اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«شوالیه» بهترین فیلم‌ جشنواره فیلم لندن شد

 

فیلم "شوالیه" ساخته آتنا ریچل تسانگری، فیلمساز یونانی به عنوان بهترین فیلم پنجاه و نهمین جشنواره فیلم لندن شناخته شد.

 

داوران جشنواره لندن، به خاطر "کیفیت الهام بخش، ابداع گرانه و متمایز سینمایی"، "شوالیه" را مورد تحسین قرار دادند.

 

پاول پاولیکوفسکی، سینماگر لهستانی و کارگردان فیلم "ایدا" (برنده سال گذشته بهترین فیلم جشنواره لندن)، که ریاست هیئت داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره را به عهده داشت در مورد انتخاب "شوالیه" به عنوان بهترین فیلم گفت: "شوالیه مطالعه ای در مورد آنتاگونیسم مردانه است که از دریچه چشمان یک فیلمساز شجاع و اصیل به نمایش درآمده است. آتنا ریچل تسانگری، با دقت ساختاری فوق العاده و طنز مقاومت ناپذیر موفق شد که فیلمی کمدی و در عین حال بیانیه ای عمیق درباره وضعیت جامعه انسانی غرب بسازد."

 

جشنواره فیلم لندن همچنین با اهدای جایزه فلوشیپ موسسۀ فیلم بریتانیا(بی اف آی) به کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی هالیوود، از این بازیگر سینما تقدیر به عمل آورد.

 

این جایزه که جایزۀ افتخاری و معتبر موسسۀ فیلم بریتانیا است، به وسیلۀ ایان مک‌کلن، بازیگر فیلم "ارباب حلقه‌ها" به کیت بلانشت اهدا شد. کیت بلانشت امسال با دو فیلم "کارول" و "حقیقت" در جشنوارۀ فیلم لندن شرکت داشت.

 

فیلم های "۱۱ دقیقه" ساخته یرژی اسکولیموفسکی، "جانوران بی سرزمین" ساخته کری فوکانگا، "گورستان پرشکوه" ساختۀ آپیچاتونگ ویراسه تاکول، "صحرا" ساخته جوناس کوارون، "آواز غروب" ساخته ترنس دیویس و "پسر شائول" ساختۀ لازلو نمس، از فیلم هایی بودند که برای دریافت این جایزه رقابت می کردند.

 

در بخش مسابقه فیلم های اول نیز جایزه ساترلند برای بهترین فیلم خلاقانه اول یک فیلمساز به فیلم "جادوگر" ساختۀ رابرت ایگرز از بریتانیا تعلق گرفت.

 

این فیلم که در ژانر وحشت ساخته شده، داستان خانواده ای مسیحی در قرن هفدهم انگلستان را روایت می کند که به وسیله نیروهای شیطانی مورد تهدید قرار می گیرند.

 

دزیره اخوان، کارگردان ایرانی تبار ساکن آمریکا که فیلم "رفتار مناسب" او سال گذشته در بخش عشق جشنوارۀ فیلم لندن به نمایش درآمده بود و امسال به عنوان عضوهیئت داوران، فیلم های این بخش را داوری می کرد، هنگام اهدای این جایزه گفت: "در میان کارهای ارائه شده در جشنواره امسال، یک فیلم به عنوان صدای تازه ای در سینمای معاصر جهان متمایز از بقیه قرار می گیرد."

 

"فیلمی در ژانر وحشت که گویی با هر فریم و لحظه های تکان دهنده اش، قواعد ژانر را دوباره ابداع می کند. فیلمی با بازی ها و حرکت های تاثیرگذار دوربین و یک برداشت فمینیستی و تازه از یک افسانۀ بی زمان."

 

فیلم های "۳۰۰۰ شب" ساخته می المصری، "کریشا" ساخته تری ادوارد شولتز، "پارتیزان" ساخته آریل کلیمن، "پائولا" ساخته یوجینو کانه واری و "عروسک عروسی" ساخته نیتزان گیلادی، از فیلم های دیگر این بخش بودند.

 

جایزۀ جان گریرسن برای بهترین فیلم مستند نیز به فیلم مستند "شرپا" به کارگردانی جنیفر پیدوم، در مورد زندگی بومیان ارتفاعات هیمالیا که نقش مهمی در یاری رساندن به کوهنوردان غربی اورست ایفا می کنند، جایزۀ بهترین فیلم مستند جشنواره را دریافت کرد.

 

الکس کوک، مستندساز در مورد اهدای جایزه به این فیلم گفت: "ما این فیلم تاثیرگذار را به خاطر اینکه این امکان را فراهم کرده تا صدای یک جامعۀ فراموش شده و بی صدا شنیده شود، تحسین می کنیم. "

 

"صداهای سانسور شده" ساخته مور لوشی، "فرانکوفونیا" ساخته الکساندر سوکوروف، "دکمۀ مروارید" ساختۀ پاتریسیو گوزمن از شیلی، "در جکسون هایتز" ساخته فردریک وایزمن، و "جیا ژانکه: مردی از فن یانگ"، از فیلم های مستند مهم نامزد دریافت جایزۀ جان گریرسن بودند.

 

مارک کازینز، مورخ فیلم و مستندساز سرشناس بریتانیایی که خود با فیلم مستند "من بلفاست هستم" در بخش غیر رقابتی جشنواره حضور داشت، از داوران این بخش بود.

 

جایزه بهترین فیلم کوتاه نیز به فیلم "خاطرات یک سگ پیر" ساختۀ فرانسیس نیوتن سوزا، به خاطر بیان شاعرانه اش در به تصویر کشیدن زندگی یک هنرمند تعلق گرفت. فیلمی که به گفته دیزی جیکوب، رئیس داوران این بخش، زیبایی روح انسان را نشان می دهد.

  

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما