اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرونده ویژه دوسالگی آکادمی هنر: سینمای وحشت دهه آغازین قرن بیست و یکم

 

سرمقاله از مجید رحیمی جعفری

"فیلم ترسناک پیوسته یکی از پرطرفدارترین و در عین حال بی‎اعتبارترین و بدآوازه‎ترین ژانرهای هالیوود بوده است. این نوع محبوبیت به خودی خود دارای ویژگی‎ خاصی است که فیلم ترسناک را متمایز از سایر ژانرها قرار می‎دهد. این محبوبیت، فیلم ترسناک را محدود به طرفداران دوآتشه‎اش می‎کند و یا آن گروه از مردم را که تمایل به دیدن فیلم‎های ترسناک دارند –چه این تمایل ناشی از وسواس خاص باشد چه اساسا هیچ وسواسی در آن وجود نداشته باشد- با انزوای کامل روبه‎رو می‎کند. این گروه سینماروها از سوی اکثر منتقدان سینمایی یا تحقیر می‎شوند، یا مورد بی‎مهری قرار می‎گیرند و یا به سادگی مورد بی‎اعتنایی قرار می‎گیرند."

 

(رابین وود، 1979)

 

 

ژانر وحشت در نخستین روزهای پیدایش سینما جلوه‎ی مناسبی از هنر داشت؛ زیرا داستان‎هایشان از ادبیات فاخر، طراحی هنریشان از هنر اروپا –به خصوص اکسپرسیونیست گوتیک- گرفته شده بود و عنصر ترسناک موجودی ناشناخته و با شخصیت‎پردازی نزدیک به فردیت بود. سینمای وحشت در دوران آغازین خود با ژانرهای مختلف درآمیخته بود اما هنوز تئوریزه به آن پرداخته نمی‎شد. در سینمای اکسپرسیونیست آلمان با اتاق کار دکتر کالیگاری ساخته روبرت وینه و نوسفراتو یک سمفونی وحشت ساخته فردریش ویلهلم مورنائو نمونه‎ها‎ی برجسته‎ای در وحشت روانکاوانه خلق شد و این نوع سینما به آمریکا رفت و با دوباره‎سازی جدی فیلم‎های دکترجکیل و آقای هاید، فرانکشتاین و دراکولا پی گرفته شد. کم‎کم سینما با ژانر علمی-تخیلی تعاملی برقرار کرد و موجودات ناشناخته را هدف قرار می‎گرفت. این سینما تا اوایل دهه‎ی 1940 به همین منوال تکرار شد.

ادامه مطلب ... 

 


دانلود pdf مقالات پرونده


 

نقد آثار سینمای وحشت دهه به ترتیب سال

«برای خواندن مقالات بر روی نام یا پوستر آن ها کلیک نمایید» 

2000

دیگران (الخاندرو آمن ابار)                              

مقصد نهایی (2000 تا ...)                               

 

 

2001

ایچی قاتل (تاکاشی میکه)                           

باشگاه خودکشی(شیون سونو)                  

 

2002 

28 روز بعد (دنی بویل)                                 

 

 

 

2003

خانه هزار جسد (راب زامبی)                          

 

 

 

2004

اره (جیمز ون)                                              

 

 

 

 2005

آب تیره (والتر سالس)                                   

 

 

 

2006

تپه خاموش (کریستوفر گنس)                     

 

 

 

2007

اقامتگاه (الی راث / 2005 , 2007)              

 مه (فرانک دارابونت)                                 

 

 

2009

آخرین خانه سمت چپ (دنیس ایلیادیس)     

ضدمسیح (لارس فون تریر)                          

عطش (چن ووک پارک)                              

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: مجموعه نویسندگان

در این قسمت چندین نویسنده مولف متن هستند.


دیدگاه‌ها  

+2 #7 Guest 1391-04-06 13:23
آقا خیلی خوب بود کلی فیلم باحال اینجور فیلما باید بیشتر نقد بشن
نقل قول کردن
+2 #6 Guest 1391-03-29 12:32
dar fazaie syberi khandan chenin matalebi vaghean ghanimate vaghti nashriat be samt e por zargh o bargh shodan miran
MerC
نقل قول کردن
+3 #5 Guest 1391-03-27 02:34
سینمای وحشت دهه بررسی شده واقعا از سر و شکل آن سینمای دهه 1970 که در سرمقاله هم زیاد ازش نام برده شده افتاده اون سینما کجا و این سینمای وحشت کجا دیگه خبری از جن گیر و طالع نحس نیست!
نقل قول کردن
+5 #4 Guest 1391-03-25 02:52
سینمای وحشت بسیار به سمت خونین بار شدن می ره این خیلی جالبه که فقط 5 فیلم نقد شده چنین خصوصیتی دارند و گونه های مختلف در نظر گرفته شدند
نقل قول کردن
+7 #3 Guest 1391-03-24 00:48
خیلی برام جالبه که ضدمسیح هم جزء سینمای وحشت محسوب می شود. در کنار اون همه فیلم خون بار
نقل قول کردن
+8 #2 Guest 1391-03-22 16:28
آقا حرف نداره ایول کارای خیلی خوبی نقد شده بودن و با یک سرمقاله عالی فقط به نظرم خیلی فیلمای خوبی هم به همون نسبت جا افتاده مثل سقوط، درون، شیطان درون من، وکیل مدافع شیطان، ضبط و ...
نقل قول کردن
+8 #1 Guest 1391-03-21 02:40
واقعا پرونده پرباریه ولی انتخاب این فیلما رو توضیح ندادید که چرا این فیلما برای نقد انتخاب شدند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما