اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
دکتر مجید رحیمی جعفری

دکتر مجید رحیمی جعفری

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 
فیلم برخورد خیلی نزدیک را در ماهنامه «فیلم‎‎نگار»، «صنعت سینما» و کتاب فیلمنامه فیلم برخورد خیلی نزدیک از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‎ام. در این نوشته قصد تکرار مکررات نداشته و تنها به عنوان‎بندی آغازین برخورد خیلی نزدیک خواهم پرداخت.[1] در عنوان‎بندی فیلم نزدیک‎ترین رابطه بین دو زبان کلامی و زبان تصویری ایجاد می‎شود. عنوان‎بندی فیلم می‎تواند جهانی جزء از جهان کل فیلم ارائه دهد. در فیلم‎های مختلف بارها شاهد این قضیه هستیم که عنوان‎بندی جذابی در نظر گرفته شده که به هیچ وجه سنخیتی با فضای فیلم نخواهد داشت.

 

برخورد خیلی نزدیک 

 
ادامه مطلب دریچه / تحلیلی بر عنوان‎بندی «برخورد خیلی نزدیک»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

مجید رحیمی جعفری – روز هشتم جشنواره فیلم فجر 23 بهمن‎ماه 1389: آسمان محبوب ساخته داریوش مهرجویی

 

مهرداد (علی مصفا) فوق تخصص غدد، درست در روزی که با بالاترین رتبه موفق به کسب این درجه، متوجه بیماری لاعلاج خود می‎شود. او تصمیم بر خودکشی گرفته ولی همه چیز در عالمی دیگر جریان می‎یابد. مهرداد باید سفری برای کشف و شهود در عالم بی زمان و مکان برزخ داشته باشد تا چشم دلش را با زلالی طبیعت شسته و بازگردد.

 

او سفری به چند دهه گذشته کرده و سعی بر کمک کردن بر مردم به عنوان یک طبیب دارد اما متوجه می‎شود دکتری به نام عماد محبوب در آنجا حضور داشته که مردم با تمام وجود به وی علاقه داشته‎اند. آن‎ها برای سالگرد دکتر محبوب بارگاهی با کمک مهرداد می‎سازند. در مقابل مهرداد شخصی به نام عمو قریب (مانی حقیقی) حضور دارد که با داروهای گیاهی به مداوای دیگران از جمله خود مهرداد می‎پردازد.

 

علی مصفا در آسمان محبوب 

ادامه مطلب «آسمان محبوب» اجرایی ضعیف از تمی مناسب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.75 (2 رای)

 

فیلم لانه خرگوش Rabbit Hole به کارگردانی جان کامرون میچل سرگشتگی و پریشان حالی زوجی پس از مرگ کودک 4 ساله‎اشان، دنی است. کودکی که به دنبال سگ به خیابان دویده و در یک سانحه با اتومبیل فوت کرده است. بکا (نیکول کیدمن) و هووی (آرون اکهارت) پدر و مادر این کودک هر چقدر سعی بر فراموش کردن ماجرا دارند کوچکترین نشانه‎ای آن‎ها را به یاد دنی می‎اندازد.

 

 Rabbit Hole

ادامه مطلب (Rabbit Hole) لانه خرگوش: سفر به Underworld
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

true grit 

سینمای آمریکا بسیار عجیب است. همه چیز را در کنار هم دارد. شاید جای هیچ چیز در آن خالی نباشد. سرگرمی به بهترین شکل ممکن، ضد ارزش‎ها و باورها و حتی تبلیغ ارزش‎های معنوی به بهترین شکل ممکن در فیلم‎های هر سال دیده می‎شود.

ادامه مطلب True Grit شهامت واقعی در شن‌های روان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 


«پرده‎های واژگون» عنوان تازه‎ترین مجموعه نقاشی‎های خسرو خسروی در گالری «طراحان آزاد» است. او با استفاده از لایه‎های اجتماعی و فرهنگی توانسته‎ است متن‎هایی نامتقارن، متناقض و متکثر از یک بینامتن کلی به وجود آورد. متن‎های فرهنگ پیشین و متن‎های فرهنگ پیرامون با بافتی متفاوت سبب حصول گفتمانی متحول، شده است. در هر اثر،متن‎ها به صورت شکل‎های کمابیش قابل شناسایی در لایه‎های پیشین و پیرامون قرار گرفته‎اند. لایه پیشین فرهنگ و شرایط اجتماعی سال‎های نچندان دور ایران و لایه‎های پیش‎رو شرایط کنونی را به تصویر کشیده است.

 

ادامه مطلب سیر تغییر فرهنگی و اجتماعی تاریخ معاصر ایران در نقاشی‎های خسرو خسروی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

خارج از دید از فیلم‎های فرهنگ عامه‎پسند می‎باشد که شنیدم شبکه 4 سیما آن را پخش کرده است. از اینکه چنین فیلمی با لحنی خاص، چگونه دوبله و با چه اصلاحاتی پخش شده که بگذریم، مجال نوشتن در مورد آن به چنین بهانه‎ای را به فال نیک می‎گیرم. در این نوشته ابتدا لحن فیلم و سپس نحوه روایت آن بررسی شده است.

 

 out of sight

ادامه مطلب روایت سودربرگ / لحن تارانتینو
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.63 (4 رای)

مجید رحیمی جعفری

در صحنه آغازین مرا به یاد داشته باش Remember Me یک رابطه عاطفی بین مادر و فرزند می‎بینیم که توسط یک دو رگه و یک سیاهپوست پاره می‎شود. مادر به ضرب گلوله جان می‎دهد تا ناامنی ایالات متحده نشان داده شود. حال ده سال گذشته و بازتاب این بی‎امنی‎ها قرار است در لوای مفهومی تزریق شود که در واقعیت در آستانه گذشت یک دهه است.

 

remember me

ادامه مطلب مرا به یاد داشته باش: حریم و امنیت یا سیاست
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

در اولین مواجهه با اثری که به سیره و صورت انبیاء الهی (ع) می‎پردازد یک مسئله اصلی طرح می‎گردد.  مرز بین هنر و واقعیت در خلق چنین آثاری کجاست؟ کدام باید مبنی قرار گیرد تا معقول محسوس شود؟

 

ملک سلیمان

ادامه مطلب وقتی معقول محسوس می‎شود

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما