سهراب سپهری؛ انسان چند ساحتی
- توضیحات
- دسته: یادداشت ادبیات
- منتشر شده در 1389-07-18 00:01
سهراب سپهری، شاعر و نقاش متولد ۱۵ مهر ماه ۱۳۰۷ در کاشان را میتوان از پر خوانندهترین شاعران نیمایی دانست که داشتن زبانی ساده باعث جذب دوست داران شعرش میگردد. سپهری شعری انسانی سرود که به نکوهش از خود بیگانگی انسان در بستر دنیای ماشینی پرداخته که در قالب زبان ویژهی او متجلی شدهاند.
سهراب در درون انسانها سیر میکرد و از دغدغههای جهانی آدمی سخن میگفت:
حکایت کن از بمبهایی که من خواب بودم و افتاد
حکایت کن از گونههایی که من خواب بودم و تر شد
بگو چند مرغابی از روی دریا پریدند ...
شعرهای سپهری از پیوستگی فضا و وحدت فکری برخوردارند. سهراب سپهری نوعی وزن را همچون موسیقی درون شعر به کار گرفته است و در جست و جوی قلمروی بکر برای تفکر و بیان است. حضور وزنهای مختلف در کنار یکدیگر، موسیقی عارفانهای را پدید آورده که با حساسیتهای زبانی قابل تحقق است. صنعت تشخیص در شعر سپهری کاربردی غیر مصنوع دارد و دلنشینی شعر او به صنعت تشخیص بر میگردد.
به طور کلی مهمترین ویژگیهای زبانی شعرهای سپهری را میتوان به سه گروه طبقهبندی کرد. این سه ویژگی عبارتند از: ۱- تصویر پردازی ۲- طبیعت گرایی ۳- حس آمیزی.
تصویر پردازی در شعرهای سپهری از طریق استفاده از عناصر تصویر سازی مثل تشبیه و استعاره صورت پذیرفته است:
به سراغ من اگر می آیید
نرم و آهسته بیایید
مبادا که ترک بر دارد
چینی نازک تنهایی من
هم چنین سهراب شاعری است طبیعت گرا:
فرصت سبز حیات
به هوای خنک کوهستان می پیوست
سایه ها بر می گشت
و هنوز در سر راه نسیم
پونه هایی که تکان می خورد
جذبه هایی که به هم می ریخت
حس آمیزی، ویژگی دیگر شعر سپهری است:
و رفت تا لب هیچ
و پشت حوصله نورها دراز کشید
و هیچ فکر نکرد
که ما میان پریشانی تلفظ درها
برای خوردن یک سیب
چقدر تنها ماندیم.
هشت کتاب سپهری شامل شش مجموعه شعر «مرگ رنگ»، «زندگی خوابها»، «آوار آفتاب»، «شرق اندوه»، «حجم سبز» و «ما هیچ ما نگاه» و دو شعر بلند صدای پای آب و مسافر است.
نخستین مجموعهی شعر سهراب سپهری که غزلیات و مثنویهای او را در بر میگیرد «آرامگاه عشق» نام دارد. این کتاب در سال ۱۳۲۶ به چاپ رسیده است. «مرگ رنگ»، نخستین دفتر شعر نیمایی سپهری است که آن را در سال ۱۳۳۰ در ۷۲ صفحه منتشر کرده است. محتوای آثار در این دفتر به تلاش انسان باز میگردد. آن چیزی که در این مجموعه قابل اعتناست، جست و جوی شاعر و نگاه کنجکاوانهی اوست.
دومین مجموعهی شعر نوی سپهری با نام «زندگی خوابها» در سال ۱۳۳۲ منتشر شد. این دفتر برای سپهری مرحلهی گذار ناگریز است. سومین مجموعهی شعر نیمایی او، «آوار آفتاب» نام دارد که در سال ۱۳۴۰ به چاپ رسیده است. در این دفتر، سپهری که پنجرههای ذهنش را باز گذاشته، بوی طبیعت به مشامش میرسد.
چهارمین دفتر شعر نیمایی سهراب نیز در سال ۱۳۴۰ منتشر شده است و نفوذ ذهن و زبان سپهری را مینمایاند. سهراب در «شرق اندوه» به ایجاز در بیان رسیده است که میتواند نشان دهندهی نفوذ هایکو در شعر او باشد. سال ۱۳۴۴ منظومهی صدای پای آب منتشر شد. در این منظومه، زندگی مهمترین مسالهی سپهری است: زندگی از ابتدا تا امروز.
سال ۱۳۴۵ وی دومین مجموعهی بلندش را با نام مسافر به چاپ سپرد. شاعر در این منظومه با خود به گفت و گو مینشیند و در مییابد که آدمی مدام در حال گشت و گذار و عبور است. دفتر حجم سبز در سال ۱۳۴۶ به چاپ رسید.
سپهری در این دفتر خالق سطرهایی است که به زبان مردم جاری است. «ما هیچ ما نگاه» آخرین مجموعهی شعر سهراب سپهری است که مضامین شهودی عرفانی را شامل میشود.
سهراب سپهری شخصیتی چند ساحتی داشت. علاقهمندان به نقاشیهای سپهری میتوانند شاهد درون نگریهایی این هنرمند در عرصهی هنرهای تجسمی باشند.
نقاشیهای سپهری مصداقی از شعر هایکو است که خصلت ترکیببندی آزاد را دارد. همان طور که این نوع شعر در ژرف ساخت خود به کلیت معنا و مفهوم میرسد، نقاشیهای سپهری هم از راه ادراک حسی و نوعی زیبایی شناسی ذهنی معنا مییابند.
روند شکل گیری نقاشی سهراب به سه مرحله تقسیم می شود:
دوره ی اول که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۰ مصادف است با زمانی که سپهری در دانشکده هنرهای زیبا در تهران مشغول به تحصیل میشود. آثار او فیگوراتیو هستند و طبیعتگرایی در اولین آثار نقاشی رنگ و روغن سهراب سپهری، نمود بارزی داشته است.
دوره ی دوم ۱۳۳۹ - ۱۳۳۰ زمانی است که سهراب برای ادامهی تحصیل به پاریس میرود. سپهری در این دوره آثاری میآفریند که خصوصیت اصلی آن هندسی بودن سطوح منظم رنگی با دور گیری منظم، فضای محدود و پرسپکتیو کم است که فرم غالب این آثار، مربع است. مربعهایی که در بعضی جاها روی یکدیگر را میپوشانند و در جاهایی از زیر یکدیگر دیده میشوند. رنگ های آثار سپهری در این دوره، رنگهایی آرام و ملایمند که بیش تر دامنه ی رنگهای آبی و قهوهای هستند.
دورهی سوم از سال ۱۳۵۹ - ۱۳۳۹ است. سپهری در سال ۱۳۴۰ با برپایی نمایشگاهی در تالار رضا عباسی تهران، خود را به عنوان هنرمندی صاحب سبک به جامعهی هنری ایران میشناساند. در این دوره آب مرکبهای سپهری، با حرکت آزاد و شتابان قلم مو بر صفحهی کاغذ شکل می گیرند.
فهرست منابع:
حقوقی، محمد (۱۳۸۸)؛ شعر سهراب سپهری از آغاز تا امروز، انتشارات نگاه، تهران.
شمیسا، سیروس (۱۳۸۲)؛ نگاهی به سپهری، صدای معاصر، تهران
عابدی، کامیار (۱۳۸۷)؛ دو رساله درباره سهراب سپهری، بازتاب نگار - کتاب نادر، تهران.
گلستان، لیلی (۱۳۸۳)؛ سهراب سپهری: شاعر - نقاش، انتشارات امیر کبیر، تهران.
دیدگاهها