اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه سیمای پرندگان در موزه هنری نیوپورت آمریکا با هنرمندان ایرانی

ارغوان خسروی

سیمای پرندگان نام نمایشگاهی است که با آثار ۱۹ هنرمند از ۹ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا هم اکنون در موزه هنری نیوپورت در آمریکا برگزار می شود. از ۱۹ هنرمند شرکت کننده ۹ نفر آنها ایرانی یا ایرانی - آمریکایی هستند.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، نمایشگاه «سیمای پرندگان» دارای پنج موضوع سنت و تاریخ، خانه و مهاجرت، جنگ و خاطره، نوشته ها و تن در بستر مُد است و تلاش دارد امکانی برای گذر از مرزهای واقعی وخیالی بین مردم و فرهنگ های گونا گون باشد تا بتواند بهشناخت از یکدیگر یاری کند.



فرانسین وایس طراح نمایشگاه معتقد است، هر چند نگارخانه ها و نمایشگاه های زیادی در آمریکا به آثار هنر اسلامی یا هنر در دنیای عرب و ایران پرداخته اند، امااین نمایشگاه در ابتدا پاسخی به حوادث ۱۱ سپتامبر و سپس بهار عربی بوده است. او ادامه می دهد: "اگرچه تمرکز نمایشگاه بر روی یک منطقه است، اما به این مفهوم نیست که هنرمندان شرکت کننده دارای هویت یا تجربیات یکسانی هستند، بلکه تمرکز آثار بر روی تکامل هنری در پیش زمینه تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی است و به ویژه آنکه نظری هم بر هویت فرهنگی، مرزها و مهاجرت که موضوعی روزآمد هست نیز دارد."



سمیرا علی خانزاده، گوهر دشتی، مینو امامی، شادی قدیریان، پوران خنجی، ارغوان خسروی، آزیتا مرادخانی، سمن سجاسی و هایده شفیعی هنرمندان ایرانی این نمایشگاه هستند. دیگر هنرمندان از کشورهای عراق، لبنان، کویت، فلسطین، عربستان، سوریه و جمهوری آذربایجان هستند.



حضور پر رنگ زنان ایرانی جلوه های گوناگونی از موضوعات مختلف و همچنین فرم های متفاوت را نمایان می کند. فرانسین وایس طراح نمایشگاه بر این باور است که شرکت کنندگان تحت تاثیر هنراسلامی سنتی هستتد و اضافه می کند: "علاقه وافر به تزیینات روی سطح، استفاده از تکرار الگوها وخلق طرحهایی با جزییات ظریف و دستمایه قرار دادن خط نقاشی و تکرار آن نمودی از ویژگی های نمایشگاه است."

 

این نمایشگاه که از اواخر سپتامبر آغاز شده تا 30 دسامبر سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما