اختصاصی

آخرین نقد آثار

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نقد فیلم تکه‌های یک زن Pieces of a Woman، میوه ممنوعه یا نماد آگاهی
  فیلم تکه‌های یک زن به کارگردانی کورنل موندروتسو و نویسندگی کاتا وبر محصول سال 2020 قصه انسان و سیب باغ عدن است. اگرچه با نگاه سنتی و اساطیری سیب را نماد گناه می‌دانیم، سیب می‌تواند نشانه دانش و اگاهی نیز باشد، چنان‌که در عهد عتیق سیب نشانی از سقوط انسان بود؛ اما در عهد جدید نماد رستگاری او شد. ادامه مطلب: نقد فیلم تکه‌های یک زن Pieces of a Woman، میوه ممنوعه یا نماد آگاهی (1) دیدگاه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نگاهی به فیلم ناگهان درخت؛ تبلور شاعرانه ی زندگی و مرگ
  در دوران پاندمی کرونا، «ناگهان درخت» به مانند اثر دیگر صفی یزدانیان «در دنیای تو ساعت چند است»، فیلمی سراسر زندگی است که روح و فرهنگ گیلان زمین در آن تجلی یافته است. حتی زمانی که داستان فیلم در تهران می گذرد نیز این تعلق زیبایی شناسانه در گالیای هوشنگ ابتهاج - سایه - نمود پیدا می کند. چنان که گویی میدان شهرداری رشت به عنوان مرکز جهان، قرارگاه ابدی فیلم ساز است. درعین حال نماهای ناگهان درخت ار
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نگاهی به نمایشگاه از راهی که آمدی برگرد از کاری آپسون
کاری آپسون هنرمند خلاق آمریکایی اولین نمایشگاه خود را در اروپا گذاشته است. چیدمان‌های او در کانستالی بازل از 9 آگوست (19 مرداد 1399) به نمایش در آمد. او تنه‌هایی از درخت را در بخشی از این چیدمان بدون تقارن آویزان کرده است تا مخاطبان از میان آن‌ها حرکت کنند و به سمت دیگر بخش‌ها بروند. چیدمان یا مجسمه‌های او از جنس چوب و لاتکس و بازنمایی از بدن هستند. به نظر می‌رسد می‌توان نمایشگاه فعلی او «از راه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نقد فیلم خورشید مجید مجیدی؛ تراژدی پرانرژی و بی‌ریا
«خورشید» ساخته مجید مجیدی کارگردان ایرانی یک درام فرار از زندانی است که به هیچ جایی فرار نمی‌کند و در عین حال یک کمدی مدرسه‌ای بزن‌بکوب زمخت است که در آن کارها حسابی به مشکل برمی‌خورد. بازیگری فیلم درجه یک نیست و چرخ‌دهنده‌های خطوط داستانی‌اش اغلب صدا می‌دهد، اما دل و جرات و جاذبه‌ای خیابانی دارد و باید گفت یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در بخش رقابتی امسال فستیوال فیلم ونیز پخش شده است. ادامه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
یک دهه با شما
گمان می‌کردیم نقشه خوبی برای رسیدن به یک دهه فعالیت هنری داشته باشیم، اما موانع بسیار تمام اهداف را دست نیافتنی کرده است. شاید برخی معتقد باشند محدودیت‌ها خلاقیت می‌آورند، اما در چه جامعه‌ای! جامعه‌ای که مردمش هیچ اولویتی به دلیل شرایط گوناگون هنر نیست؟‌ در کشوری که دولت‌هایش به هیچ وجه از هنر چیزی نه می‌گویند نه برایشان مسئله است؟ با چه ابزار با چه بودجه با چه توانی می‌شود چشم‌اندازی برای هنر ک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.00 (14 رای)
نقد فیلم زن شوهردار A Married Woman ژان لوک گدار؛ سه ضلعی زن، قدرت و هنر
فیلم «زنِ شوهردار» محصول 1964 ساخته ژان لوک گدار بر پایه سه عنصر قدرت و حکومت (که نقش آن را مردی خلبان با روحیه خشک و سرد ارتشی به عهده دارد)، جامعه عصیانگر و خسته از وضع موجود (که زنی زیبا و سرکش نماینده آن است) و در نهایت عنصر سوم هنرِ نمایشی و تاثیر و نقش آن (که هنرپیشه تئاتر نقش آن را پذیرفته) بنا شده است که در نوشته پیش رو قصد تحلیل همین سه ضلعی را داریم. در فیلم «زنِ شوهردار» که نام آن نیز
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
چرا تحریم جشنواره فجر؟
در روزهای گذشته و پس از اعلام شرکت نکردن هیچ نماینده‌ای از پایگاه تحلیلی، خبری و پژوهشی آکادمی هنر در جشنواره‌های فجر و عدم اطلاع رسانی این رویداد موج موافق و مثبتی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد؛ اما کسانی بودند که به این حرکت انتقاد داشتند و این حرکت را جوزده و فوری خواندند که تاثیری در روند برگزاری جشنواره ندارد یا این‌که تنها رویدادی که هنرمندان می‌توانند آثار خود را ارائه کنند همین جاست و
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
این اثر یک استاد است؛ یادداشت گیرمو دل تورو بر ایرلندی مارتین اسکورسیزی
دل تورو کارگردان مطرح مکزیکی و برنده اسکار یادداشت کوتاهی در مورد تازه‌ترین فیلم مارتین اسکورسیزی نوشته است که در زیر می‌خوانیمش: ادامه مطلب: این اثر یک استاد است؛ یادداشت گیرمو دل تورو بر ایرلندی مارتین اسکورسیزی اضافه کردن دیدگاه جدید

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما