اختصاصی

  • خبر شگفت انگیز برای سینمای ایران، پیمان معادی داور جشنواره ساندنس شد

    پیمان معادی سینماگر ایرانی به عنوان داور جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس آمریکا انتخاب شد. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت رسمی جشنواره فیلم ساندنس، پیمان معادی بازیگر، نویسنده و کارگردانی ایرانی به همراه چلسی بارنارد، ماریل هلر، اندرو هی و داوران بخش فیلم‌های مسابقه فیلم‌های بلند آمریکایی جشنواره فیلم ساندنس هستند....
  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...
دکتر مجید رحیمی جعفری

دکتر مجید رحیمی جعفری

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.36 (11 رای)

 

فیلم جوان و زیبا - ژون و جولی

 

تازه‌ترین فیلم فرانسوا اوزون در مورد دختر تین‌ایجری و خوش‌گذرانی است که در سرخوشی بسیار فرانسوی و در علاقه به مردان بی‌پرواست. این فیلم نمونه‌ای از سوپ‌-اپراهای سینمای کلاسیک است. ما با یک فیلم اروتیسم، البته از نوع خفیفش روبه‌رو هستیم که سراسر لذت‌های یک دختر جوان به تصویر کشیده و در پایان یک ماجراجویی شور جنسی‌ به پایانی یأس‌آور برایش در سالخوردگی (با بازی شارلوت رمپلینگ) بدل می‌شود. فیلم با کنش‌های بجا و مهارت خوبی در کارگردانی با نقش‌آفرینی ژرالدین پالهاس و فدریک پروت در نقش زوج میانسال (سیلویا و پاتریک) و بازی بازیگر نوظهورش مارینا واچ در نقش ایزابل 17 ساله -کسی که درام بر محوریت او استوار است- کامل می‌شود. هم‌چنین در ایفای نقش‌ها باید از فانتین راوه در نقش ویکتور برادر کوچک ایزابل که گویی داستان از نگاه او روایت می‌شود و نقطه نظر خود اوزون است؛ یاد کرد.

ادامه مطلب ژون و جولی (جوان و زیبا): ظهور شور بلوغ یک دختر 17 ساله با ارجاعی درخور به بل دژور
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.69 (13 رای)

 

امین آقایی نی انبان

نقاشی‎های امین آقایی[1] با مقتضیاتی فرهنگی، مردم‎شناسانه و اجتماعی روبه‎روست که به همین ترتیب نمی‎توان آن‎ها را تنها از دریچه‎ای متنی[2] مورد خوانش قرار داد؛

ادامه مطلب تحلیل گفتمان فرهنگی حاکم بر نقاشی‎های امین آقایی در مرز واقع‎گرایی و فراواقع‎گرایی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.36 (7 رای)

 

 رسوایی مسعود ده نمکی

مسعود ده‌نمکی با سری پر فروش اخراجی‌ها شناخته می‌شود، فیلمسازی که به دلیل نوع صحبت‌هایش و مدعی بودن در فیلمسازی محبوب منتقدان نیست، اما عامه فیلم‌هایش را دوست داشته‌اند و فروش هر قسمت گواه این مطلب است. شخص ده‌نمکی نیز پس از این‌که منتقدان مقابلش جبهه گرفتند مخاطب همین فیلم‌هایش را مردم خواند و معیار فیلم خوب را فروش بالا.

ادامه مطلب یک قصه کامل / رسوایی ساخته مسعود ده‌نمکی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

اولین فیلم بخش مسابقه‌ای که در کاخ جشنواره اکران شد، هیچ کجا، هیچ کس ساخته ابراهیم شیبانی بود. سال‌هاست که منتقدان منتظر هستند جشنواره فجر هم مانند جشنواره‌های معتبر جهانی صاحب فیلم افتتاحیه شود. فیلم‌های افتتاحیه اغلب در بخش مسابقه حاضر نیستند و یک کارگردان صاحب نام آن را کارگردانی کرده است. ابراهیم شیبانی سومین تجربه کارگردانی خود را پس از دو فیلم زهر عسل و صحنه جرم ورود ممنوع پشت سر گذاشته است. سومین فیلمی که اگر از نظر اعتبار در حد و اندازه فیلم افتتاحیه نباشد ولی بازیگران سرشناس زیادی -حتی در کوچک‌ترین نقش‌ها- در آن ایفای نقش کرده‌اند؛ رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، صابر ابر، افسانه چهره آزاد، بابک کریمی و آتیلا پسیانی. این تعداد بازیگر سرشناس خود سبب شد کاخ جشنواره در آغاز پر ازدحام شود.

هیچ کجا هیچ کس - نشست رسانه ای

 

ادامه مطلب آشفتگی روایی... / هیچ کجا، هیچ کس
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

ویتسک

توضیح سردبیر: یادداشت زیر به سفارش «روزنامه بهار» و به بهانه‎ی ورود به تهیه و تولید نمایش نگاشته شده است و بازنشر آن در رسانه‎ی دیگر و این‎بار سایبری شاید خالی از لطف نباشد. آن‎ چیزی که برای روزنامه‎ی بهار در این یادداشت اهمیت داشت سه مشخصه بود: 1- دلیل ورود به جریال تهیه 2- تخصص در زمینه تهیه و تئاتر 3- مشکلات و راه‎حل‎ها. البته یادداشت کمی کوتاه‎تر در روزنامه مذکور به دلیل صفحه‎بندی آن منتشر شد که در این‎جا می‎توانید یادداشت کامل را مطالعه نمایید و باز هم رسانه‎های سایبری از چاپی جلوتر هستند.

ادامه مطلب شدنی یا نشدنی: بحث جریان خصوصی در تئاتر کشور
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

سه اثر از نجمه کزازی را در فضای مجازی مشاهده کردم و هر کدام روایتی از یک داستان و آسیب‎شناسی اجتماعی بودند. آثار در یک خط روایی چنان قرار می‎گرفتند که حتی نوه قلم‎زنی و رنگ‎ها و جزئیات نیز در روایت کامل می‎شدند. در زیر هر سه اثر آمده است.

نقاشی نجمه کزازی

ادامه مطلب محدوده‎ی هراس و لذت / نگاهی به نقاشی‎های نجمه کزازی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

ویل اسمیت در نقش محمدعلی کلی 

محمدعلی بوکسور مسلمان و شهیر آمریکایی یکی از چهره‎های فراموش نشدنی این رشته ورزشی است. محبوبیت چهره‎های مختلف ورزشی، سیاسی، عقیدتی و در وجه مقابل اهمیت آن‎ها نه به واسطه محبوبیت همواره مورد توجه فیلمنامه‎نویسان استودیوهای مختلف بوده است. استودیوهایی که حق ساخت فیلم این شخصیت‎ها را از بیوگرافی‎ها خریداری و موافقت آن چهره –در صورت زنده بودن موافقت خودش و در صورت مرگ، موافقت خانواده یا بنیادش- را جلب کرده‎اند.

ادامه مطلب قدرت و افتخار: نگاهی به فیلم «علی» ساخته‎ی مایکل مان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

آزمایشگاه حمید امجد

فیلم آزمایشگاه اولین ساخته‎ی حمید امجد را می‎توان از لحاظ فرم، نوعی پیشنهاد از سوی او مورد نظر داشت که مخاطب را به  نگاهی متفاوت به بیان پیش‎فرضش فرا خواند.

ادامه مطلب آزمایشگاه: پیشنهادی برای نگاهی دیگر

تحلیل رویکرد

پیشنهاد کتاب