گزارش آکادمی هنر از افتتاحیه مجموعه مجسمه های پرویز تناولی در گالری شماره 10
- توضیحات
- نوشته شده توسط وحید رحیم بخش
- دسته: گزارش
- منتشر شده در 1390-03-21 13:38
عصر روز گذشته 20 خرداد 1390، پرويز تناولي، هنرمند بزرگ و استاد مجسمهسازي ايران و خاورميانه شماري از مجسمههاي «هيچ» خود را به گالري 10 آورد.
به گزارش آکادمی هنر، پرویز تناولی خالق مجسمههای «هیچ» اولین مجسمه «هیچ» خود را پنج سال پیش ساخت حال با گذر نیم قرن از ساخت اولین مجمه از این مجموعهاش میتوان گفت هر هنردوستی مجسمههای او را میشناسد. در آن زمان هنوز اين كلمه به شكل مجسمه درنيامده بود. نخست اين كلمه روي ورقهاي پلاستيكي بهكار رفت و بعدها اين شكل زيبا در دستان هنرمند او به شكل مجسمه شکل گرفت و زندگي پرافتخار خود را آغاز كرد.
كلمه هيچ كه شكلي بسيار زيبا و قابل انعطاف دارد، از سويي يادآور خط فارسي است و از سويي به سبب محتواي عرفاني يا فلسفي كه انسان ميتواند در آن بيابد، از همان آغاز سخت به دل نشست. در ميان رشتههاي گوناگون مجسمههاي تناولي، هيچ از همه محبوبتر متنوعتر شد و زمينه مناسبي شد تا هنرمند آفريننده آن بتواند با خلاقيت و نوآوري بسيار آن را با شكلها و جنسهاي متنوعي عرضه كند. از آخرين نمايشگاه تناولي كه در آن مجسمههاي هيچ خود را عرضه كرده بود، حدود 38 سال ميگذرد. در اين سالها مجسمههاي هيچ برنزي با شيوههاي مختلف و در اندازههاي گوناگون ساخته شد؛ هيچهاي كلاسيك كه تنها يك كلمه بود، هيچهاي پر پيچ و تاب، هيچ در قفس، هيچ با صندلي و... . بعدها كلمه هيچ به شكلهاي مدرنتر، با خطهايي متفاوت ساخته شد.
حال «هيچ»هاي فايبرگلاسي زرد و نارنجي و قرمز،«هيچ» نئوني، «هيچ»هاي برنزي عاشق، «يادبود هيچ» و ... نمونههاي ديگري از اين دست از جمله كارهايي است كه همراه با عرضه و فروش كتاب «هيچ» در گالري 10 ديده ميشود.
دکتر علیرضا سمیع آذر پزوهشگر و منتفد هنری لحظاتی را در مورد مجموعه مجسمههای تناولی سخنرانی کرد. او از جان کی آهنگساز آمریکایی یاد کرد که سخنرانی با عنوان «سخنرانی دربارهی هیچ» در جمع مدرنیستها ایراد کرد که این اتفاق بعدها منجر به منشأ تحولاتی بزرگ و خلق «هیچ» شد. او چنین گفت: تفكرات و ايدههاي جان كيج به نوعي در تفكر ذن وجود داشت كه در دهههاي 50 و 60 در آمريكا و با كمي تاخير در اروپا مشتاقانی یافت. در تفكر ذن عدم و هيچ متفاوت و اين انديشه با عنوان سونياتا در ذن مطرح است كه قلب آن بر «هيچ انگاري» است كه تصوري نه بر فقر وجود؛ بلكه پافشاري بر هيچ انگاري و عدم است.
او همچنین ادامه داد: «در دنياي مسيحيت نيز «هيچ» يك تجلی از خداست؛ به همین دليل هر آنچه دربارهی خدا حرف ميزنيم، ميدانيم خدا نيست. خدا فرم يا ماده، روح، شكل، عينيت و شخصيت نيست، لذا خدا در نهايت «هيچ» است كه وجودي است كه دريافت ما از آن هيچ است.»
سميع آذر در پایان سخنرانیش فرم مجسمههای تناولي را خيرهكننده دانست و اشاره کرد: اين جستوجوي خيره كننده قریب به نيم قرن ادامه داشته و هنرمند در راستاي آن تلاش كرده است. بي شك لازم نيست دهها يا صدها ايده از سوي يك هنرمند مطرح شود، چه بسا كه اگر يك ايدهي خوب مطرح شود ميتواند دهها امكان را در اختيار هنرمند قرار دهد تا اين ايده را براي سالها پیگیری نماید و به مفهوم موردنظر خود دست يابد. «هيچ» تناولي يكي از ماندگارترين، به يادماندني ترين و با شخصيتترين آثار هنري 50 سال اخير است.
به گزارش آکادمی هنر، نمايشگاه «هيچ»هاي پرويز تناولي از 20 خرداد تا 2 تير 1390 از ساعتهای 17 تا 20 در گالري شماره 10 به نشاني ونک، خيابان خدامي، خيابان نيروي انتظامي، بن بست رياحي برپاست.