اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گران‌قیمت‌ترین آثار هنری جهان

 

 

کلکسیونرهای ثروتمند جهان گاه میلیونها دلار برای آثار هنری می‌پردازند. اما تنها برخی آفریده‌های هنری به بهای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در حراجی‌ها فروخته شده‌اند. در اینجا ده اثر هنری را ببینید که قیمت‌شان رکورد زده است.


تابلوی «جهنم پرندگان»، اثر ماکس بکمان، هنرمند آلمانی، به تازگی در خانه حراج کریستیز در لندن به بهای ۳۶ میلیون پوند (برابر با ۸/ ۴۰ میلیون یورو) فروخته شد. این بالاترین قیمتی است که بر یک اثر هنری از سبک اکسپرسیونیسم آلمان نهاده شده است. اما این قیمت هنوز به پای آنچه در حراجی‌ها بابت گران‌ترین ۱۰ اثر هنری جهان پرداخت شده، نمی‌رسد.

 

«زنان الجزایر»، اثر پابلو پیکاسو، گرانترین تابلویی است که تا کنون در خانه‌های حراج جهان عرضه شده است. نقاش اسپانیایی این اثر خود را در سال ۱۹۵۵ تحت تأثیر نقاشی‌ای از اوژن دولاکروا آفرید. نقاشی پیکاسو در سال ۲۰۱۵ در خانه حراج کریستیز در نیویورک به بهای ۴/ ۱۷۹ میلیون دلار آمریکا به فروش رفت و از آن زمان در مالکیت یک کلکسیونر خصوصی است.

 

آمادئو مودیلیانی، نقاش ایتالیایی، این نقاشی را در سال ۱۹۱۷، سه سال پیش از درگذشتش کشید. این تابلو در نوامبر سال ۲۰۱۵ در کریستیز در نیویورک به حراج گذاشته شد و به چنان بهای بالایی دست یافت که در مقام دوم فهرست گران‌ترین آثار هنری جهان جای گرفت. صاحب جدید این نقاشی لیو ییکیان، میلیاردر اهل شانگهای است.

 

فرانسیس بیکن، نقاش ایرلندی، در سال 1969 یک نقاشی سه‌ لته از لوسین فروید خلق کرد. بیکن در آثارش به کنکاش درباره جسم انسان - در اینجا جسم لوسین فروید، نقاش بریتانیایی - می‌پرداخت. این اثر در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۴/ ۱۴۲ میلیون دلار آمریکا به حراج رفت. مالک کنونی آن ایلین وین، کلکسیونر آمریکایی است.

 

در فهرست گران‌ترین آثار هنری جهان تنها نقاشی‌ها جا نگرفته‌اند. یک مجسمه برنزی اثر آلبرتو جاکومتی، هنرمند سوئیسی، در ماه مه سال ۲۰۱۵ زیر چکش حراج رفت. خریدار آن استیو کوهن، تاجر آمریکایی بود که ۳/ ۱۴۱ میلیون دلار برای این مجسمه پرداخت که به بلندی قد طبیعی یک انسان است. بدین ترتیب «مرد اشاره‌گر» هم‌اکنون گران‌ترین مجسمه دنیاست.

 

«پرتره آدل بلوخ باوئر اول» که بیشتر به نام «آدل طلایی» شناخته شده در سال ۱۹۰۷ به دست گوستاو کلیمت، نقاش اتریشی، کشیده شده است. رونالد لادر، میلیاردر آمریکایی، آن را در سال ۲۰۰۶ برای «گالری جدید» در منهتن نیویورک خرید. این تابلو متعلق به کلکسیونی شخصی بود، اما از طریق کریستیز به حراج گذاشته شد.

 

«جیغ»، اثر ادوارد مونش، نقاش نروژی، تابلویی بس شناخته شده است. اما کمتر کسی می‌داند که از این نقاشی چهار نسخه وجود دارد. این نقاشی در کنار «مونالیزا»، اثر لئوناردو داوینچی، و «گل‌های آفتابگردان»، اثر ونسان ونگوگ، از مشهورترین تابلوهای جهان است. نسخه‌ای از «جیغ» که در سال ۱۸۹۵ با پاستل کشیده شده در سال ۲۰۱۲ در نیویورک حراج شد. لئون بلاک، تاجر آمریکایی هم‌اکنون مالک آن است.

 

پابلو پیکاسو نقاشی رنگ روغن «برهنه با برگ‌های سبز و مجسمه نیم‌تنه» را یک روزه کشید، در ۸ مارس سال ۱۹۳۲. معدود کسانی هستند که می‌دانند یک خریدار ناشناس این نقاشی را در ۴ مه سال ۲۰۱۰ در حراج نیویورک به قیمت ۵/ ۱۰۶ میلیون دلار خریداری کرد. از آن زمان این اثر به کلکسیونی خصوصی تعلق گرفت و با این حال در سال ۲۰۱۱ به گالری «تیت مدرن» لندن سپرده شد تا به نمایش گذاشته شود.

 

اندی وارهول، هنرمند آمریکایی، در سال ۱۹۶۳ یک چاپ سیلکی را تولید کرد که در تک تک تصاویر آن می‌توان یک تصادف ماشین را بازشناخت. این شاهکار هنری به مدت ۲۰ سال جزو کلکسیونی خصوصی بود، اما در نوامبر ۲۰۱۳ در خانه حراج ساتبی در نیویورک به فروش رسید. نام خریدار این اثر هیچگاه اعلام نشد. این گران‌ترین اثر اندی وارهول، از بنیانگذاران هنر پاپ است که تا کنون به حراج گذاشته شده است.

 

تابلوی «پسری با پیپ» در سال ۱۹۰۵ کشیده شده و از نمونه‌های شاخص دوره انتقالی در نقاشی‌های پیکاسو از رنگ آبی به صورتی است. «پسری با پیپ» در سال ۲۰۰۴ در ساتبی در نیویورک حراج شد و نام خریدار آن هیچگاه اعلام نشد. با این همه، حدس زده می‌شود که این تابلو هم‌اکنون جزو کلکسیون شخصی گوییدو ماریا باریلا، سرمایه‌دار ایتالیایی باشد.

 

یک مجسمه برنزی دیگر اثر آلبرتو جاکومتی هم در حراج ساتبی در لندن به بیش از ۱۰۰ هزار دلار آمریکا فروخته شد. مالک آن لیلی سافرا، کلکسیونر برزیلی است. این مجسمه در سال ۱۹۶۰ خلق شده و یکی از مهم‌ترین آثار هنری سوئیس قرن بیستم است. تصویر این مجسمه بر روی اسکناس‌های ۱۰۰ فرانکی سوئیسی نقش بسته است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما