اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

لحظات مفرح و خُل‎بازی‎هایی در یک زندگی پیش‎پا افتاده A Life Less Ordinary

 

فیلم a life less ordinary

دنی بویل پس از ساخت فیلم موفق قطاربازی به سراغ یک کمدی اسکروبال با دو بازیگر جوانی رفت که یکی را خود معرفی کرده بود و دیگری بعدها به ستاره تبدیل شد. یوان مک‎گرگور در نقش رابرت و کامرون دیاز در نقش سلین در بطن داستان یک زندگی پیشپا افتاده A Life Less Ordinary قرار دارند.

رابرت در حالی که روزگار معمولی و غیرقابل توجهی را پشت سر می‎گذارد یکباره از کار بر کنار می‎شود. درست در این لحظه دو کاراکتر اصلی را در وضعیت‎های عجیبی مشاهده می‎کنیم. سلین نشان می‎دهد در تیراندازی لنگه ندارد و در همان لحظه عشق همسرش (استنلی تاچی) به خود را با ایستادن در برابر گلوله اسلحه خود می‎خواهد بسنجد. همسرش تکان می‎خورد و به شدت مجروح می‎شود در طرف مقابل رابرت می‎خواهد یک بار هم که شده دیوانه شود و برای از کار برکنار شدن از رئیس شرکتش انتقام بگیرد که این کار را هم انجام می‎دهد و سلین را –که البته خواست خود سلین بوده- گروگان می‎گیرد.

کارکترپردازی در این نوع کمدی بسیار متفاوت است کاراکترها گاه چنان در نقش یک احمق فرو می‎روند و گاه دست به کار بزرگی می‎زنند. الزامی به پیش روی در یک خط شخصیت‎پردازی وجود ندارد. به همین خاطر رابرت که در ابتدا یک احمق پنداشته می‎شود به یکباره تا مرز یک ... پیش می‎رود و درست در وسط معرکه متوجه می‎شود او این کاره نیست! در طرف دیگر آن سلین باهوش که دختر یکی از ثروتمندترین افراد است و کلی هم خواهان دارد به یکباره برای تغییر در وضعیت زندگیش تمایل دارد ربوده شود و در وضعیتی جدید زندگی کند و از طرف دیگر معلوم نیست چرا باید عاشق آن جوان احمق شود! اساس این نوع کمدی چنین است که از تعویض حالت شخصیت‎ها در قرارگیری وضعیت‎های مختلف تعجب نکنیم.

یک زندگی پیش پا افتاده 

کمدی خُل‎مشنگ‎بازی (که ترجمه شده اسکروبال در فارسی است) در تعقیب و گریزها ادامه دارد و افرادی هم که برای یافتن رابرت اجیر می‎شوند در همین مشنگ بازی دست رابرت را هم از پشت بسته‎اند. این خل‎مشنگ‎بازی‎ها در لحظاتی به کلیشه‎ها و سنت‎های اصیل این کمدی هم باز می‎گردد. یعنی جنگ لفظی زن و مرد که گاه رابرت و سلین با هم به صورت احمقانه‎ای مشاجره دارند و گاه زوج اجیر شده برای یافتن سلین و رابرت.

سلین و رابرت دل در گرو یکدیگر دارند و کمدی خل‎مشنگ‎بازی را تا یک کمدی رمانتیک احمقانه پیش می‎برند. شاید بتوان گفت دنی بویل که خودش در ساخت کمدی سیاه انگلیسی نشان داد بسیار توانمند است در این فیلم از برادران کوئن الهام گرفته است. به نوعی لحن کمدی‎های برادران کوئن در این فیلم دیده می‎شود. بویل از تجربه فیلمسازی در هر ژانری استقبال کرده است چه کمدی سیاه انگلیسی، چه تریلر، چه ترسناک و چه درام ورزشی. در هر کدام هم دوربینش را به مکان‎های مختلفی برده است و جهان فیلم‎هایش در بازه بزرگی قرار دارد. تایلند، هند، انگلستان و آمریکا و آن هم در نقاطی که شاید برای فیلمساز بسیار سخت باشد و هر کسی تمایل داشته باشد در استودیو کار کند.

یک زندگی پیش پا افتاده معجونی است از وقایع غیرقابل پیش بینی چون بر اساس حرکات پیش‎پا افتاده و احمقانه طراحی شده تا یک کمدی خوش ساخت  در سینمای بویل را در مقابل ما قرار داده باشد. لحظه‎ای که رابرت درب صندوق را باز می‎کند شاید انتظار داریم بمب بترکد و او از خواب بیدار شود اما عقربه یک ثانیه قبل گیر می‎کند، شاید انتظار نداشته باشیم که سلین به همسرش شلیک کند، افراد اجیر شده شاید باید کار رابرت را سریع بسازند و در نهایت خیال رابرت که در زندگی پیش‎پا افتاده‎اش تنیده شده است. او در خیالش شبیه یک خواننده تمام عیار می‎شود و اگر با گلوله زخمی شود در عمق وجودش یاد حزقیل پیامبر می‎افتد و با سلین هم ازدواج می‎کند.

 

نمره منتقد به فیلم از 10 (7)

 

 

 

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما