اختصاصی

  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

 

 

 

هر اثری که خلق می‌شود، پرسش‌هایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که ساده‌ترین و معمول‌ترین آنها پرسش از چیستی اثر است. ریشار مونو در مورد یک اثر سه پرسش را مطرح می‌کند، از چه صحبت می‌کند؟، چه تعریف می‌کند؟ و چه می‌گوید؟ همه این پرسش‌ها تقریبا در حوزه درون‌مایه قرار می‌گیرند؛ مضمون، داستان و تزها و گفتمان‌ها.

ادامه مطلب نگاهی به مضمون و روایت در فیلمنامه «فرود در غربت»: هیچ معجزه‌ای در کار نیست!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 در اين نوشته نگاهي به مقوله‌ي عامه‌پسندي متن سينمايي انداخته، فارغ از اين‌كه فيلمي كه بهانه‌ي نوشتن اين متن شده، واجد چه روايتي يا فاقد چه ارزش‌هاي هنري است. فيلمي كه به يمن ديدنش، بارها صداي خنده‌ي حضار را در سالن سينما  شنيدم و اين امري است كه نمي‌توان به سادگي و بدون اعتنا از كنار آن گذشت.

 

سن پطرزبورگ

 

ادامه مطلب چرا «سن‌پترزبورگ» فیلم خوبی است!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.17 (9 رای)

 

پيش تـحرير

فیلم antichrist

شايد نوشتن مطلبي در تأييد يا تحسين ساخته‎ی جنجالي لارس فون‎ترير يعني ضد مسيح Antichrist مبارزه‌طلبي با افرادي باشد كه از نفي كنندگان محسوب مي‌گردند، اما لزوماً هر تحليلي تمجيد و هر نفي به منزله نقد منفي نخواهد بود. پيش از اين، چه بسا احساسي و بي‌استدلال، شايد به دليل اين‎كه اين مرد معلم سينماي من بود و به آن اندازه بدخلق نبود كه تجربياتش را به من بياموزد در باب سحر اين اثر حرف‎هايي به ميان آورده بودم. پيش از داخل شدن به متن اصلي نقد، تحليل فرم، سبك و انديشه‎ساري در اثر مي‌بايست خواننده محترم را به دو مسئله واقف كنم.

 

ادامه مطلب نسیم سردِ باغِ عِدِن / تحلیل فیلم «ضد مسیح» ساخته لارس فون تریر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.00 (3 رای)

 


بلا تار - اسب تورین 

این، رادیکال‎ترین فیلم بلا تار است. هم در فرم و هم در مضمون. البته رادیکالیسمی که گویا در یک زیبایی‎شناسی قراردادی بازتعریف نمی­شود. اصلا این ویژگی رئالیسم سینمای تار نیز هست. این‎که فارغ از همان زیبایی‎شناسی قراردادی به طرز خارق‎العاده­ای نیز برانگیزنده به نطر می­آید.

ادامه مطلب دریغا! تو نیز! تو نیز بر صلیب رفتی...* / تحلیل فیلم «اسب تورین»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.20 (5 رای)

 

فیلم مالیخولیا

 

 «در زمانهای دور، تریستان در هیئت یک دیوانه، به دست ملوانان به ساحل کورنوال افتاد. هنگامیکه در قصر شاه مارک به حضور او رسید،

ادامه مطلب چرخه‎ی چرخ پستِ تو...* / تحلیل فیلم «مالیخولیا» ساخته‎ی لارس فون تریه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

براد پیت و کیت بلانشت در فیلم بابل ساخته الخاندرو گونزالس ایناریتو

فيلم بابل Babel در سال ٢٠٠٦ به كارگرداني آلخاندرو گونزالس ايناريتو و در كمپاني پارامونت ساخته شد. كساني كه دو فیلم عشق سگي Amores Perros و یا ٢١ گرم 21 Grams  را که آریاگا (فيلمنامه‌نويس) و  ایناریتو (كارگردان) با هم ساخته‎اند، دیده‎اند ساختار تراشه تراشه و پازل‎گونه بابل برایشان آشنا خواهد بود. ایناریتو، در فيلم‌هاي قبلي‌اش نيز، نشان داد كه علاقه‌ي زيادي به روايت‌هاي تو درتو دارد. روشي كه رابرت آلتمن آن را گسترش داد. بابل جايزه بهترين كارگرداني را از جشنواره كن و  نامزدي هشت اسكار و اسكار موسيقي فيلم را از  آن خود كرده است.

ادامه مطلب تقابل فرهنگ والا و فرهنگ پست در فيلم «بابل» Babel
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

فیلم آرتیست 

قطعاً تعمدی در کار بوده است! که البته با توجه به زمان رخ دادنِ حوادث فیلم و متعاقب آن القای الگوی هجوگونگی در کنار آن، کاملاً امری توجیهشدنی به نظر میرسد.

ادامه مطلب یک خیالبافیِ خوش‎دلانه!* / تحلیل فیلم «آرتیست» The Artist
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (3 رای)

 

فلاندر برونو دومون

وجه تشابه  فلاندر و فیلمِ آخر دومُن، ورایِ شیطان، آدم‌هایی هستند که از سوی مرکزیت اقتصادی – سیاسی شهری، زباله‌دانِ تمدنِ جدید حساب می‌شوند و باید در حومه‌ها و حاشیه‌ها بمانند تا بافتِ ایدئولوژیکی و روایی این مرکزیت را مشروعیت بخشند و ازاین‌رو تنها کارکردشان، این است که در جنگ‌ها شرکت کنند و کشته شوند؛ آدم‌هایی که تنها با نگاه‌هایِ خیره در دوردست، جایگاه حاشیه¬شده‌ی خود را مرور می‌کنند و آن‌گاه منتظر ظهور یک معجزه می‌مانند. در فلاندر این معجزه نشان داده نمی‌شود و ازاین‌رو تصویری که از این آدم‌ها در فیلم می‌بینیم، ملموس‌تر و انضمامی‌تر است. به ویژه این‌که در فلاندر، این نگاه به دوردست و دیگری‌ای که سوژه‌های فیلم به آن خیره می‌شوند، نامتعین‌تر و سیال‌تر است. در ورایِ شیطان نیز، هرچند معجزه رخ می‌دهد، اما موقعیت آدم‌ها هنوز همانی است که پیش‌تر هم وجود داشت و آن‌ها هم‌چنان باید به افق دوردست خیره شوند تا جایگاه حاشیه‌شده و پرت‌افتاده‌ی خود را به یاد آورند و این تنها مازاد به جا مانده¬ای است که در یک محیط فلاندری، همیشه برقرار است، حتی وقتی که این محیط حاشیه‌ای، ابرانسانی را در خود بسازد که دست به معجزه بزند، این معجزه‌ها هیچ‌گاه تغییری در جایگاه آدم‌های فلاندری ایجاد نمی‌کنند.

ادامه مطلب عبور از مرزها، برای مواجهه با دیگریِ دوردست... / درباره‌ی فلاندر، ساخته برونو دومُن

تحلیل رویکرد

  • مرگ در برابر رانه‌ی مرگ

    از مؤلفه‌های سینمای دوشان ماکاویف (Dušan Makavejev) علاوه بر مؤلفه‌ی اصلی موج سیاه سینمای یوگسلاوی (اخذ هویت از سمپتوم به­ جای اخذ هویت از سامان نماد...

بانک اطلاعات هنری