اختصاصی

جامعه شناسی هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
روایت تضاد بین نسلی؛ درباره‌ی نمایش «گون گولا»
  نمایش "گون گولا" از 15 تیر الی 8 مرداد 93 به نویسندگی و کارگردانی اشکان صادقی در تماشاخانه‌ی استاد انتظامی روی صحنه رفت و اخیراً در قالبِ نمایشنامه‌خوانی مجدداً اجرا شد. این اثر، روایت تروماهایی ژرف در فرهنگ ماست، رنج‌ها و زخم‌های آشنایی که روح عاصی هر انسانِ تفاوت طلبی را در بافتار یکسان‌ساز و تفاوت‌ستیزِ عرف‌های رایج آزرده است. روایتی که سطح کمیک آن به‌غایت مخاطب را می‌خنداند، اما نه خنده‌ا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)
بازگشت جاودان تفاوت‌ها/رهایی‌ها؛ نگاهی به فیلم اطلس ابر Cloud Atlas
«اطلس ابر» اثری اثیری است؛ جادویی همچون اسطوره‌های یونانی، مبهم همانند شکلِ لکه‌های ابر و پیچیده مثل نقشه‌ای که برای نمایاندنِ زمان- مکان‌های گوناگون ترسیم‌شده باشد. شگفتا که نام فیلم به تمام این موارد دلالت دارد: "اسطوره‌ی اطلس " که بار افلاک را بر دوش می‌کشد (چشم‌داشتِ ماجرایی افسانه‌ای-پهلوانی از فیلم را برای مخاطب ایجاد می‌کند)، ابهام اشکالی که ابرها در آسمان به خود می‌گیرند و بینندگان مختلف
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.38 (8 رای)
آیا سعی در یادآوری عملی عبث است؟ / اشاره‌ای به سیاستِ «شب و مه» اثر آلن رنه
مقدمه آیا تماشای شب و مه امروز هم موضوعیت دارد؟ فرانسوا تروفو این فیلم را بهترین فیلم تاریخ سینما در زمینه‌ی جنگ می‌دانست، و یکی از مهم‌ترین دلایل این انتخاب برای او آن است که این اثر، روایتِ جنگ را از انتها و جهانِ پس از جنگ آغاز می‌کند. چه ارتباط تنگاتنگی بین نوعِ خاص روایت رنه و جهانِ پس از آشوویتز وجود دارد؟ و در نهایتِ امر اینکه چه ارتباطی بین این دو پرسشِ طرح شده وجود دارد؟ در این یادداشت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (3 رای)
نگاهی جامعه‌شناختی به نقاشی‌های کته کلویتس
چکیده متن حاضر در تلاش است تا با استفاده از مبانی نظری مارکسیستی- فرویدی، به تحلیل نقاشی‌های کته کلویتس بپردازد. کلویتس، نقاش آلمانی است که در قرن نوزده می‌زیست و با توجه به تجربه‌ای زیسته که از جنگ جهانی داشته، آثارش با آرمان‌هایی سوسیالیستی به بازنماییِ انتقادیِ معضلاتِ اجتماعیِ عصر خویش و نیز بر تبعیض‌هایی خاص متمرکز گشته است. تحلیل حاضر نشان می‌دهد که این آثار با رویکردی واقع‌گرا، از سویی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.90 (5 رای)
داستان توکیو: نگاهی به شیوة صورت‌بندی اجتماعی توکیوی معاصر در فیلم «مثل پدر، مثل پسر»
  خلاصۀ داستان ریوتا نونومیا و همسرش، زوج جوان و نسبتاً مرفهی هستند که پسربچۀ شش ساله‌شان، کیتا، در آستانۀ ورود به مدرسه و شروع تحصیل است. یکی از همین روزها خبردار می‌شوند که کیتا فرزند واقعی‌شان نیست؛ شش سال پیش پرستار بیمارستانی که کیتا در آن متولد شده، او را با ریوسی، فرزند خانوادۀ سایکی جابه‌جا کرده است. به این ترتیب هر دو زوجِ نونومیا و سایکی بر سر دو راهه‌ای قرار می‌گیرند که باید تصمیم بگ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
از فیلم‌سازی فامیلی تا سینمای خانوادگی؛  بازخوانی یک بُحران جمعی با تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «روغن مار»
  یک‌بار دیگر اثری شاخص و مستقل؛ بازآفرینی هنری و تجربی زندگی روزمره‌ی ایرانی توسط فیلم‌سازی اندیشمند. روغن مار (1394) آخرین ساخته‌ی علیرضا داوود نژاد است که در دوره‌ی جدید اکران در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده و تاکنون استقبال منتقدان و نویسندگان سینمایی را به همراه داشته است. فارغ از اینکه پرداختن به مسائل و موضوعات خانوادگی (مسئله‌ی این فیلم) چه میزان به لحاظ کمی و کیفی در سینما

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما