در سومین روز از سال نوی چینی، فیلمی که به تازگی راهی سینماهای این کشور شده فروشش را از مرز ۲۰۰ میلیون دلار هم فراتر برد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، «نبرد در دریاچه چانگجین ۲» فیلم موفق گیشههای سال نوی چینی شد و با ۳ روز اکران فروشش از ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.
آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا اسامی نامزدهای جوایز سالانه خود، «بفتا» را در شاخههای مختلف سینمایی اعلام کرد.
همانطور که پیشبینی میشد، فیلم تخیلی «تلماسه» (دون) در بسیاری از بخشهای اصلی، از جمله بهترین بازیگران مرد و زن موفق بود و در مجموعه با یازده نامزدی از رقبای خود پیشی گرفت.
هنر یک کشور ارتباط مستقیم با منطقه جغرافیایی و زندگی مردم آن دارد. هنر یک کشور میتواند حاصل تمامی خصوصیات و مشخصات و آیینۀ واقعی و حقیقی آن کشور و جامعهاش باشد. «کویت» کشوری کوچک در منطقه خاورمیانه است که در منتهی علیه خلیج فارس قرار دارد. عراق و عربستان سعودی همسایگان زمینی آن بوده و با ایران نیز از راه آبی هممرز است. بخش وسیعی از جمعیت کویت را مهاجران ایرانی (بیشتر از خوزستان) و یا اعراب عربستان و عراق تشکیل میدهند. پس از تولید تجاری نفت نیز مهاجران بیشتری از اطراف جذب آن شدهاند؛ اغلب آنها مردم مصر، سوریه، فلسطین، هند و دیگر کشورها هستند که در مجموع تحت قالب و چتر فرهنگ عربی اسلامی خلیجی، مجموعهای چند ملیتی خاص خود را به وجود آوردهاند. در این منطقه، موسیقی و هنرهای دستی یا صنایع که به نوعی از منطقه بوشهر ایران الهام گرفته و با ترکیبی گاه آفریقایی شکل خاص خود را پیدا کرده است. گوناگونی ملیتها و مذاهب و همزیستی لیبرالگونه و مسالمتآمیز را میتوان از بهترین مشخصههای فرهنگی این کشور دانست. پس از استقلال و صدور تجاری نفت، این کشور وارد مرحلۀ تازهای از زندگی نوین شد که همراه بود با ساخت و سازهای مدرن امروزی، که اغلب توسط آرشیتکتهای معروف دنیا ساخته شد و معمولاً با معماری محلی آن که بیشتر نشأت گرفته از معماری بوشهر یا خوزستان ایران است تناسبی نداشته و به کلی متفاوت و حتی گاه متضاد است
اولین برج مدرن و بنای یادبود کویت در سال 1971 توسط معمار دانمارکی طراحی و ساخته شد؛ بنای مجلس کویت نیز با طراحی «مکس والت»[1] (1982) هنر معماری وارداتی غرب را وارد زندگی مردم و آن را به سوی دیگری رهنمود میکرد. وزارت فرهنگ و موسسات دولتی با تأسیس گالریها و مراکز فرهنگی و حمایتهای مالی از قبیل خرید آثار از هنرمندان محلی یا کمک به برگزاری و نمایش آثار هنرمندان کویتی در مناطق مختلف و یا دعوت از هنرمندان از اقصی نقاط دنیا تلاش مفیدی برای آشناسازی جامعه و جوانان این کشور با انواع هنرهای روز دنیا کردهاند. البته به دلیل زبان عربی و تسلط فرهنگ اسلامی، کشورهای مصر، سوریه و عراق بیشترین تأثیر را در هنر کویت داشتهاند. بیشترین فارغالتحصیلان هنر از مدارس مصر هستند و به دلیل کمکهای مالی دولتی و بورسیههای تحصیلی این هنرآموختگان برای کار به کویت برمیگردند.
گالریهای خصوصی که اغلب توسط تحصیلکردههای خارج از کویت یا تجار تأسیس شدهاند از جدیترین و تأثیرگذارترین مراکز در اشاعه هنر معاصر کویت هستند. گالریهای خصوصی اغلب با نمایش آثار هنرمندان خارج از کویت، در جهت شناخت بهتر هنر معاصر دنیا، به مردم کشور کمک فراوان کردهاند. از قدیمیترین و مهمترین گالریهای خصوصی کویت میتوان به «سلطان گالری»[2] اشاره کرد که توسط خواهر و برادری بنامهای «قاضی سلطان»[3] و «نجاه سلطان»[4] در سال 1969 تأسیس شد. قاضی سلطان که تحصیلات مهندسیاش را در دانشگاه هاروارد به پایان رسانده بود، نقش مؤثری در هنر معاصر و معماری داشت و تا به امروز گالری سلطان، در مکانی دیگر توسط فریده سلطان به فعالیت حرفهای معاصر مشغول بوده و اغلب نمایشگاههایی از سراسر دنیا، در زمینه های ویدئو آرت، مجسمه، عکاسی و پروژههای تجسمی برگزار میکند. گالری «بوشهری»[5] توسط هنرمند مجسمهساز، «جواد بوشهری»[6] در تاریخ 1982 در شهر سالمیه افتتاح و شروع به کار کرد. او که اصالتاً ایرانی است، تحصیلات خود را در زمینه مهندسی ساختمان در آمریکا به پایان رساند و از جدیترین هنرمندان معاصر مجسمهساز کویت محسوب میشود و اغلب با حمایت از هنرمندان محلی و منطقهای، تلاش به بهبودی روند هنر معاصر کویت دارد.
گالری «دارالفنون» در سال 1994 در بنای قدیمی ساختمان بهبهانی، در شهر کویت افتتاح و مبنای نمایش آثار را هنر معاصر منطقه اعلام کرد و تا به امروز یکی از جدیترین مکانهای ارائه جدیدترین آثار هنر معاصر منطقه محسوب میشود که توسط خانمی اصالتاً از کشور ارمنستان و لبنانی تبار به شراکت با «شیخه حسا الصباح» اداره میشود. گالری «الفَنار»[7] و «گالري كوچك دوست»[8]، دو گالری واقع در شهر سالميه كويت بودند که هر دو دیوار به دیوار هم در طبقه اول یک مجتمع تجاری قرار داشتند و يكي از بزرگترين گالريهاي خصوصي كويت در بین سالهاي ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨ به شمار میرفتند. تمركز اصلي این گالریها بر روي نمايش آثار هنر معاصر اروپا و كانادا و ايران بود و مركزی برای هنرمندان نسل جوان آن دوران تلقی میشد. «رضا دوست» علاوه بر مالکیت شخصی خود یعنی «گالري كوچك دوست»، مدیریت گالري «الفنار» که متعلق به شركت «تَمدين» بود را نیز بر عهده داشت. شايد بتوان گفت براي اولين بار در كويت در این گالری، ويديوآرت به نمايش درآمد. نمايش آثار ميكسميديا، نقاشي، مجسمهسازي و برگزاري جلسات بحث و گفتگو از دیگر زمينههاي فعالیت این گالریها به حساب میآمد. پس از آن، گالری «فا»[9] که امروزه به «HUB» تغییر نام داده و همچنین گالریهای «بیکار»[10] و «کپ»[11] و سایر گالریهایی که در حال حاضر و در مجموع تعداد آنها به حدود سی گالری کوچک و بزرگ میرسد، در کویت مشغول به کار هستند.
اما باید گفت، به دلیل نبود مؤسسه یا دانشگاه هنری در کویت، تا امروز هیچ جریان جدی مشخص و متمرکز هنری در این کشور شکل نگرفته است؛ از طرفی پیشکسوتان و هنرمندان کویت نیز، نقش چندان پررنگی در آموزش نیروهای جوان ندارند.
سالن نمایش اپرا یا مرکز فرهنگی «شیخ جابر آل احمد»[12]، تازهترین پروژه فرهنگی کویت بوده که ساختمان آن با الهام از حجمهای هندسی و اشکال دکوراتیو (تزیینی) هنر اسلامی، طراحی و دیزاین شده و یکی از بزرگترین ساختمانهای فرهنگی کل منطقه محسوب میشود که تأثیر زیادی در ارائه هنر موسیقی و تئاتر خواهد داشت. در سال 2003، یک بنای قدیمی در کویت بازسازی و تغییر کاربردی داده شد و «موزۀ هنرهای مدرن کویت»[13] در آنجا افتتاح گردید. این بنا دارای فضایی برای نمایش دائمی آثار هنر معاصر کویت و آثار بین المللی است و فضایی کوچکتر برای نمایشگاههای منتخب از هنر معاصر منطقه و بینالمللی دارد؛ اما در عمل به نوعی نقش بسیار کمرنگی در هنر معاصر کویت دارا است و بیشتر به نقش نگهداری آثار بسنده کرده و در مقایسه با مراکز خصوصی مثل «کپ» به مراتب جایگاه پایینتری در ارائه هنر معاصر دارد. «مرکز هنر معاصر کپ»[14]، متعلق به یک تاجر ثروتمند فلسطینیالاصل است که نقشی بیش از یک گالری ایفا میکند. این مرکز با فضای گسترده، بزرگ و مدرن، به همراه کتابخانه، سینما و دارای بودجۀ کافی برای اجرای خوب انواع هنرهای تجسمی از جمله نقاشی، مجسمه، عکاسی، مولتی میدیا و ویدئوآرت است. اغلب با بودجه خود گالری، از هنرمندان اقصی نقاط دنیا دعوت میشود. این مکان تأثیر بسزایی در بهبود نگرش به هنر معاصر ایفا کرده است.
در این قسمت به منظور معرفی و شناخت بیشتر هنر معاصر کشور کویت، تعدادی از هنرمندان شاخص معاصر این کشور انتخاب شده و به صورت اجمالی معرفی میگردند.
[1] Max Walt
[2] Sultan Gallery
[3] Ghazi Sultan
[4] Najat Sultan
[6] Jawad Boushehri
[7] Al Fanar Art Gallery
[8] Doust Little Gallery
[9] FA Gallery
[10] Beccare Gallery
[11] CAP Gallery
[12] Sheikh Saber Al Ahmad Cultural Centre Opera House
[13] Kuwait Museum of Modern Art
[14] Contemporary Art Platform (CAP)
[15] Jafar Islah
[16] Sami Mohammad
[17] Thuraya Al Baqsami
[18] Monira Al Qadiri
[19] Fatma Al Qadiri
[20] Ghada Al Kandery
[21] Mohammad Qambar
[22] Monte Carlo
[23] Abdul Rasoul Salman
[24] Amira Behbahani
[25] Shurooq Amin
[26] Fareed Abdal
[27] Reda Salem
[28] Issa Saqer
[29] Khazaal Al Qaffas
آثار طراحی فرهاد گاوزن با عنوان «طراحی در اوراق کتاب» در چهارمین بازار کتاب هنری بنگاه به نمایش گذاشته میشود.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی رویداد، گالری باشگاه در پروژه آرت بوک تهران با نمایشی از فرهاد گاوزن همراه با کتاب طراحیها «طراحیهایش در کتابهایی که میخواند» و آرشیوی از آثار طراحی او شرکت دارد. این رویداد در چهارمین بازار کتاب هنری بنگاه از ۷ تا ۱۰ دی ماه با نمایش طراحیهای فرهاد گاوزن برگزار میشود.
"آلکسی گئورگویچ فون یاولنسکی" نقاش اکسپرسیونیست روسیِ مقیم آلمان بود.
"آلکسی گئورگویچ فون یاولنسکی" Alexej Georgewitsch von Jawlensky نقاش اکسپرسیونیست روسیِ مقیم آلمان بود. او از چهرههای کلیدی انجمن هنرمندان جدید مونیخ و از اعضای گروه سوارکار آبی بود.
عکس پرطرفدار و مشهور «دختر افغان» که توسط استیو مککوری عکاس آمریکایی گرفته شده است، در یک خانه حراج در لهستان به قیمت ۲۸۳ هزار زلوتی (واحد پول لهستان) معادل ۷۰ هزار دلار فروخته شد این میزان قیمت به عنوان گرانترین عکس فروخته شده در تاریخ حراج لهستان لقب گرفت.
ادامه مطلب گرانترین عکس از دختر افغان از استیو مک کوری
نمایشگاه «گنجینههای مشرقزمین» به کوشش بنیاد هنری بردبار (Bordbar Collection) و موزه هنرهای کلکسیون شانگهای (Shanghai Art Collection Museum) برپا شده است.
نمایشگاه «گنجینههای مشرقزمین» دربرگیرنده آثار نگارگری ایران متعلق به گنجینههای کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه هنرهای معاصر اصفهان، موزه رضا عباسی و کاخموزه چهلستون از روز جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ خورشیدی (۳ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی) در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای چین گشایش یافت.
این رقابت توسط بنیاد مستقل World Press Photo واقع در آمستردام برگزار می شود.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، این رقابت توسط بنیاد مستقل World Press Photo واقع در آمستردام برگزار می شود.