اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نگاهی به فیلم‌های کوتاه برندة اسکاراز سال ۲۰۱۵تا ۲۰۲۰

فیلم کوتاه the silent child


هشتادوهفتمین جوایز اٌسکار مراسمی از جانب آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (AMPAS) است که در آن جوایز اُسکار به بهترین‌های صنعت سینما در ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ اهدا می‌شود. این مراسم در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ میلادی در سالن تئاتر دالبی هالیوود، لس‌آنجلس برگزار شد و توسط شبکه ای‌بی‌سی در آمریکا با تهیه‌کنندگی نیل‌مرون و کریگ‌زادان و با کارگردانی همیش‌همیلتون پخش شد. نیل‌پاتریک هریس برای اولین بار مجری این مراسم بود. مراسم هشتادوهشتمین دورة جوایز اُسکار که در آن جایزة اُسکار به بهترین‌های صنعت‌سینما در روز یکشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ میلادی اهدا شد. هشتادونهمین مراسم جوایز اُسکار، به افتخار بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۶، در روز یکشنبه ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ میلادی تهیه‌کنندگی آن را مایکل‌دلوکا و جنیفرتاد بر عهده داشتند. جیمی کیمل برای اولین بار مجری این برنامه بود. نودمین مراسم جوایز اُسکار بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷، در روز یکشنبه ۴ مارس ۲۰۱۸ میلادی برگزارشد. نودویکمین مراسم جوایز اُسکار به افتخار بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۸، در روز یکشنبه ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ میلادی برگزار شد و تهیه‌کنندگی آن را دوناگیگلیوتی و گلن‌ویز برعهده داشتند، ویز همچنین کارگردانی مراسم را بر عهده داشت. نود‌‌ودومین مراسم جوایز اُسکار و برای انتخاب بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ برگزار شد. این مراسم پس از یک‌دهه برگزاری در اواخر فوریه، امسال نهم فوریه ۲۰۲۰ برگزار شد و تهیه‌کنندگان آن لینت‌هاول‌تیلور و استفانی‌الن بودند. با توجه به موفقیت اجرای بدون مجری نود و یکمین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۱۹، مراسم این سال نیز مجری نداشت.


۱. تماس تلفنی (the call phone)
فیلمی به کارگردانی مت کرکبی برندة اٌسکار ۲۰۱۵ است. این فیلم از لحاظ داستان‌روایی و سبک فیلم‌برداری بسیار مورد توجه است. به بررسی یک تماس تلفنی متحول‌کننده می‌پردازد که«هدر» در حین کار در یک مرکز تماس تلفنی تجربه می کند. او تلفن را برمی‌داردتا به تماس ناراحت کننده‌ای از «اتلفن سیاهستنلی» پاسخ دهد زیرا استنلی آرزو می‌کند تا زمانی که مصرف بیش ازحد داروی ضدافسردگی به زندگی‌اش پایان دهد با کسی صحبت کند. هدر تمام تلاش خود را می‌کند تا استنلی را متقاعد کند که اجازه بدهد آمبولانس بیایدو او را نجات دهد و بعد از ان بتواند برای بهبود زندگی استنلی کمکش کند اما متاسفانه هدر موفق نمی‌شود.


۲. لکنت (stutterer)
فیلمی کوتاه به کارگردانی و نویسندگی بنجامین‌کلیری برندة اٌسکار۲۰۱۶ است. در این فیلم نشان می‌دهد که معلولیت جسمی یک فرد باعث انزوای اجتماعی و کاهش عزت نفس یک فرد معلول می‌شود. داستان این فیلم در لندن می‌گذرد یک تایپوگراف جوان به نام«گرین‌وود» را نشان می‌دهد که هنگام صحبت کردن دچار لکنت می‌شود. نقص گفتاری گرین وود او را کاملا از جامعه جدا می‌کند تا جایی‌که دیگر نمی تواند با کسی ارتباط برقرار کند.

 


۳. آواز (sing mindenki)


فیلمی کوتاه به کارگردانی کریستوف‌دیک برندة اٌسکار۲۰۱۷ است. زیبایی دوران کودکی قراراست زمانی باشد که نگرانی‌ها محو شوند و همه چیز هیجان‌انگیز و جدید شود. در بوداپست مجارستان دختری به نام «زوفی» وارد مدرسة جدیدخود می‌شود گروهی در حال تمرین برای اجرای یک نمایش آواز هستند که زوفی هم به آن‌ها می‌پیوندد. زمان تمرین معلم متوجه کم‌تجربه بودن زوفی می‌شودو بعد از تمرین با او صحبت می‌کند که صدایش خوب نیست زوفی بسیار دل‌شکسته می‌شود در حالی که صدای زیبایی دارد.


۴. کودک خاموش (the silent child)
فیلمی کوتاه به کارگردانی مت‌کرکبی برندة اُسکار۲۰۱۸ است. داستان فیلم دربارة کودکان ناشنواست و بیان می‌کند که بیش از ۷۸ درصد کودکان ناشنوا در مدرسه‌های معمولی تحصیل می‌کنندو هیچ پشتیبان تخصصی برای آنان در مدارس وجود ندارد. سازندگان این فیلم در صدد هستند که زبان اشاره روزی در هر مدرسه در سراسر جهان به رسمیّت شناخته شود.


۵. پوست (skin)
فیلمی کوتاه نژادپرستانه به کارگردانی گای‌ناتیو برندة اٌسکار۲۰۱۹ است. ناتیو غوغا را دراین فیلم به نمایش می گذارد. مخاطب تصور می‌کند که اتفاق وحشتناکی رخ خواهد داد اما مطمئن نیست که چه زمانی رخ می‌دهد. داستان فیلم دربارة درگیری بین دو دسته است. در شهری کوچک هنگامی‌که در یک سوپرمارکت مردی سیاه‌پوست به بچه‌ای سفید‌پوست لبخند می‌زند و نزاع بین دسته‌ها راه می‌اُفتد.


۶. پنجره همسایه ((neighbors window
فیلمی کوتاه به کارگردانی مارشال کوری برندة اُسکار ۲۰۲۰ است. این فیلم در سال ۲۰۲۰ جایزة اُسکار بهترین فیلم زنده را دریافت کرد. داستان «آلی» سی ساله و مادر دو فرزند را روایت می‌کند که نوزاد دیگری در راه دارد. این فیلم داستانی شبیه به پنجره‌عقبی هیچکاک را دارد که تماشای آن برای کلاسیک دوستان لذت بخش است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما