اختصاصی

  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.67 (3 رای)


ضرباهنگ
در یکی از تصاویر موزاییک (پاره‌چین) کلیسای ایاصوفیه، مریم باکره و مسیحِ نوزاد در مرکز تصویر نقش شده‌اند. در سمت راست تصویر امپراتور کنستانتینِ اول در حال اهدای شهر استانبول به مریم و مسیح نشان داده می‌شود و در سمت چپ، امپراتور ژوستینینِ اول در حالِ اهدای کلیسای ایاصوفیه. در واقع، در این تصویر که «درون»ِ این کلیسا نگاشته‌شده، از یک سو (از سوی کنستانتین)، شهری اهدا می‌شود که درونِ آن کلیسایی است که روی یکی از دیوارهای آن تصویری نگاشته‌ شده که در آن شهری اهدا می‌شود که درونِ آن کلیسایی است که روی یکی از دیوارهای آن تصویری نگاشته شده که در آن شهری و ... و از سوی دیگر (از سوی ژوستینین) کلیسایی اهدا می‌شود که روی یکی از دیوارهای آن تصویری نگاشته شده که در آن کلیسایی اهدا می‌شود که روی یکی از دیوارهای آن تصویری نگاشته شده که ... . این تصویر از طریقِ دو دروازه یا مدخلِ ورودی (کنستانتین و ژوستینین)، خود را با دو ضرباهنگ متفاوت (ضرباهنگ کنستانتین: شهر – کلیسا – تصویر – شهر – کلیسا – تصویر ... و ضرباهنگ ژوستینین: کلیسا – تصویر – کلیسا – تصویر ...)، تا بی‌نهایت تکرار می‌کند. موضوعِ این تصویر چیزی نیست جز تکرار بی‌نهایت خودِ تصویر- امکانِ تکرارِ این تصویر با ضرباهنگ‌های متفاوت و مرتبه‌های نامتناهی.

ادامه مطلب «...»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

امير ارسلان، داستاني است كه كمتر كسي را مي‌توان يافت كه نامي از آن نشنيده باشد. شهرت اين داستان عامه‌پسند موجب شده‌ است كه برخي گمان كنند كه قدمتي به درازاي قرن‌ها دارد و آن را در رديف رموز حمزه، فرامزنامه، بهمن‌نامه، سام‌نامه خواجو و ديگر حكاياتي كه در قهوه‌خانه‌ها نقل مي‌شده است، بپندارند. 

امیر ارسلان نامدار

 

ادامه مطلب امير ارسلان: ذره‌بيني بر فرهنگ عامه در عهد قجر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.33 (48 رای)


"مارسل پروست خالق حماسه مدرن است و رمان در جستجوی زمان از دست ‌رفته، سیر و سلوک انسان مدرن. این سیر و سلوک در دنیایی به وقوع می‌پیوندد که هنجارهای متافیزیکی آن به‌کلی بر هم ریخته، ازل و ابد جابه‌جاشده و انسان سرگشته در آن، حقیقت مطلق را می‌جوید. مسیر کاوش انسان پروستی اما جاده‌ی عرفان سنتی نیست، در اینجا هنر جانشین عرفان می‌شود".

ادامه مطلب نقد رمان در جست‌وجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست؛ فانوس جادویی زمان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

 

 

خورخه لویی بورخس

این متن ترجمه‌ی بخش کوچکی است از رساله‌ی «کتاب الکتابت» اثر ابن حقّان بخاری فیلسوف اندلسی قرن پنجم. از آن‌جا که کتاب در عین ایجاز نوشته شده، مترجم سعی کرده به مناسبت حال متن، تفاسیر و تحشیه‌هایی بر آن بیفزاید. بیشتر تفسیرها - که در پرانتز آورده‌شده‌اند – جستجوی شرحی است برای متن اصلی، بر مبنای متون خورخه لوییس بورخس، نویسنده‌ی دیگری از فرهنگ اسپانیایی‌زبان، که مانند ابن حقّان، خود را با مسئله‌ی «کتاب» مواجه می‌دیده. تحشیه‌ها در عوض، تلاش مترجم است برای فراتر رفتن از متن و گشایش مباحثی درباره‌ی آن‌چه متن پیش می‌نهد. لازم به یادآوری است که تمام نوشته‌های درون پرانتز و هم‌چنین نوشته‌های تحت عنوان «تحشیه» از مترجم است.

ادامه مطلب کتاب بورخس
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

۱- ما باید فیلم‌های سیاسی بسازیم.

۲- ما باید به گونه‌ای سیاسی فیلم بسازیم.

۳- اولی و دومی در تعارض با یکدیگرند و به دو مفهوم مخالف از دنیا تعلق دارند.

۴- اولی به مفهوم ایده‌آلیستی و متافیزیکی دنیا تعلق دارد.

۵- دومی به مفهوم علمی و دیالکتیکی دنیا تعلق دارد.

۶- فلسفه علمی علیه ایده آلیسم مبارزه می‌کند، و دیالکتیک علیه متافیزیک.

۷- این مبارزه، مبارزه‌ای بین کهنه و نو، بین اندیشه‌های نو کهنه است.

۸- شیوه زندگی آدمیان، نحوه فکر و اندیشه آنان را تعیین می‌کند.

۹- مبارزه بین کهنه و نو، مبارزه طبقه‌ها است.

۱۰- انجام اولی به معنای عضوی وابسته به طبقه بورژوا باقی ماندن است.

۱۱- انجام دومی، گزینش و پیوستن به جبهه طبقه افزارمندان [پرولتاریا] است.

۱۲- انجام اولی به معنای توصیف موقعیت‌ها است.

۱۳- انجام دومی به معنای تجزیه و تحلیل دقیق موقعیت‌های واقعی است.

۱۴- انجام اولی به معنای ساختن فیلم «صداهای بریتانیایی» است.

۱۵- انجام دومی به معنای مبارزه برای نشان دادن «صداهای بریتانیایی» در تلویزیون انگلیس است.

۱۶- انجام اولی به معنای درک قواعد و قوانین دنیای عینی به منظور توضیح آن دنیا است.

۱۷- انجام دومی به معنای درک قواعد و قوانین دنیای عینی به منظور فعالانه تغییر شکل دادن آن دنیا است.

۱۸- انجام اولی به معنای توصیف نکبت و بدبختی دنیا است.

۱۹- انجام دومی به معنای نشان دادن مردم دنیا در مبارزه است.

۲۰- انجام دومی به معنای نابود کردن اولی با سلاح انتقاد و انتقاد از خود است.

۲۱- انجام اولی به معنای ارائه منظره کاملی از رویداد‌ها به نام خود حقیقت است.

۲۲- انجام دومی به معنای جعل کردن تصاویر بیش از حد کامل دنیا به نام حقیقت نسبی نیست.

۲۳- انجام اولی به معنای صحبت از این است که پدیده‌ها چقدر واقعی است (برشت).

۲۴- انجام دومی به معنای صحبت از چقدر واقعی بودن پدیده‌ها است (برشت).

۲۵- انجام دومی به معنای تدوین فیلم پیش از فیلمبرداری آن، ساختن آن در حین فیلمبرداری و پس از فیلمبرداری است (ورتوف).

۲۶- انجام اولی به معنای پخش یک فیلم پیش از تهیه آن است.

۲۷- انجام دومی به معنای تهیه فیلم پیش از پخش، آن اموختن رموز تهیه آن در دنبال این اصل است که: عامل تهیه است که بر پخش تسلط و نظارت دارد؛ سیاست است که بر اقتصاد تسلط دارد.

۲۸- انجام اولی به معنای فیلمبرداری از دانشجویانی است که می‌نویسند: اتحاد-دانشجویان-کارگران.

۲۹- انجام دومی به معنای دانستن این است که اتحاد، کشمکش و مبارزه اضداد است برای آگاهی از این نکته که هر دو، یکی هستند.

۳۰- انجام دومی به معنای مطالعه و بررسی تناقض‌های موجود بین طبقات مردم با تصاویر و صدا [‌ها] است.

۳۱- انجام دومی به معنای مطالعه و بررسی تناقض‌های موجود بین روابط تولید کننده و نیروهای مولد است.

۳۲- انجام دومی به معنای جرات و شهامت به خرج دادن برای آگاهی از اینکه آدمی در چه مرحله‌ای قرار دارد و از کجا آمده، دانستن و آگاهی از موقع خود در فراگرد تولید با منظور بعداً تغییر دادن آن است.

۳۳- انجام دومی به معنای آگاهی از تاریخ مبارزات انقلابی و مصمم شدن است.

۳۴- انجام دومی به معنای ایجاد دانش و معرفتی علمی از مبارزات انقلابی و تاریخ و شرح وقایع آن‌هاست.

۳۵- انجام دومی به معنای دانستن و آگاهی از اینکه فیلمسازی، فعالیتی ثانوی، پیچ و مهره‌ای کوچک در انقلاب است.

۳۶- انجام دومی به معنای استفاده از تصاویر و صدا‌ها به منزله لب و دندان برای گاز گرفتن است.

۳۷- انجام اولی به معنای فقط باز کردن چشم‌ها و گوش‌ها است.

۳۸- انجام دومی به معنای خواندن گزارش‌های «کیانگ تسینگ» است.

۳۹- انجام دومی به معنای میلیتانت بودن است.

ژان لوک گدار، ژانویه ۱۹۷۰

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

اخلاق چيست؟ جامعه اخلاقي چگونه جامعه‎اي است؟ اخلاق مطلق است يا نسبي؟ ارزش هاي اخلاقي ذاتي هستند يا عرفي؟

 

 

ادامه مطلب در اخلاق عكاسي و عكاسي خلاق!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)

 

lisette mode

 

هنر مادل به یقین ضد بورژوازی است: قضاوت‌هایش حاکی از خودبینی و خودخواهی طبقه‌ی متوسط است. برای مثال، او عکسی دارد از نیمرخ مردی که کنار خیابان نشسته و کلاهش را برای گدایی در دست گرفته است. جمعی از عابران به سمت مرد و عکاس می‌آیند. مادل با قرار دادن سطحی نزدیک سطح خیابان در پیش‌زمینه‌ی بی‌واسطه‌ی تصویر، عابران را از کمر به بالا قطع می‌کند و اینگونه بر وجودشان به شکل توده‌ای بی‌عاطفه و بی‌مغز تاکید می‌کند. سایه‌های افقیِ این قاب که از سمت راست می‌آیند، تضاد بین صورت قدرتمند و بردبار مرد و حرکت محو جمعیت را تشدید می‌کنند. مخاطب در خطا نخواهد بود اگر این تصویر را اظهار نظری درباره روابط اجتماعی بیگانه‌ شده بداند. در عین حال برش قدرتمند تصویر نگاهِ عکاس را در جایگاهی بالاتر از یک امر عادی اخلاقی قرار می‌دهد.

ادامه مطلب لیزت مادل و ویجی؛ «ماکس کوزلف درباره‌ی لیزت مادل (و ویجی)» (2002)*
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.50 (1 رای)

 

مطالعه درباره ی رنگ ملاحظاتی را در زمینه های فیزیک، فیزیولوژی و روانشناسی پیش می آورد. شناخت و درک کردن بهتر رنگ ها می تواند در زندگی روزمره و یا شغلی شما تأثیرات فراوانی داشته باشد. آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا شرکت های تبلیغاتی و طراحان خودرو از اشکال و شمایل به خصوصی استفاده می کنند؟ دلیلش این است که یک تأثیر روانی در ورای رنگ ها وجود دارد که شما را جذب آن می کند.

ادامه مطلب ارگونومی، کاربرد و مفهوم رنگ ها

تحلیل رویکرد

  • مرگ در برابر رانه‌ی مرگ

    از مؤلفه‌های سینمای دوشان ماکاویف (Dušan Makavejev) علاوه بر مؤلفه‌ی اصلی موج سیاه سینمای یوگسلاوی (اخذ هویت از سمپتوم به­ جای اخذ هویت از سامان نماد...

بانک اطلاعات هنری