اختصاصی

  • خبر شگفت انگیز برای سینمای ایران، پیمان معادی داور جشنواره ساندنس شد

    پیمان معادی سینماگر ایرانی به عنوان داور جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس آمریکا انتخاب شد. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت رسمی جشنواره فیلم ساندنس، پیمان معادی بازیگر، نویسنده و کارگردانی ایرانی به همراه چلسی بارنارد، ماریل هلر، اندرو هی و داوران بخش فیلم‌های مسابقه فیلم‌های بلند آمریکایی جشنواره فیلم ساندنس هستند....
  • جریانی نو در گالری‌داری هنر اصفهان؛ گفت‌وگو با ژیلا منانی

    «ژیلا منانی متولد اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه اصفهان است. وی به منظور ادامه تحصیل، اقامتی نه ساله در ایتالیا داشته که این اقامت منجر به علاقه‌مندی بیشتر او به هنرهای زیبا شده و نتیجه آن گذراندن دوره‌های آزاد در رشته نقاشی در شهر جِنوای ایتالیا بوده است. وی همچنین چند سال به عنو...

روایتی قدیمی در دل واقعیتی امروزی، متنِ فرهنگی: «فروشنده»ی اصغر فرهادی

فیلم فروشنده

مقدمه:

فرهنگ، قالبی از معناهاست، متولد شده در طول تاریخ؛ سیال و پویا در طول زمان؛ از جامعه‌ای به جامعه‌ی دیگر، از سرزمینی به سرزمین دیگر و از قلمی به قلم دیگر منتقل می‌شود، رشد می‌کند و عینیت می‌یابد؛ گاه این معنا برای انتقال خود فرمی سمبولیک و نمادین پیدا می‌کند که بر آن نامی همچون اثر هنری اطلاق می شود. این اثر هنری، خواه در قالب نوشتار، خواه در قالب شنیدار، خواه بصری، تمام معناهای فرهنگی را به‌طور نامحسوس در دل خود سازمان‌دهی می¬کند. این معناهای پنهان‌شده، با نام متن فرهنگی یا موضوع فرهنگی معرف یک جهان‌بینی در اجتماع می‌شوند، نماینده‌ی ایدئولوژی یک جریان می‌شوند؛ و در بستر متحرک یک جامعه موضوعیت پیدا می‌کنند. بدین ترتیب، در بطن جامعه است که موضوع فرهنگی معنا می‌گیرد و رخدادها، تحرکات و تحولات جامعه است که یک متن فرهنگی را متبلور کرده و به آن نمود می‌دهد.


به عقیده‌ی کروس جامعه‌شناس فرانسوی، متن فرهنگی حیات مستقلی از خود ندارد بلکه ریشه در اجتماع داشته و در لایه‌های زیرین آن به حیات خود ادامه می‌دهد که با تحلیل نشانه‌های پنهان‌شده در آن می توان رد پای نامحسوس آن را کشف کرد. حال این موضوع فرهنگی می‌تواند در بندبند یک رمان ادبی، منظومه وار نمود پیدا‌ کند، می¬تواند در دل یک تابلوی نقاشی بی‌نظیر نقش ببندد، حتی می‌تواند در قطعه‌ای موسیقی متجلی شود و یا شاهکاری بصری از هنر هفتم، همچون یک اثر سینمایی باشد. تمامی این معناهای فرهنگی پنهان‌شده در بافت یک اثر به‌گونه‌ای کدگذاری شده‌اند که کشف محتوای آن‌ها نیاز به رمزگشایی دارد. برای بررسی عملکرد یک متن فرهنگی و رمزگشایی آن، فیلم «فروشنده» ساخته‌ی اصغر فرهادی را انتخاب کرده‌ایم. اثری که رد پای یک متن فرهنگی را می توان به‌وضوح در آن دید و مورد تحلیل و بررسی قرارداد.


یکی از آن متون فرهنگی، قصه‌ی کهن کودکانه‌ای است با نام «بزبزقندی» که ریشه در روایت فولکلوریکی ملل گوناگون دارد. قصه‌ای که در سرزمین‌های مختلف با باورهای اعتقادی مردم درآمیخته شده و رگه‌های حیات آن را تا به امروز می توان در جوامع بزرگ دید. درواقع قصه‌ی کودکانه‌ی «بزبزقندی» همان ساختار متن فرهنگی است که در اثر سینمایی فرهادی دیده می‌شود. در این بررسی اجمالی، نگارنده قصد دارد از طریق مقایسه‌ی سکانس‌های روایی فیلم و ساختار روایی قصه، این مطابقت و تشابه را مورد بررسی قرار دهد.

 

برای خواندن مقاله‌ی کامل آن را از قسمت زیر دانلود کنید

download

 

 

درباره نویسنده :
سکینه رفیعی فرد
نام نویسنده: سکینه رفیعی فرد

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه - دانشگاه تبریز


دیدگاه‌ها  

+2 #4 محمود آوینی 1398-12-13 11:24
سلام و درود
وقتتون بخیر
احسنت ب نویسنده محترم
چند نکته ب عنوان تقدیر از نویسنده محترم عرض میکنم:
دایره لغات بالای نویسنده جلب نظر می کند و این مهارت نوشتاری را افزونتر کرده است.
از زاویه ای خاص وارد موضوع شده است. از فرهنگ شروع کرده و با تعریف متن فرهنگی و سپس نقد فرهنگی، ب موضوع نزدیک شده است. و جالب آنکه با ذکر یک قصه نوستالوژیک و داستانی قدیمی ، وارد ب موضوع شده و این نشان دهنده تسلط نویسنده محترم بر مطالعات فرهنگی و نقد ادبی است.
نقل قول کردن
+2 #3 مسیبی 1397-04-28 17:30
و ناگفته نمونه بسیار لذت بردم از اینکه نوشته ای نخوندم که به فیلم نگاه سلیقه ای داشته باشه و داشتن اینهمه دید وسیع رو به نویسنده تبریک میگم ، که جز این هم از دکترای زبان و ادبیات فرانسه انتظار نمیره
نقل قول کردن
+2 #2 مسیبی 1397-04-26 02:33
با سلام ، اینکه این فیلم با داستان کودکی مان مقایسه شده بود بسیار لذت بردم ، اما نمیتونم کار رعنا رو اشتباه بدونم ، درسته رعنا محتاطانه عمل نکرد ، اما اشتباه هم نکرد ، همه ما نمیتونیم همه ورودی های خطر رو ببندیم ، و در واقع اشتباه رو تفکر و راه و زندگی مرد متجاوزگر میدونم ، درواقع این شخصیت از بیماری جنسی رنج میبرد و تاوانش رو رعنا داد . و اینکه این فیلم خط بطلان کشید زپی تفکری که اگه جنس مونث حدود پوشش رو رعایت کنه مصون میمونه ، بانویی که در خانه بود اما از حمله گرگ در امان نموند ....
نقل قول کردن
+1 #1 آرزو 1397-02-17 11:03
نگاهی متفاوت و جالب توجه به فیلم فروشنده که قلم روان نویسنده به جذابیت اون اضافه کرده. پیدا کردن بینامتنیت در دل آثار مختلف، چه سینمایی و چه ادبی و ...، از جمله مواردیه که همیشه نکات پنهانی رو در مورد اثر مورد بحث نشون میده ... این که نویسنده کهن الگوی گرگ و بزغاله ها رو با ماجرای تأسف بار رعنا و مرد متخاصم مقایسه کرده، این رو نشون میده که در ناخودآگاه انسان همیشه ترس از غریبه مهاجم وجود داشته و طرز برخورد با این تهاجم بوده که به موقعیت های مشابه، استقلال داده.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل رویکرد