اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یکی دیگر از اساتید شاخص هنر اصالت «سالواتور موندی» را زیر سوال برد

سالواتور موندی

 

تابلوی «سالواتور موندی» گرانترین اثر هنری به فروش رفته در جهان که منتسب به لئوناردو داوینچی است باز هم حاشیه آفرید.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، چیزی از حاشیه‌های رد اصالت سالواتور موندی و عدم نمایش آن در سالروز تاسیس لوور نمی‌گذرد که یکی از اساتید هنر انتقادی به حضور نامش در بین تایید کنندگان اصالت در حراجی کریستیز کرد.

 

دکتر کارمن بامباک یکی از سرشناس‌ترین کارشناسان آثار هنری لئوناردو داوینچی است که حراجی کریستیز را برای ذکر نامش در کاتالوگ تابلو نقاشی «سالواتور موندی» ‌ به عنوان یکی از کسانی که این اثر را به داوینچی ‌نسبت داده‌اند، مورد انتقاد قرار داد.

 

دکترکارمن بامباک مدیر موزه هنر متروپولیتن نیویورک در این مورد به گاردین گفت: «اطلاعات مندرج در کاتالوگ تابلو نقاشی «‌سالواتور موندی»، نظرات من نیست. درخواستی مبنی بر موافقت درج نام من به عنوان یکی از کارشناسانی که در سال ۲۰۰۸ از تابلو نقاشی «سالواتور موندی» بازدید به عمل آوردند، دریافت کردم. قصد نداشتم این ایمیل را پاسخ دهم چرا که نمی‌خواستم نام من در بین کارشناسانی دیده شود که صحت این تابلو را تأیید کردند. چرا که در آن زمان به طور مشخص از من پرسیده نشد که نظر من در مورد این تابلو نقاشی چیست».

 

بامباک همچون پروفسور لندروس مورخ برجسته دانشگاه آکسفورد معتقد است تابلوی سالواتور موندی (منجی جهان) بیش از دیگران توسط برناردینو لوئینی از دستیاران داوینچی کشیده شده و تنها بخشی از اثر توسط داوینچی اجرا شده است. به همین دلیل نمی‌توان اصالت اثر را به نام داوینچی ثبت کرد. در کنار این دو نفر، فرانک زولنر مورخ هنری اهل آلمان، مایکل دالی مدیر موسسه «آرت واچ» بریتانیا و چارلز هوپ متخصص هنری دوره رنسانس نیز نظری تقریبا مشابه درباره این اثر هنری دارند.

 

در کنار این اساتید برجسته «مارتین کمپ» اعلام کرده که در حال نگارش کتابی با همکاری رابرت سیمون و مارگارت دالیواله است که در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود و در آن به مجموعه‌ای کامل از اسناد و شواهدی پرداخته که نشان می‌دهد نقاشی «سالواتور موندی» شاهکار «داوینچی» است.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما