اختصاصی

آخرین نقد آثار

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
هنر معاصر در بیم و امید
درآمدی بر چالشهای گفتمانی هنر معاصر ایران و همسایگانش «هنر معاصر» در منطقه پُرتنش ما همواره در وضعیت «بیم و امید» است؛ در کشاکش بین سنت و تجدد و هنوز با بهره‌برداری از مخزن‌های بصری سنتی خود چون میراث خوشنویسی، نگارگری و دیگر گونه‌های هنرهای صناعی سعی در بیانی جدید از آنچه بر سوژه‌هایش می‌گذرد دارد. تِری اسمیت1  نظریه‌پرداز مفاهیم معاصریت2  و هنر معتقد است اساساً معاصر بودن «موقعیتی پس یا ورای
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
نقد فیلم استیل واتر (مرداب) Stillwater تکراری و دوست داشتنی
در دو دهه اخیر با انبوهی از درام‌هایی سر و کار داشته‌ایم که موضوع آن‌ها به دادگاه یا حکم‌های صادره از آن به خصوص جایی که یک طرف آن حقوق پایمال شده یک زن است، ساخته شده‌اند. تام مک‌کارتی کارگردانی که برای اسپاتلایت مورد تحسین قرار گرفته بود، این بار خارج از مرزهای آمریکا به دنبال دغدغه‌های خود است و با مت دیمون اگرچه درامی تکراری را به ما نشان می‌دهد، اما می‌توانیم به دلیل نقاط قوتش دوستش داشته ب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
نقد و تحلیل ساختار فیلم «دشت خاموش» به بهانه‌ی نمایش در سی و هشتمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر؛ میعاد در لجن
تماشای فیلم «دشت خاموش» در سی و هشتمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر بهانه‌ای گردید برای تأمل بر ساحت روایت‌گری در سینما تا با کمی فاصله نسبت به قضاوت پیرامون سطح کیفی فیلمِ تحسین شده‌ی «احمد بهرامی» در بخش افق‌های هفتاد و هفتمین جشنواره‌ی جهانی ونیز، دریچه‌ای کوچک برای توجه به بیان تصویری در سینمای محتاطانه‌ی ایران گشایش یابد. ادامه مطلب: نقد و تحلیل ساختار فیلم «دشت خاموش» به بهانه‌ی نمایش در سی و ه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نقد فیلم تکه‌های یک زن Pieces of a Woman، میوه ممنوعه یا نماد آگاهی
  فیلم تکه‌های یک زن به کارگردانی کورنل موندروتسو و نویسندگی کاتا وبر محصول سال 2020 قصه انسان و سیب باغ عدن است. اگرچه با نگاه سنتی و اساطیری سیب را نماد گناه می‌دانیم، سیب می‌تواند نشانه دانش و اگاهی نیز باشد، چنان‌که در عهد عتیق سیب نشانی از سقوط انسان بود؛ اما در عهد جدید نماد رستگاری او شد. ادامه مطلب: نقد فیلم تکه‌های یک زن Pieces of a Woman، میوه ممنوعه یا نماد آگاهی اضافه کردن دیدگاه جدی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نگاهی به فیلم ناگهان درخت؛ تبلور شاعرانه ی زندگی و مرگ
  در دوران پاندمی کرونا، «ناگهان درخت» به مانند اثر دیگر صفی یزدانیان «در دنیای تو ساعت چند است»، فیلمی سراسر زندگی است که روح و فرهنگ گیلان زمین در آن تجلی یافته است. حتی زمانی که داستان فیلم در تهران می گذرد نیز این تعلق زیبایی شناسانه در گالیای هوشنگ ابتهاج - سایه - نمود پیدا می کند. چنان که گویی میدان شهرداری رشت به عنوان مرکز جهان، قرارگاه ابدی فیلم ساز است. درعین حال نماهای ناگهان درخت ار
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نگاهی به نمایشگاه از راهی که آمدی برگرد از کاری آپسون
کاری آپسون هنرمند خلاق آمریکایی اولین نمایشگاه خود را در اروپا گذاشته است. چیدمان‌های او در کانستالی بازل از 9 آگوست (19 مرداد 1399) به نمایش در آمد. او تنه‌هایی از درخت را در بخشی از این چیدمان بدون تقارن آویزان کرده است تا مخاطبان از میان آن‌ها حرکت کنند و به سمت دیگر بخش‌ها بروند. چیدمان یا مجسمه‌های او از جنس چوب و لاتکس و بازنمایی از بدن هستند. به نظر می‌رسد می‌توان نمایشگاه فعلی او «از راه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نقد فیلم خورشید مجید مجیدی؛ تراژدی پرانرژی و بی‌ریا
«خورشید» ساخته مجید مجیدی کارگردان ایرانی یک درام فرار از زندانی است که به هیچ جایی فرار نمی‌کند و در عین حال یک کمدی مدرسه‌ای بزن‌بکوب زمخت است که در آن کارها حسابی به مشکل برمی‌خورد. بازیگری فیلم درجه یک نیست و چرخ‌دهنده‌های خطوط داستانی‌اش اغلب صدا می‌دهد، اما دل و جرات و جاذبه‌ای خیابانی دارد و باید گفت یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در بخش رقابتی امسال فستیوال فیلم ونیز پخش شده است. ادامه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
یک دهه با شما
گمان می‌کردیم نقشه خوبی برای رسیدن به یک دهه فعالیت هنری داشته باشیم، اما موانع بسیار تمام اهداف را دست نیافتنی کرده است. شاید برخی معتقد باشند محدودیت‌ها خلاقیت می‌آورند، اما در چه جامعه‌ای! جامعه‌ای که مردمش هیچ اولویتی به دلیل شرایط گوناگون هنر نیست؟‌ در کشوری که دولت‌هایش به هیچ وجه از هنر چیزی نه می‌گویند نه برایشان مسئله است؟ با چه ابزار با چه بودجه با چه توانی می‌شود چشم‌اندازی برای هنر ک

تحلیل رویکرد

بانک اطلاعات هنری