اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

با ارايه دو نقاشي متفاوت از سپهري و كيارستمي؛ نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» جمعه 18 ساله مي‌شود

 

نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» روز جمعه ـ هشتم مردادماه سال جاري ـ‌در حالي با ارايه‌ي آثار 191 هنرمند ، 18 ساله مي‌شود كه در اين دوره يك اثر متفاوت از «سهراب سپهري» و يك نقاشي از «عباس كيارستمي» براي اولين‌بار رونمايي خواهد شد.



ليلي گلستان مدير گالري «گلستان» در نشست خبري كه صبح امروز -دوم مرداد ماه - در محل اين گالري برگزار شد،يادآور شد: سال 71 براي نخستين‌بار نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» با حضور 75 هنرمند با هدف اصلي كشف استعدادهاي جوان آغازبه كار كرد. 

او ادامه داد: امروز و با گذر 18 سال، گالري «گلستان» همچون يك فراخوان عمل مي‌كند، به طوري كه هنرمندان قبل از مردادماه خودشان مراجعه مي‌كنند و سي‌دي آثارشان را ارايه مي‌دهند و من هم از ميان اين كارها بهترين آثار را انتخاب مي‌كنم.

گلستان تصريح كرد: در تمام اين سال‌ها مطمئن بودم از ميان هر 10 نفري كه كار ارايه مي‌دهند، حتماكارهاي دو نفرشان فوق‌العاده است. به همين دليل هم از آن به بعد تصميم به حمايت از هنرمندان جوان گرفتم و نمايشگاه‌هاي انفرادي آنها را در گالري «گلستان» برپا كردم تا اين هنرمندان به جامعه‌ي هنردوست و مجموعه‌داران معرفي شوند.

او با اشاره به استقبال مجموعه‌داران از اين نمايشگاه طي سال‌هاي گذشته،گفت: از يك دوره به بعد مجموعه‌داران كم‌كم به اين نمايشگاه علاقمند شدند و شروع به خريداري آثار اين استعدادها و حمايت از آنها كردند.آنها به مرور مطمئن شدند كه به زودي كارهاي اين افراد متقاضي پيدا مي‌كند و قيمت‌هاي آنها بالا خواهد رفت.

گلستان با اشاره به برگ برنده‌هاي گالري گلستان در هيجدهمين نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» بيان داشت: يك اثر از سهراب سپهري در اين نمايشگاه ارايه مي‌شود كه خيلي با كارهاي ديگر او فرق دارد و گران‌ترين اثر نمايشگاه است.

او اضافه كرد: امسال و براي اولين بار عباس كيارستمي يكي از نقاشي‌هاي خود را در اين نمايشگاه ارايه كرده است، كيارستمي با مداد رنگي كار مي‌كند و به‌زعم بنده نقاش درجه يكي است كه تا به حال كسي جز دوستانش آثار نقاشي او را نديده است، اما در اين نمايشگاه او را مجاب كردم تا يكي از اين تابلوهايش را ارايه كند و اميدوارم به زودي با برگزاري نمايشگاه انفرادي از نقاشي‌هايش موافقت كند. البته مردمي كه نقاشي‌هاي او را تا به حال نديده‌ بودند براي نخستين بار مي‌توانند در اين نمايشگاه يكي از كارهاي اين هنرمند را مشاهده كنند.

ليلي گلستان در بخش ديگري از اين نشست به حضور مجموعه‌داران و ارايه آثارشان در اين نمايشگاه اشاره كرد و افزود: امسال دو مجموعه‌دار بزرگ به ما كار داده‌اند و اين اتفاق باعث مي‌شود كه به مرور ساير مجموعه‌داران هم متوجه شوند كه اگر از ما كار بخرند، قطعا مي‌توانند به زودي آن را با قيمت مناسبي به فروش برسانند. البته اين دو مجموعه‌دار كارهاي بسيار برجسته‌اي را از اساتيد درجه‌ي يك نقاشي ارايه كرده‌اند كه با قيمت‌هاي مناسبي در اين نمايشگاه به فروش مي‌رسند. 

اين گالري‌دار با تاكيد بر چرخش پول براي آثار هنري از طريق اين نمايشگاه‌ها گفت: اين اتفاق در تمام دنيا به واسطه‌ي چنين نمايشگاه‌هايي مي‌افتد. يك زماني بانك‌هاي خصوصي همچون پاسارگاد و اقتصاد‌نوين هم از نمايشگاه ما خريد مي‌كردند كه اميدوارم براي هيجدهمين دوره «100 اثر 100 هنرمند» هم مراجعه كنند، زيرا كارهاي فوق‌العاده‌اي از اساتيد هنرهاي تجسمي ارايه خواهيم كرد.

اين مترجم و كارشناس هنري درباره‌ي قيمت‌گذاري اين آثار توضيح داد: يكي از اهداف اصلي ما تعديل قيمت‌ها است. اين بار هم با تك تك هنرمندان براي قيمت‌گذاري آثارشان صحبت‌ كرديم و خوشحاليم كه امسال اساتيد پيشكسوت هنرهاي تجسمي خودشان قيمت‌هاي آثارشان را پايين آورده بودند و از اين رو مطمئن باشيد كه بهترين آثار را با مناسب‌ترين قيمت‌ها مي‌توانيد در اين نمايشگاه سراغ بگيريد.

او با ارايه آماري از فروش اين نمايشگاه در دوره‌هاي مختلف اذعان داشت:بيشترين فروش اين نمايشگاه در سال 86 بود كه 95 اثر را با قيمت 265 ميليون تومان در طول سه هفته به فروش رسانديم. بدترين نمايشگاه ما نيز در سال 87 برگزار شد كه همراه با ركود خريد و فروش آثار هنري در تمام دنيا بود. البته گران‌ترين اثر نمايشگاه سال 85 متعلق به يكي از كارهاي سهراب سپهري بود كه به قيمت 140 ميليون تومان به فروش رفت.

گلستان هم‌چنين درباره‌ي چگونگي گزينش آثار اين دوره توضيح داد: امسال بيشتر از هر سال ديگري در گزينش آثار سخت‌گيري كرديم و معيارمان بر كيفيت بالاي كارها بود. هنرمندان سي‌دي مي‌آوردند و خودم به تنهايي از ميان آنها انتخاب مي‌كردم، اگر كاري ضعيف بود پس مي‌دادم تا كار بهتري ارايه دهند. قرار بود در هر سي‌دي 5 تا 10 اثر باشد و من هم از ميان آنها انتخاب كنم.

او اضافه كرد: از تمام هنرمندان خواهش كردم كه كارهاي بزرگ نياورند و خوشبختانه همه به حرف ما گوش دادند تا بتوانيم در فضاي كوچك گالري «گلستان» تمامي كارها را به نمايش بگذاريم. از هر هنرمند يك اثر بر ديوار نصب مي‌كنيم و آن فضا متعلق به همان هنرمند است كه اگر كارش فروش برود يك اثر ديگر از او جايگزين خواهيم كرد.

گلستان خاطرنشان كرد: تا امروز جوان‌هايي كه تا به حال كارهايشان در هيچ نمايشگاهي ديده نشده است، در كنار اساتيد هنرهاي تجسمي بدون هيچ اولويتي قرار مي‌گيرند و اين براي جوان‌ها جاي خوشحالي دارد كه در كنار سهراب، ژازه تباتبايي، جعفري، لاشايي، اصولي و .... قرار مي‌گيرند و كارهايشان در كنار اين هنرمندان ديده مي‌شود،خيلي‌ها نيز به بهانه‌ي اساتيد مي‌آيند و كار جوان‌ها را مي‌خرند.

او هم‌چنين درباره‌ي خريداران اين نمايشگاه در طول اين 18 سال توضيح داد: خوشحالم كه در اين سالها شاهد حضور افرادي بودم كه تا پيش از اين كار نمي‌خريدند. پيش از اين آنها موضع مي‌گرفتند و اعتراض داشتند ولي با ارايه قيمت‌هاي مناسب و تسهيلاتي كه براي خريد آثار قائل شده‌ايم، خيلي از مردمي كه بودجه كمي دارند و يا كارمند دولتي هستند با شرايط اقساطي و ارايه چك‌، كارهايمان را مي‌خرند.

ليلي گلستان با تاكيد دوباره بر اينكه؛ يك قيمت منطقي مي‌گذاريم كه ديگر نياز به تخفيف هم ندارد،ادامه داد: بعد هم قسط‌هاي درازمدت در نظر مي‌گيريم تا افرادي‌كه بودجه‌هاي پايين هم دارند به راحتي بتوانند اين آثار را خريداري كنند. چه بسا كه در طول اين سالها خيلي از مجموعه‌داران از دل اين نمايشگاه ساخته شده‌اند. آنها اول با جوان‌ها شروع كردند و بعد از آن كارهاي پيشكسوتان را خريدند. خيلي‌ها عادت نداشتند كار بخرند اما امروز از خريداران دائم گالري «گلستان» محسوب مي‌شوند.

گلستان اين‌بار هم همچون دوره‌هاي قبل اميدوار است و دراين باره گفت: امسال هم اميدوارم چون آثار بسيار ارزنده‌اي در اين نمايشگاه ارايه مي‌شود. امسال خيلي سخت‌گيري كردم و آثار باارزش اين دو مجموعه‌دار بزرگ هم رونق بيشتري به نمايشگاه داده است، اگر پيش از اين شك داشتم امسال مطمئنم كه فروش خيلي خوبي هم دارد. بعضي از كارها گران هستند اما حضور جوان‌ها همچنان در اين نمايشگاه چشم‌گير است.

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به بروشور اين نمايشگاه و اسامي هنرمندان كه با سه رنگ متفاوت از هم جدا شده بود اشاره كرد و گفت: رنگ «قرمز» متعلق به پيشكسوتان و جواناني است كه معروف شده‌اند. رنگ سبز مربوط به هنرمنداني است كه در گالري «گلستان» نمايشگاه انفرادي داشتند و رنگ زرد هم كه بيشترين حجم اين بروشور را تشكيل مي‌دهد متعلق به آنهايي است كه تاكنون در نمايشگاه« 100 اثر 100 هنرمند» شركت نكرده بودند.

گلستان همچنين به استقبال هنرمندان مجسمه‌ساز از اين نمايشگاه اشاره كرد و افزود:به لطف «پرويز تناولي» كه كلاس‌هاي مجسمه‌سازي برگزار مي‌كند و شور و شوق را در ميان شاگردان اين حوزه راه انداخته، خيلي از مجسمه‌سازان مراجعه كرده‌اند و قيمت‌هايشان هم بسيار مناسب است. البته هنوز مجسمه‌سازي و خريد مجسمه جا نيفتاده است اما اميدوارم به زودي و با اين نمايشگاه مجسمه هم به خانه‌هاي مردم همچون نقاشي راه پيدا كند.

او هم‌چنين به سه اثر طراحي از سهراب سپهري اشاره كرد و گفت: چندي پيش مطلبي از سوي خواهر ايشان در رسانه‌ها منتشر شد كه امضاي سهراب جعل شده و پاي كارهايي كه امضا نداشته امضا زده‌اند، در حالي كه ايشان توجه نداشتند كه كار طراحي اساسا امضا ندارد. اين تابلوها امروز در اين نمايشگاه ارايه خواهد شد و همه از نزديك مي‌بينند كه هيچ كدامشان امضا ندارد.

گلستان هم‌چنين درباره‌ي احتمال ارايه تابلوهاي عكس در نمايشگاه و در دوره‌هاي بعدي آن توضيح داد: امسال عكس نگذاشتيم چون نمايشگاه خيلي گسترده مي‌شد، البته عكاسان تقاضا كردند كه يك «100 اثر 100 هنرمند» عكاسي هم برپا كنيم، ولي فعلا همين روند كافي است.

او در بخش پاياني صحبت‌هاي خود به آرزوي خود براي گسترش گالري گلستان اشاره كرد و افزود: در بخش جنوبي حياط منزلمان فضايي داريم كه از همان 60 سال پيش هيچ درختي نداشت و طي سه سال گذشته به شدت به دنبال آن بودم تا اين فضا را تبديل به گالري كنم، اما متاسفانه تاكنون مجوز چنين كاري را به من ندادند. ليلي گلستان ادامه داد:در حال حاضر با مشاوره يكي از دوستان ثابت كردم كه اين منطقه و كوچه آن امكان تبديل به گالري را دارد و با ارايه نقشه و مستندات از شهرداري منطقه 3 درخواست مجوز كردم كه اگر اين اتفاق بيافتد، آنجا مي‌توانيم حدود 200 متر گالري با سقف 4 متري داشته باشيم. اميدوارم امروز كه من مي‌خواهم با هزينه خودم در منطقه 3 يك كار فرهنگي انجام دهم، حداقل مسوولان شهرداري همكاري كنند و اجازه چنين اتفاقي را بدهند كه اگر اين اتفاق بيفتد شايد، محل فعلي را به يك كتابفروشي يا كافه گالري تبديل كنيم.

در هجدهمين نمايشگاه «100 اثر 100 هنرمند» هنرمنداني همچون احمد اسفندياري، محمد احصايي، فرح اصولي، ثميلا اميرابراهيمي، سيمين اكرامي، محمدعلي ترقي‌جاه، ژازه طباطبايي، فرامرز پيل‌آرام، صادق تبريزي، محمد ابراهيم جعفري،ابراهيم حقيقي، ايران درودي، بهرام دبيري، مصطفي دره‌باغي، جعفري روح‌بخش، ايرج زند، گيزلا سينايي، مريم سالور، سهراب سپهري، منوچهر شيباني، رزيتا شرف‌جهان، جلال شباهنگي، منوچهر صفرزاده، علي‌اكبر صادقي، سميرا عليخان‌زاده، فريده لاشايي، حسين محجوبي، مش اسماعيل، بهمن نيكو، پرويز معزز، هومن نصيري، سوسن هاشميان ، فرزاد هدايت، ياسمن سينايي و ... با 250 اثر ‌حضور دارند.

 

منبع: ایسنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما