اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرونده اکران نوروزی سینمای ایران

 

اکران نوروزی یکی از مهم‎ترین فصول اکران را شامل می‎شود که 5 روز مانده به نوروز آغاز و معمولا برای فیلم‎های مهم تا اواخر ماه اردیبهشت ماه به طول می‎انجامد. اهمیت این فصل اکران به گونه‎ای است که هیئت انتخاب ترکیب اکران هر ساله برای انتخاب این فیلم‎ها با حواشی زیادی روبه‎رو خواهد بود. یکی از این حواشی کنار نهادن فیلم بوسیدن روی ماه و از همه مهم‎تر اهمیت ندادن به انتخاب‎های مردمی جشنواره فیلم فجر بود. از بین فیلم‎های مختلفی که برای این اکران معرفی شده بودند در نهایت 5 فیلم برگزیده شدند: قلاده‎های طلا (تریلر)، گشت ارشاد (تریلر/کمدی)، خصوصی (درام)، انتهای خیابان هشتم (درام/اکشن/جنایی) و فتیله و ماه پیشونی (خانوادگی) انتخاب شدند.

پرونده نوروز 

مدتی از اکران نگذشته بود که گروه انصار الحزب الله شروع به مخالفت و راهپیمایی بر له دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد نمودند. حواشی این دو فیلم چنان بالا گرفت که کار به خطبه‎های نماز جمعه برخی شهرها کشیده شد و بالاخره سینماهای حوزه هنری این فیلم را از اکران برداشتند. فردای این اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسینی چنین اقداماتی را غیرقانونی دانست و اشاره داشت چنین اقداماتی باید با هماهنگی با شورای عالی سنیما انجام گردد؛ واکنش‎ها و حواشی آن‎قدر بالا گرفت که روز بعد علیرضا سجادپور رئیس شورای نظارت و ارزش‎یابی وزارت ارشاد خبر از جایگزینی برای این دو فیلم داد.

با وجود تمام مشکلاتی که این فیلم‎ها داشتند و گروهی آن را به دیگری نسبت می‎داد و آن یکی پس زده و دیگری را مقصر می‎دانست؛ همه چیز به ضرر سینمای ایران تمام می‎شود. تصاویر منتشر شده از تجمع مقابل سینماها در رسانه‎های بیگانه پخش و سبب تبلیغات سوء برای فرهنگ کشورمان شده است.

 

پرونده نوروز امسال با چنین مناسباتی بسیار پر حاشیه‎ است و تصمیم آکادمی هنر بر این شد این فیلم‎ها در ضمن معرفی در پرونده، ارزش‎گذاری و نقد شوند. اطلاعات مربوط به اکران آن‎ها در سینماهای مختلف، میزان فروش و عکس‎های آن‎ها در یک صفحه در دسترس مخاطبان سایت قرار گیرد. با کلیک بر روی هر یک از فیلم‎ها می‎توانید به صفحه تمام اطلاعات آن منتقل شوید.

 

پوستر انتهای خیابان هشتم

 

 

انتهای خیابان هشتم (علیرضا امینی)

 

 

 

 

 

 


پوستر گشت ارشاد

 

 

گشت ارشاد (سعید سهیلی)

 

 

 

 

 

 


پوستر فیلم خصوصی

 

 

خصوصی (محمدحسین فرح‎بخش)

 

 

 

 

 

 


پوستر قلاده های طلا

 

 

 

قلاده‎های طلا (ابوالقاسم طالبی)

 

 

 

 

 


فیتیله و ماه پیشونی

 

 

 

فیتیله و ماه پیشونی (آرش معیریان)

 

 

 

 

 


 

 

نارنجی پوش (داریوش مهرجویی)لیلا حاتمی نارنجی پوش

(به زودی فیلم نارنجی پوش جایگزین دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد خواهد شد.)

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما