اختصاصی

  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 
 
رومیان باستان بر روی طاق های نصرت پیکره هایی با جزئیات فراوان می‌گذاشتند.‌‌ پیکره‌هایی که تنها از آسمان می‌شد آن‌ها را دید. اما این پیکره‌ها، این ابژه هنرها برای چه نگاهی خلق شده اند؟ ادامه مطلب انریکو روبوستی؛ نگاه خیره/ خوانش تصویر، شماره‌ی هفدهم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

 

" بگذار زخمت را لمس کنم تا ایمانم جاری شود"

 

کاراواجو نقاش بزرگ همه‌ی دوران در شاهکارش " توماس شکاک" این روایت مکاشفه را تصویر کرده است او زمینه را سیاه کرده تا بدن مسیح از تعین تاریخ رها شود و با امر نامتناهی گره بخورد. بدنی که سوژه حقیقت است و مرگ را به زانو انداخته. فیگوری یگانه که رخداد را ممکن کرده همان بدنی که پولُس رسول ایمان به آن را تنها راه رستگاری می‌دانست: هر کس به رستاخیز ایمان بیاورد، رستگار می‌شود.

ادامه مطلب کاراواجو؛ سوژه حقیقت / خوانش تصویر؛ شماره‌ی بیست و دوم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

بازگشت به امر فیگوراتیو در زمانه‌ی نسبی گرایی و بی اعتباری واقعت ، عصیان بزرگ بیکن است. او همچون استاد تاریکی  کاراواجو،بر نظم موجود می‌شورد و امر انتزاعی را از بوم کسر می‌کند. واقعیت را همچون کاراواجو از سقوط ماده، از هبوط از درون تباهی بیرون می‌کشد. هسته ای صلب برای نمایش سستی، تعینی تمام عیار برای بازنمایی عدم تعین.

ادامه مطلب فرانسیس بیکن؛ انهدام/ خوانش تصویر، شماره‌ی شانزدهم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

در اواخر قرن هجدهم وقتی نهضت رمانتیسم سرتاسر خاک اروپا را با شعر و رمان گره میزد. بازنمایی طبیعت سر از خاکستر ابتذال بلند کرد و بر قامت خویش استوار ایستاد. تصویر چشم انداز به دست نقاشان بزرگ ، طبیعت را عظمت و شکوهی دوباره می‌بخشید و رابطه سوژه با جهان به میانجی این بازنمایی بازتعریف می‌شد. سوژه ای که در پیشگاه طبیعت دانایی را با احساس گره می‌زد. حیرت می‌کرد و در اندیشه ای ژرف هستی را ستایش می‌کرد. طبیعت از یکسو عظمتی با شکوه داشت که آدمی در برابرش با هیچ یگانه می‌شد و از سویی آدمی ، سوژه‌ای اندیشنده بود که طبیعت را به زانو می انداخت. این دیالکتیک قدرت و ضعف سوژه را به حیرت وامی‌داشت. سوژه ای که گویی پرسشی بی پاسخ را به دوش می‌کشد. ذهنی که می‌خواهد جهان را با اندیشه معنا  کند و جهانی که تن به اسارت اُبژکتیو نمی‌دهد.

ادامه مطلب ویلیام ترنر؛ آشوب / خوانش تصویر؛ شماره‌ی بیست و چهارم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

 

نقاشان امپرسیونیست سوژه را از میان خانه‌های روستایی و مناظر زیبای طبیعی انتخاب می‌کردند. دوران اوج این سبک در فرانسه درست زمانی بود که کایبوت جوان به آپارتمان جدیدش نقل مکان می‌کرد. کایبوت به یاد دارد که بر آستانه‌ی در ایستاده بود و به کف سابانی که کف آپارتمان جدید او را می‌سابیدند، نگاه می‌کرد. نور خورشید دل پنجره را شکافته بود و تن عریان کارگرها زیر نور می‌درخشید.

ادامه مطلب کف سابان؛ گوستاو کایبوت / خوانش تصویر؛ شماره بیست و سوم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 مترو؛ جرج توکر

 

«در آن روزها برخلاف امروز، جهان آیینه ها و جهان انسان‌ها جدا از هم نبودند» (بورخس-جانور آیینه‌ها)
جرج توکر نقاش آمریکایی، هم‌عصر رئالیسم جادویی است. دورانی که هنرمندان با بازگشت به جهان فیگورال، انتزاع را از بوم‌ها حذف کردند. آنان با بازنمایی واقعیت با نزدیک شدن به امر ابژکتیو، جهان تصور را بازآفرینی می‌کردند.

ادامه مطلب جرج توکر؛ مترو / خوانش تصویر؛ شماره‌ی بیست و یکم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

راز مونالیزا

بسیاری معتقدند چشم‌های نقاشی «‌مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی»‌ هنگامی که در سراسر اتاق حرکت می‌کنند آنها را دنبال می‌کند. این پدیده با نام «‌اثر مونالیزا» شناخته شده است اما تحقیقات جدید چنین ادعایی را رد می‌کند.

ادامه مطلب راز نگاه مونالیزا چیست؟
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.23 (20 رای)

 

 

1. مصائب ژاندارک (The Passion of Joan of Arc) / کارل تئودور درایر

 

دیدن مصائب ژاندارک همچون نگاهی اجمالی و سریع است به روحِ یک قدیس در طول محاکمه‌ی یک ساعته‌اش. فیلم بی‌شک چیزی فراتر از یک درام‌پردازی است، چیزی فراتر از یک بایوپیک(اثر بیوگرافی)، چیزی فراتر از یک مستند: آن یک پرتره‌ی معنوی‌ست، تقریباً یک پرتره‌ی مرموز از یک روح شبه-مسیح‌وار که در درون رنج‌های مسیح بار گذاشته شده است.

ادامه مطلب صد فیلم معناگرای تاریخ سینما [فیلم‌هایی در باب الهیات، مذهب، مسئله‌ی ایمان و اخلاق] (بخش یک از سه)

تحلیل رویکرد

  • مرگ در برابر رانه‌ی مرگ

    از مؤلفه‌های سینمای دوشان ماکاویف (Dušan Makavejev) علاوه بر مؤلفه‌ی اصلی موج سیاه سینمای یوگسلاوی (اخذ هویت از سمپتوم به­ جای اخذ هویت از سامان نماد...

تحلیل سینما

  • سرزمین آواره‌ها: سرزمین آرامش

    در جهان پر ملال امروز میان انبوهی از عادات و شیوه‌های تکراری، گاه تجربه‌ی زیستی جدید مسیری تازه پیش روی انسان گشوده و فصلی نو در زندگی او رقم می‌زند....

بانک اطلاعات هنری