اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اولین نمایشگاه انفرادی دامین اورتگا در سوئد

 

 

امروزه دامین اورتگا، که در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰به صورت بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت، یکی از جذاب‌ترین هنرمندان معاصر است. کارهای شاعرانه‌ی او بر کنکاش و استفاده از اشیای روزمره تمرکز دارد که وی کاربرد و معنای آنها را با شوخ طبعی ظریف و شخصی‌اش دگرگون می‌کند.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری Malmö Konsthall، فعالیت هنری اورتگا تجربیات در زبان‌ها و رسانه‌های متفاوت از اینستالیشن تا عکاسی، و از تصاویر متحرک تا پرفورمنس را در بر می‌گیرد و بر پروژه‌ها و مداخلات هنری تمرکز دارد که شامل اشکال و اندازه‌های متعدد است؛ کارهای او که گویی منفجر شده و از هم پاشیده‌اند، اشکال بنیادین مجسمه‌سازی، ارتباط آنها با محیط اطراف و فرآیند تحول ماده را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

اورتگا یکی از پیشگامان اصلی تجدید حیات هنر معاصر مکزیک است؛ هنری که در طول دو دهه‌ی آخر قرن بیستم در واکنش به سرخوردگی اجتماعی و سیاسی‌ای شکل گرفت که کل کشور را درنوردید و مشخصه‌ی آن تاکید بر هویت ملی بود. کارهای اورتگا به منابع متفاوتی ارجاع می‌دهند؛ از چاپ‌های پوسادا، فیلم‌های درجه‌ی ب مکزیکی، تا مارسل دوشان، موسیقی لد زپلین و پرفورمنس‌های کریس بردن و کارهای روبرت اسمیتسون.

 

اولین نمایشگاه اورتگا در سوئد در Malmö Konsthall، چشم‌انداز وسیعی از کار هنرمند را از طریق نمایش مجسمه‌ها،‌ اینستالیشن و فیلم، از دهه‌ی ۱۹۹۰ تا امروز، ارائه می‌دهد. نمایشگاه ۲۴ کار را در بر می‌گیرد که تعاملی جذاب با معماری فضای نمایشگاه ایجاد می‌کنند. در مرکز نمایشگاه بازدیدکنندگان با اثر «سه‌گانه‌ی بیتل» مواجه می‌شوند که اثری حماسی درباره‌ی فولکس بیتل، به‌عنوان یکی از نمادهای اتومبیل‌سازی دوران مدرن، است. ماده و انرژی، تسریع و پراکندگی، انفجار درونی و بیرونی اشکال و اشیای روزمره در فضای نمایشگاه گرد هم می‌آیند و مجموعه‌ای پویا و سرزنده می‌سازند که در آن زمان، حرکات و اصوات تلاقی می‌کنند و در تعامل‌ هستند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما