اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرتره وارهول از مائو ۱۲.۷ میلیون دلار فروخته شد

 

 

پرتره مائو تسه‌تونگ، اثر اندی وارهول، در یک حراج تاریخی در هنگ‌ کنگ به قیمت ۱۲.۷ میلیون دلار به فروش رفت.


این اولین بار است که یکی پرتره‌های وارهول که بنیانگذار حزب کمونیست چین را به تصویر کشیده است، در یکی از سرزمین‌های قلمرو چین به فروش رفته است. 
پیش از این مقامات چینی از نمایش نسخه‌های دیگر این پرتره در چین جلوگیری کرده‌اند. این تابلو را که در ابتدا ۱۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود، یک مجموعه‌دار آسیایی خریده که نامش فاش نشده است.

 

در اولین نمایشگاه آثار اندی وارهول در چین که چهار سال پیش برگزار شده بود، جای پرتره‌های مائو خالی بود. به تصویر کشیدن رهبر و بنیانگذار جمهوری خلق چین، در این کشور محدودیت‌هایی دارد و در مواردی سانسور می‌شود.  پرتره‌های اندی وارهول از مائو که بر مبنای عکسی در "کتاب کوچ سرخ" مائو کشیده شده است، از مشهورترین تصاویر تاریخ هنر قرن بیستم به شمار می‌روند.

 

اندی وارهول مجموعه پرتره‌های مائو را در سال ۱۹۷۲ آغاز کرد، وقتی که پس از سفر نیکسون، رییس جمهور وقت آمریکا به پکن روابط میان این دوکشور با پایان جنگ سرد عادی شد.

 

اندی وارهول که پرتره‌هایش از مرلین مونرو، ژاکلین کندی و الیزابت تیلور شهرت جهانی دارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما