اختصاصی

  • خبر شگفت انگیز برای سینمای ایران، پیمان معادی داور جشنواره ساندنس شد

    پیمان معادی سینماگر ایرانی به عنوان داور جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس آمریکا انتخاب شد. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت رسمی جشنواره فیلم ساندنس، پیمان معادی بازیگر، نویسنده و کارگردانی ایرانی به همراه چلسی بارنارد، ماریل هلر، اندرو هی و داوران بخش فیلم‌های مسابقه فیلم‌های بلند آمریکایی جشنواره فیلم ساندنس هستند....
  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...

جدایی نادر از سیمین پلی از درد، ایمان، باورها و حقیقت در دو طبقه اجتماعی

 

هفتمین روز جشنواره فیلم فجر 22 بهمن ماه 1389: جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی

جدایی نادر از سیمین

نادر و سیمین در آستانه جدایی هستند، پدر نادر دچار آلزایمر است و ورود مرضیه، زنی که برای مراقبت و پرستاری از پیرمرد به منزل آنها می آید سبب اتفاقی دردناک می‌شود که زندگی همه را تحت الشعاع خود قرارمی‌دهد.

جدایی نادر از سیمین تصویری است تمام  قد از جامعه امروز ما و این بار فرهادی بین طبقه متوسط شهری با طبقه فرودست پلی از درد، ایمان، اعتقاد و حقیقت زده است. فیلمنامه بی‌نظیر و پر از جزییات، کارگردانی در خدمت اثر و دوست داشتنی با بازیهایی تاثیر گذار از اندک نقاط قوت این فیلم است که در یادداشت‌های کوتاه فجر نمی‌گنجد.

 

 

در تازه‌ترین اثر انسان‌ها برای زندگی می‌جنگند و در این مبارزه تا انتهای زیر پا گذاشتن اخلاقیات پیش می‌روند تو گویی هدف وسیله را توجیه می‌کند. این فیلم نقد روزمرگی آدم‌های درهم است، کارگردان مولف عصر ما در ادامه آثارش این بار نزدیک‌تر از همیشه زندگی را بدون ذره‌ای تغییر به تصویر می‌کشد.

 

زنی که کارش در بیرون منزل را از شوهرش مخفی می‌کند، پدری که دخترش را به دروغ وا می‌دارد، زنی که به دروغ قسم می خورد....جدایی نادر از سیمین روایتگر زندگی است و این فیلمساز بزگ سیمای ایران در اوج بلوغ  فکری درهم تنیدگی میان شخصیت و تماشاگر را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد تا جایی که بیننده با هر تکان عاطفی از درون بغض می‌کند و جزیی از بازی می‌شود.

 

بازی‌های این فیلم مجموعه‌ای است بازی‌هایی مثال زدنی. فرهادی تعمداً لیلا حاتمی و پیمان معادی را با کاراکتر‌هایشان یکی کرده و نبض زندگی است تا شهاب حسینی غافل گیری بزرگ آیین فیلم باشد و ساره بیات در حضوری درخشان همان است که باید باشد و دختر فرهادی با نگاهی پرسش‌گر برگ برنده دیگری در این فیلم است.

چگونه می‌توان این اثر متفاوت جشنواره را دوست نداشت و در یک یادداشت کوتاه گنجاند!

 

 

درباره نویسنده :
حسام کاظمی
نام نویسنده: حسام کاظمی

کارشناس ارشد

نویسنده و منتقد ادبیات و سینما

همکاری با آکادمی هنر: از سال 89


دیدگاه‌ها  

+1 #7 behnam 1392-03-10 13:07
فراستی واقعا نقد عالی انجام داد حتی از فیلم واسم جالبتر بود
نقل قول کردن
+1 #6 Guest 1390-02-03 00:18
سلام
با چند مطلب درباره جدایی نادر از سیمین به روزم.
خوشحال می شم نظرتون رو بدونم.
نقل قول کردن
+4 #5 Guest 1390-01-22 12:02
این پنهان کاری ها و نکفتن ها تو آثار گذشته ی فرهادی هم بوده.چهرشنبه سوری -درباره الی
از دیدن جدایی نادر از سیمین اصلا خسته نشدم.تو سینما زمان خیلی زود گذشت
نقل قول کردن
+3 #4 Guest 1390-01-02 09:23
اینجا مشکلات ، درد ها و بدبختی ها قرار نیست تمام شوند یا راهی به سوی حل شدن پیدا کنند .
نقل قول کردن
+4 #3 Guest 1389-12-15 23:49
دم اصغر فرهادی گرم...
نقل قول کردن
+6 #2 Guest 1389-11-30 20:43
تنها فيلمي بود كه از جشنواره ي امسال ديدم و انقدر كيفور شدم كه دلم نيومد با يه فيلم ديگه خماريشو از بين ببرم. هنوز باهامه.
نقل قول کردن
+9 #1 Guest 1389-11-29 00:25
فیلمنامه ی فوق العاده کاملی بود...
فقط کسی مثل فراستی می تونه نقضش کنه!!
باز هم فرهادی...
عالی بود!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل رویکرد