اختصاصی

مطالب تحلیلیِ سینمای ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
آزمایشگاه: پیشنهادی برای نگاهی دیگر
  فیلم آزمایشگاه اولین ساخته‎ی حمید امجد را می‎توان از لحاظ فرم، نوعی پیشنهاد از سوی او مورد نظر داشت که مخاطب را به  نگاهی متفاوت به بیان پیش‎فرضش فرا خواند. ادامه مطلب: آزمایشگاه: پیشنهادی برای نگاهی دیگر (2) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.75 (2 رای)
تحلیل انتقال اطلاعات دراماتیک و جامعه‎شناسی دریافت در «قلاده‎های طلا»
    در ابتدای تحلیلم لازم می‎دانم نکاتی را در مورد تحلیل فیلم قلاده‎های طلا ساخته ابوالقاسم طالبی به عنوان پیش‎درآمدی الصاق کنم. ادامه مطلب: تحلیل انتقال اطلاعات دراماتیک و جامعه‎شناسی دریافت در «قلاده‎های طلا» (7) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
زیبایی‎شناسی گروتسک در اسب حیوان نجیبی است
  اسب حیوان نجیبی است ترسیم‎گر دنیای امروزمان، جامعه‎مان، تهران‎مان و از همه نزدیک‎تر یک شب از پیرامون­مان است که در دل پایتخت می­گذرد. اتفاقاتی که به دلیل جمع شدن و به توان رسیدن آن‎ها –فیلم و کارگردان را- محکوم به سیاه‎نمایی کرده‎اند. ادامه مطلب: زیبایی‎شناسی گروتسک در اسب حیوان نجیبی است (7) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
«یه حبه قند» / جامعه شناسی و زنان
    در آثار هنری و شناخت آن‎ها می‎توان به شناخت جامعه و یا جامعه‎شناسی آن‎ها رسید. از منظر جامعه‎شناسی٬ دو رویکرد و بازتاب و شکل‎دهی نقش مهمی را ایفا می‎کند. ادامه مطلب: «یه حبه قند» / جامعه شناسی و زنان (4) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
قصه‎ی آقا یوسف – قصه‎ی رنگ ها
  با دیدن فیلم آقا یوسف ساخته‎ی دکتر علی رفیعی موارد بسیاری را می‎توان از ذهن گذراند و یا خود را در قسمت‎های مختلف این فیلم در تقابل با نسل‎های مختلف و روابط انسان‎ها گذاشت. ادامه مطلب: قصه‎ی آقا یوسف – قصه‎ی رنگ ها (5) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
آل: اساطیری و روانکاوانه
    فیلم آل اولین ساخته بهرام بهرامیان کارگردان سریال‎های مشق شب و ساعت شنی به تهیه کنندگی علی معلم در ژانر تریلر و ترسناک می‎باشد. در مورد این فیلم اغلب به حواشی ژنریک و مقایسه آن با نمونه های غربی پرداختند و به همین صورت ارزش های آن را نادیده گرفتند. با اینکه آل از فیلمنامه خوبی بهره نمی برد اما نکات مثبتی در کلیت آن وجود دارد که لازم می دانم آنها را تحلیل کنم. این فیلم با توجه به عنوانش به یک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
دریچه / تحلیلی بر عنوان‎بندی «برخورد خیلی نزدیک»
    فیلم برخورد خیلی نزدیک را در ماهنامه «فیلم‎‎نگار»، «صنعت سینما» و کتاب فیلمنامه فیلم برخورد خیلی نزدیک از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‎ام. در این نوشته قصد تکرار مکررات نداشته و تنها به عنوان‎بندی آغازین برخورد خیلی نزدیک خواهم پرداخت.[1] در عنوان‎بندی فیلم نزدیک‎ترین رابطه بین دو زبان کلامی و زبان تصویری ایجاد می‎شود. عنوان‎بندی فیلم می‎تواند جهانی جزء از جهان کل فیلم ارائه دهد. در فی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما