اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
دکتر مجید رحیمی جعفری

دکتر مجید رحیمی جعفری

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

بی مرزینمایشگاه «بی‎مرز»[1] از چند جهت قابل بررسی و تحلیل می‎باشد. این مجموعه آثار به مثابه متنی بر روی الواح و متونی بنا شده است که نه تنها قدمت آن به تاریخ خیال آدمی می‎رسد؛ بلکه در نزدیکترین انگاره هر مخاطب قرار خواهد گرفت. منظور نخست تأثیر متن‎ و هنرمندان از متن‎های پیشین است که ناخودآگاه و خودآگاه از سبک، مضامین و پیرامون خود گرفته و منظور ثانوی، هر اثر از یک هنرمند به طور مجرد می‎باشد که در نمایشگاه‎ها، مضمون‎ها، مکان‎های مجزا و مختلف دیده شده و حال در متن «بی‎مرز» قرار گرفته‎اند.

ادامه مطلب به‎هم ریختن متن و آشنایی زدایی از فضای هنری / تحلیل نمایشگاه «بی‎مرز» در نگارخانه «سین»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (2 رای)

 

گائل گارسیا برنال در فیلم عشق سگی ساخته ایناریتو 

در حین مواجهه با فیلمی برآمده از فرهنگی ناآشنا تنها به بحث درباره‎ی سبک، درونمایه، مؤلف و در نهایت فرهنگ جهان فیلم بسنده می‎کنیم و کمتر می‎شود به بررسی تعامل خود با محصول به مثابه یک «گفته» بنشینیم. برخوردی که منتقدان سینما –به خصوص منتقدان در فضای کشورمان- با متن دارند ریشه در نقد سنتی دارد. چون آنان بی‎درنگ به ریشه‎های گفتمانی می‎پردازند. مسائلی از این دست: مؤلف، نوع و ژانر اثر، تاریخ خلق اثر، اوضاع خاصی که نویسنده در آن می‎زید، مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و مسائلی از این دست.

ادامه مطلب گفتمان تعاملی در «عشق سگی» Amores Perros
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

مل گیبسون در فیلم the beaver ساخته جودی فاستر 

فیلم سگ آبی The Beaver جدیدترین ساخته جودی فاستر بازیگر شهیر آمریکایی است. نگاهی به زندگی والتر بلک (مل گیبسون) مدیرعامل یک شرکت اسباب‎بازی است

ادامه مطلب تحلیل The Beaver – وقتی انگاره پدیدارشناسیک با نگاه سینمایی تعامل نداشته باشد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

سینما به مثابه یک صنعت-هنر در آمریکا از تمام جهات تعریف و پس از صنعت اسلحه‎سازی دومین صنعت ینگه دنیا معرفی شده است. آمریکایی که با بیش از نیمی از جهان در صد سال اخیر جنگیده هیچ‎گاه هنرمندانش رویکرد سیاسی نداشته‎اند؛ اگر هم داشته این برای عوام مشخص نبوده است. هر کشوری برایش مسائل امنیتی نظامش در اولویت قرار دارد. مشخصا در دهه‎ی 1940 به کارگردانان شاخص پیشنهاد ساخت فیلم‎هایی را می‎دادند که مردم ترغیب به حمایت انگلیسی‎ها در جنگ باشند. در مدت جنگ این موضوع شدت یافت و فیلم‎های جنگی در زمان جنگ، همه در ستایش روحیه میهن‎پرستی کشوری بود که هیچ سبقه‎ای نداشت. کدام میهن کدام شهروند؟!

 

ادامه مطلب سیاست‎های غلط عوام و خواص در سینمای ایران
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

دوازدهم تیرماه – روز دوم چهارمین دوره از جشنواره فیلم پلیس

آذرماه دو سال پیش یعنی 1388 در جشن منتقدین فیلم اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر تکریم شد و پس از آن این فیلم نمایش داده شد که به علت دیروقت بودن فیلم را تماشا نکردم تا برای تماشای آن دو سال بعد در روز دوم جشنواره فیلم پلیس به سینما فلسطین بروم و به بهانه مشاهداتم یادداشت روز دوم را بنگارم. همان‎طور که حسام کاظمی روز اول را توصیف کرده بود، استقبال از جشنواره چشم‎گیر نبود و روز دوم هم وضع فکر نمی‎کنم بهتر بوده باشد.

فیلم اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر ساخته شهرام مکری

ادامه مطلب یادداشت روز دوم جشنواره فیلم پلیس: «اشکان و انگشتر متبرک» و «بی‌انتها»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.17 (3 رای)

 

امیلی براونینگ در sucker punch

سرآغاز: «در مقاله «منطق game و film در شاهزاده پارسی» از نوعی درام به نام «درام تعاملی»

ادامه مطلب وقتی درام منزلتی تازه می‎یابد: Sucker Punch ساخته زاک اشنایدر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

برد پیت و شان پن در درخت زندگی ساخته ترنس مالیکترنس مالیک به طرز چشم‎گیر ولی در عین حال آرامی ظهور کرده است. به مثابه کشتی فضایی ما را به نوع جدیدی از سینما برده است:

ادامه مطلب یادداشت پیتر بردشاو بر «درخت زندگی»: حماسه‎ای تاریخی و جسورانه از ترنس مالیک در عشق و فقدان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

مصطفی زمانی و آنا نعمتی در آل 

 

فیلم آل اولین ساخته بهرام بهرامیان کارگردان سریالهای مشق شب و ساعت شنی به تهیه کنندگی علی معلم در ژانر تریلر و ترسناک میباشد. در مورد این فیلم اغلب به حواشی ژنریک و مقایسه آن با نمونه های غربی پرداختند و به همین صورت ارزش های آن را نادیده گرفتند. با اینکه آل از فیلمنامه خوبی بهره نمی برد اما نکات مثبتی در کلیت آن وجود دارد که لازم می دانم آنها را تحلیل کنم. این فیلم با توجه به عنوانش به یک موجود خیالی در اساطیر می پردازد. «آل نام دیوی مادینه -پری بدکار- در خرافات زنانه که به شب ششم جگر زچگان بَرَد و آنان را هلاک کند. بیماری که زن نوزاده را تا شش روز پس از وضع حمل رسد.»(1)

ادامه مطلب آل: اساطیری و روانکاوانه

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما