اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

کافه شب ون گوگ در مالکیت دانشگاه ییل باقی ماند

 

دیوان عالی آمریکا رای داد تابلوی معروف کافه شب ونسان ون گوگ در تملک مالک فعلی آن یعنی دانشگاه ییل باقی بماند. این تابلو که یکی از شاهکارهای نقاش هلندی به شمار می‌رود در سال ۱۸۸۸ در شهر آرل در جنول فرانسه کشیده شده است.

 
این نقاشی در زمان انقلاب اکتبر روسیه متعلق به ایوان موروزوف تاجر و اشراف‌زاده روس بود که مجموعه نفیسی از آثار بهترین نقاشان قرن نوزدهم و بیستم را گردآوری کرده بود. پس از پیروزی انقلاب اکتبر در سال ۱۹۱۷، این تابلو مصادره شد و دولت اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۳۳ آن را یک گالری در برلین فروخت.

 

این نقاشی بعدا به یک گالری در نیویورک منتقل شد و در آنجا یک مجموعه‌دار امریکایی به نام استیون کلارک (نوه بنیانگذار شرکت چرخ خیاطی سینگر) آن را خریداری کرد. آقای کلارک وصیت کرده بود بعدش از مرگش مالکیت این تابلو به دانشگاه ییل (محل تحصیل خودش) منتقل شود و این دانشگاه از سال ۱۹۶۱ مالک این تابلو است.

 

اما پیر کونووالوف یک مرد فرانسوی که نتیجه موروزوف است در سال ۲۰۰۲ متوجه شد وارث قانونی او است و از آن به بعد سعی کرد که مالکیت این اثر هنری را به دست آوزد. اکنون دیوان عالی آمریکا رای داده که این اثر همچنان متعلق به دانشگاه ییل است. سال گذشته یک دادگاه ایالتی در نیویورک هم ادعای آقای کونووالوف را وارد ندانسته بود.

 

همان دادگاه، پیش از آن، ادعای دیگر آقای کونووالوف را درباره مالکیت یکی از تابلوهای پل سزان (پرتره خانم سزان ۱۸۹۱) مردود دانسته بود. این تابلو اکنون متعلق به موزه هنر متروپلیتن نیویورک است . ارزش تابلوی کافه شب تا دویست میلیون دلار برآورد می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما