اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

7 مولفه در طراحی پوستر فیلم‌های مهم: قسمت دوم

حرامزاده های بی آبرو - شبگردها

4- جذابیت: اشتیاق در بین طرفداران به صورت یکسان به وجود آورید

با وجود استودیوهای فیلم‌سازی که خود را با سرعت هر چه تمام‌تر با داستان‌های کمیک وفق می‌دهند تنها طرفداران واقعی هستند که در گیشه حاضر می‌شوند و استودیوها می‌توانند به آن‌ها اتکا کنند که دستاورد تولید جدیدشان را خواهند دید بدون توجه به نظر منتقدان یا جوایز؛ چون به احتمال بسیار زیاد خود آن ها این نکته را می‌دانند و از آن آگاهند.

 

در این پوسترهای فیلم به خصوص آنان که برای یک رنگ شدن هستند از این جذابیت دوطرفه در تبلیغات‌شان بهره می‌جویند.

به پوستر حرامزاده‌های بی‌آبرو در بالا بنگرید، این فیلم توسط یکی از شناخته شده‌ترین کارگردان‌های دنیا ساخته شده است، ولی اشاره بسیار کوچکی در پوستر به کارگردانی وی شده است. دلیل این امر آن است که طرفداران تارانتینو به احتمال زیاد از فیلم وی باخبر هستند به این دلیل که سال‌ها ساخت فیلم از مراحل ابتدایی زمان برده است در حالی که طرفداران جدید در تاریخچه آن کمتر علاقه‌مند هستند.

این‌گونه نگاه تبلیغاتی را مقایسه کنید با فیلم‌هایی که سعی در ایجاد کشش و جذابیت با استفاده از حضور یک بازیگر مشخص دارند. از آن‌جایی که توجه طرفداران به بازیگران ضعیف‌تر از توجه‌شان به کارگردان و تهیه‌کنندگان است اسامی آنان در حروف بزرگ‌تر ظاهر می‌شود تا توجه بیننده جلب شود. هرچه قدر که رابطه ی بینندگان قوی‌تر باشد مسئله‌ی پر رنگ کردن اسم‌ها کم رتگ‌تر می‌شود.

 

5- سبک: یک نگاه که همسو با فیلم است

چه شما برای یک فیلم هنری تبلیغات کنید یا یک بلاک باستر، سبک اهمیت دارد. بسیاری از به یاد ماندنی‌ترین پوستر‌های فیلم در گذشته از خط پر رنگ و یک سبک هنری منحصر به فرد به نفع خودشان بهره جستند. چیزی که این پوسترها را از مسئله‌ی بی‌اثر (هنر برای هنر) جدا می‌کند این است که پوستر ها هم‌سو با سبک هستند. هم در سبک پیش رونده و ترفیع گونه‌ی فیلم و هم در خودآن. پوستر فیلم شب‌گردها Watchmen در بالا یک نمونه کلاسیک از موفقیت این تکنیک است.

از آن‌جایی که از یک داستان کمیک شناخته شده بهره می‌برد، توجه طرفداران کتب را نیز به خود جلب می‌کند. این خیلی نکته ظریفی است که از یک سبک در هر دو استفاده شود. این هم‌سویی نه تنها یک راه خوب برای موفقیت در گیشه است بلکه برای تولیدات بعدی، مانند دی‌وی‌دی‌ها نیز کارایی خواهد داشت.

پارک ژوراسیک 

6- کشش پایدار: نگاهی که با فرمت‌های دیگر نیز هم‌خوان است

در این‌جا خطر خیلی هنری و ظریف شدن را در پوستر فیلم‌تان بازگو می‌کنیم. بعد از اکران عمومی نوبت آب رفتن و کوچک شدن پوستر است تا از آن برای دی‌وی‌دی‌ها استفاده گردد. در حالی که تعداد فیلم‌هایی که از پوسترهای متفاوتی برای دی‌وی‌دی‌های‌شان استفاده می‌کنند در حال افزایش است بسیاری فیلم‌های کلاسیک و بلاک باسترهای با بودجه‌های  گزاف از یک پوستر مشترک در هر دو بهره می‌جویند.

این بدان معناست که تصویرسازی شما، عناوین شما و بسیاری از نکات اصلی مورد نظر شما باید همان‌طور که بر روی پوستر بزرگ سینما قابل رویت بوده‌اند در یک پوستر کوچک بر روی دی‌وی‌دی‌ قابل رویت باشند.

پوستر فیلم پارک ژوراسیک در بالا به راستی از این جنبه بهره می‌جوید. استفاده از تصویری که هم در پوستر کوچک دی‌وی‌دی‌ و هم پوستر بزرگ سینما قابل رویت است. پوستری که می‌خواهد در طول زمان کارایی داشته باشد باید مقیاس‌پذیر، واضح و همراه با جذابیت و کشش پایدار باشد.

 

 پدرخوانده

7- قابلیت شناخت: اگر یک دنباله دار است آن را به وضوح اعلام کنید.

از گذشته تا امروز به نظر می‌رسد که فروش بالا در گیشه برای فیلم‌های دنباله‌دار بوده است. یک دلیل خوب هم برایش وجود دارد، تعدادی از فیلم‌های مستقل از لحاظ مالی، دنباله‌دارهایی هستند با فروش بالا. از فیلم هایی که هم در دنیای تجارت و هم در دنیای جوایز حکم‌رانی کردند تنها تعداد اندکی می‌توانند درآمد استودیوها را مانند یک دنباله‌دار تضمین کنند به همبن دلیل است که پوسترهای فیلم‌های دنباله‌دار به اکران اولین قسمت بسیار وابسته‌اند به خصوص با یک نام غول آسا در یک سوم بالایی پوستر که تا ابد قابلیت شناخت دارند.

پدرخوانده و دو دنباله آن و استفاده‌شان از این فرمت مثال بسیار خوبی است. هر سه از یک سبک و طراحی یکسان استفاده کرده‌اند که بر روی آن‌ها از موفقیت‌های تجاری و جایزه‌ای فیلم های قبلی استفاده شده بود تا امتیازی باشد در جذب تماشاگرانی که به این دلایل خواهان تماشای یک فیلم هستند.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما