*****
مجید رحیمی جعفری
بیخداحافظی پس از سالها دوری احمد امینی از سینما کنجکاویهای خاصی را برانگیخته بود. نه فقط از این حیث که احمد امینی نه سال است هیچ فیلمی را پس از این زن حرف نمیزند نساخته بود و تجربه چند سریال خوب را داشته است بلکه فیلم در مورد رضا صادقی یکی از محبوبترین خوانندگان پاپ ایران است.
ادامه مطلب تحقق نیافتن امر دراماتیک در یک بایوپیک/ نگاهی به فیلم «بیخداحافظی» ساخته احمد امینی / از سری...
*****
مجید رحیمی جعفری
روزمرگی مثل اینکه جذابیت زیادی برای فیلمسازان دارد. فرقی نمیکند فیلمساز کهنهکار باشد یا اینکه یک فیلم اولی. میگرن هم از آن دست فیلمهای پرشماری است که سه زندگی را در روزمرگی به هم بافته است و ماحصل هم مهم نیست که چه باشد. مانلی شجاعی فرد گر چه برای فیلم اول استاندارد خوبی از کارگردانی نشان داده است اما او هم فریب ظاهر داستانهای ساده را خورده که بیهدف تنها جلو میروند.
جهان مفروض پر از پدیدههاست و هر چیزی که در مواجهه با آن قرار میگیریم به مثابه یک پدیده قابل تأویل است. نقاشیهای هومن درخشنده در این تحلیل هم به مثابه متن و هم به مثابه یک پدیده قابل خوانش هستند که در ادامه به ساز و کار در نظر گرفتن آن در مقام متنِ تصویری و یک پدیده پرداخته شده است.
ادامه مطلب نظام بیناپدیداری در نقاشیهای هومن درخشنده
فیلم «زن» که در سینمای ردهی «ب» دسته بندی میشود یکی از مهمترین فیلمهای سال با توجه به تمامی شرایط جهان پسامدرن است که گاه تعابیری چون گذر از دنیای مازوخیستی از آن میشود.
ادامه مطلب کلاژی از جهان مازوخیست... / نگاهی به فیلم «زن» The Woman
اسب حیوان نجیبی است ترسیمگر دنیای امروزمان، جامعهمان، تهرانمان و از همه نزدیکتر یک شب از پیرامونمان است که در دل پایتخت میگذرد. اتفاقاتی که به دلیل جمع شدن و به توان رسیدن آنها –فیلم و کارگردان را- محکوم به سیاهنمایی کردهاند.
ادامه مطلب زیباییشناسی گروتسک در اسب حیوان نجیبی است
در ابتدای تحلیل لازم میدانم اشاره داشته باشم تحلیل پیشرو تنیده شده بر تئوریها است و تا آنجا که به یکدست بودن مطلب ضربه نخورد سعی شده است موارد ثقیل توضیح داده شود.
ادامه مطلب گسست دلالتها / تحلیل مجسمههای غزال پرتو، برگزیده جشنواره «پرسبوک آرت» و ششمین بیینال مجسمه
اگر با فیلمهای دنی بویل آشنا باشید نگاه او را به آینده کاملا مثبت و روشن خواهید دید. کارگردانی که امید در آثارش موج میزند و حتی در تمی آپوکالیپستی آن را پی میگیرد و همیشه روزنههای امید را از بین نمیبرد. کاراکترهایش همه با امید زندهاند و شاید اگر امید را بخواهید از آنها بگیرید آن لحظه آنها را مرده میبینید. در سختترین شرایط برای رسیدن به هدفشان میجنگند، تلاش میکنند و پیش میروند البته نه آن تلاشهای انسانمدارانه که اومانیسم را تبلیغ میکند بلکه کاملا کاراکترهای او نگره هالیوودیسم را پس میزنند و تلاششان استعلایی است و آن قدرت از بالاست که در نهایت انسان مستعد را یاری میرساند.
ادامه مطلب جنونِ آخرالزمانی / نگاهی به فیلم 28 روز بعد