سامان سالور: تضادی که در جنگ وجود دارد دستمایه خوبی برای درام و قصه است
- توضیحات
- نوشته شده توسط تحریریه آکادمی هنر
- دسته: گزارش
- منتشر شده در 1389-11-19 02:55
به گزارش اکادمی هنر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «سیزده 59» با حضور سامان سالور(کارگردان)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، جواد نوروزبیگی (تهیه کننده)، شاهرخ فروتنیان(بازیگر)، مهران احمدی (بازیگر)، شهروز وظیفه شناس (جلوه های ویژه ) و دریا آشوری (بازیگر) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سامان سالورکارگردان، با اشاره به این که در هر جامعهای جنگ بزرگترین و مهمترین اتفاقی است که رخ میدهد، گفت: جنگ ما طولانیترین جنگی است که در سالهای اخیر رخ داده است و نمیتوان راجع به آن بیتفاوت بود.
وی ادامه داد: من سن و سالی دارم که فضای جنگ بر زندگیام تاثیر زیادی گذاشت. از بمبارانهای زمان تحصیل تا از دست دادن دوستان هم دبستانیام. البته این قصه در بخشی از «ترانه تنهایی تهران» نیز اتفاق افتاده بود در آن فیلم یک بیسیمچی وجود داشت که گذشتهاش به جنگ میرسید.
سالور در پاسخ به پرسشی مبنی بر غیر واقعی بودن رفتن سید جلال از بیمارستان گفت: رفتن سید جلال از بیمارستان می توانست به هر شکلی اتفاق بیفتد. چون سرانجام تصمیم بر این بود که سید جلال از بیمارستان خارج شود . در فیلم هم اشاراتی برای طبیعی بودن این خروج شده بود مانند آن که این دوربینهای مخفی متعلق به بیمارستان نبودند یا این بخش در کنترل مسئولان بیمارستان نیست و بهرام که قرار بوده، مواظب دوربینها باشد نیز به خواب رفته است و...
وی افزود: برای آن که ریتم کار کند نشود و سریعتر سیدجلال از بیمارستان خارج شود ،تنها خروج سید جلال را نشان دادیم و به چگونگی خروج وی نپرداختیم. 70 تا 80 درصد فیلم در فضاهای بسته و بیمارستان فیلمبرداری میشود و نوع میزانسنها باید به گونهای میبود که ریتم فیلم حفظ شود.
سالور با اشاره به ویژگیهای این فیلم که آن را از سایر آثار دفاع مقدس متمایز میکند، گفت: این داستان ویژگی های خاص خودش را دارد تضادی که بین آدمها است. نگاه این آدمها به جامعهای که به شدت به سوی مدرن شدن میرود، هر چند ما در این فیلم در خصوص این مدرن شدن قضاوتی نکردهایم.
وی در ادامه به صحنههای ابتدایی فیلم که در فضای جنگ میگذشت اشاره کرد و گفت: میخواستیم 7 ،8 دقیقهای که قرار بود در فضای جنگ بسازیم شبه مستند و باورپذیر باشد، برای همین با دوربین روی دست فیلمبرداری شد. هرچند با امکانات شهرک دفاع مقدس که باید در آن بازنگری شود، ما به شدت دچار مشکل بودیم و برای صحنههای جنگ بیشتر بر روی جلوههای ویژه حساب کردیم.
نوروزبیگی نیز در این مراسم با اشاره به نقش پررنگ پرویز پرستویی دراین فیلم گفت: ایشان حتی در پلانهایی که نبود نیز تاثیر گذاشتند و حضورشان حس میشد.
وی با اشاره به گلایه سالور به امکانات شهرک سینمایی گفت: مدیریت شهرک تا آن جا که ما خواسته بودیم به ما امکانات داد و از ابتدا قرار بود با جلوههای ویژه بخشهای جنگ انجام شود.
سالور در خصوص قصه فیلم گفت: این فیلم پر از قصه است، قصه سید جلال و دخترش، قصه همرزمان سید جلال و قصه پسری که قرار است با باران ازدواج کند و رقیبی عشقی دارد.
به اعتقاد من بخش جنگی فیلم بیشتر فضاسازی است تا سیدجلال را به کما ببریم و تازه بعد از جنگ است که داستان ما شروع میشود. ما قصههای زیادی در کنارداستان اصلی داشتیم که به دلیل ان که فکر می کردیم موضوع اصلی را کم رنگ میکند، از آن صرفنظر کردیم.
عکس از ایسنا