اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

کارگردان مصری اسرائیلی مادام رُزا درگذشت

موشه میزراهی



موشه میزراهی کارگردان مصری اسرائیلی و برنده اسکار سینما در 86 سالگی درگذشت.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از هالیوود ریپورتر، موشه میزراهی ساعاتی پیش در بیمارستان سوراسکی تل آویو بر اثر بیماری جان سپارد.



میزارهی بی‌شک بهترین کارگردان اسرائیل شناخته می‌شود که برای سه فیلم دوست دارم رُزا (1972)، خانه‌ای در خیابان چلوچه (1973) و مادام رُزا (1977) کاندید اسکار غیر انگلیسی زبان شد و در نهایت توانست برای «مادام رُزا» این جایزه را از آن خود کند. نکته مهم در مورد او این است که مادام رُزا نماینده کشور فرانسه در مراسم اسکار بود و او نتوانست از اسرائیل یا مصر این جایزه را از آن خود کند.



موشه میزراهی در اسکندریه مصر در سال 1931 متولد شد در 14 سالگی مجبور به ترک مصر شد و در فلسطین با مادر و برادرش زندگی کرد تا این‌که در دهه 1950 به فرانسه رفت و در مقام منتقد فیلم و مترجم در یک نشریه‌ای که توسط یهودیان اداره می‌شد مشغول به کار شد. او در تلویزیون فرانسه توانست تله‌فیلم‌هایی را بسازد تا بالاخره در سال 1970 اولین فیلمش «انتخاب‌های سوفی» ساخته شود. پس از مورد ستایش قرار گرفتن فیلم اولش راه برای دهه درخشان او در دهه 1970 باز شد و فیلم‌های مهمی از جمله سه فیلم نامبرده ساخته است. میزراهی در دهه 1980 تنها دو فیلم ساخت و تقریبا 32 سال می‌گذرد که هیچ فیلمی نساخته است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما