانسه که در نقش آنا معلم ویلون ظاهر شده بود، این جایزه را دریافت کردند.  



جایزه ویژه داوری سن سباستین هم که جایزه دوم پس از صدف طلایی محسوب می‌شود به «پروکسیما» سومین فیلم بلند آلیس وینوکور از فرانسه رسید. این فیلم که در تورنتو برای اولین بار اکران و با نقدهای مثبت روبه رو شد درباره مادری فضانورد با بازی اوا گرین است که در آژانس فضایی اروپا در کلن کار می‌کند و باید مدتی به فضا برود و از تنها گذاشتن فرزند دختر هشت ساله‌اش ناراحت است.

 

پنه لوپه کروز در سن سباستین 2019



جایزه بخش افق‌های لاتین به «دوباره باز دوباره» به کارگردانی و بازی رومینا پائولا اهدا شد. این فیلم آرژانتینی که برای اولین بار در جشنواره رتردام دیده شد، فیلمی اتوبیوگرافیک درباره مادری تنهاست که تلاش دارد هویت مادر بودن را برای خودش تعریف کند. در این بخش از فیلم «عصبانیت» ساخته دیگو وگا و دانیل وگا از پرو و کلمبیا تقدیر ویژه به عمل آمد.


جایزه کارگردان جوان به آنا گارسیا بلایا از آرژانتین برای اولین فیلم بلندش با عنوان «اهداف خوب» رسید. آنگلا شانِلِک از آلمان نیز با درامی درباره رابطه یک مادر-پسر با عنوان «در خانه بودم، اما» جایزه اصلی بخش جنبی «زابالتگی تاباکالرا» را برد. در این بخش از «بچه‌های ایزادورا» ساخته دمین مانیوِل از فرانسه و کره تقدیر شد.



خورخه ریکلمه نیز در بخش جنبی جایزه کارگردان‌های جدید کوتکسا بانک را برای فیلم «برخی هیولاها» دریافت کرد که درباره خشونت در طبقه متوسط شیلی است. در این بخش تقدیر ویژه از «خواهر» ساخته سِوِتلا تسوتسورکووا از بلغارستان و قطر به عمل آمد.


مستندی در حمایت از حقوق زنان در آرژانتین ساخته خوان سالاناس با عنوان «بگذار قانون باشد» جایزه نگاه دیگر جشنواره را از آن خود کرد. جایزه فیپرشی بین‌المللی فدراسیون منتقدان فیلم برای بهترین فیلم سال نیز به «رُما» ساخته آلفونسو کوارون رسید.

 

دیگر برندگان جشنواره عبارت بودند از:

جایزه مخاطبان جشنواره: «خاص‌ها» ساخته اولیوه ناکاشه و اریک تولدانو از فرانسه.

جایزه مخاطبان برای بهترین فیلم اروپایی: «ببخشید جا ماندی» ساخته کن لوچ از بریتانیا، فرانسه و آلمان

 

جایزه بین‌المللی آرته: «دختر خشم» ساخته لورا باومایستر.

پنه لوپه کروز نیز آخرین جایزه دونوستیای این دوره را یک شب پیش از پایان جشنواره دریافت کرد. وی همراه گائل گارسیا برنال درباره فیلم «شبکه زنبور» ساخته اولیویه آسایاس صحبت کرد.

پنه‌لوپه کروز، کوستا گاوراس و دونالد ساترلند برندگان سه جایزه دونوستیای جشنواره امسال بودند.


این جشنواره شصت و هفتمین دوره خود را از ۲۰ تا ۲۸ سپتامبر (۲۹ شهریور تا ۶ مهر) برگزار کرد.

 

ترجمه از مهر

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما