اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

درخشش دوباره هنر ایران این بار در ساتبی 2013 (دوحه)

 

الله محمد احصایی

تنها چند روز پس از سپری شدن موفقیت بزرگ هنر ایران در حراج کریستیز دبی، هنرمندان ایرانی این بار در دوحه موفق شدند بار دیگر با رکوردهای بسیار بالا نام ایران را نه در خاورمیانه، بلکه در جهان مطرح کنند.

فروش ۶۳۷ هزار دلاری دو اثر از محمد احصایی در حراج بین‌المللی هنر معاصر «ساتبیز» در پایتخت قطر سبب شد تا این هنرمند بالا‌تر از دیگر آرتیست‌های مطرحی چون آی‌وی وی، هنرمند مطرح چینی، قرار گیرد.

 

 تابلوی عشق، اثر جدید شش لته و رنگی متعلق به سال ۲۰۱۱ است که در این حراج به مبلغ ۳۰۰ تا۵۰۰ هزاردلار برآورد قیمت شده بود و در ‌نهایت به قیمت ۴۳۷ هزار دلار فروخته شد.  همچنین اثر الله از مجموعه «ذکر تصویری الله» این هنرمند است که تابلویی دو لته مربوط به سال ۲۰۰۸ و با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار بود، به مبلغ ۲۰۰ هزار دلار در این حراجی چکش خورد.

 

عشق محمد احصایی

 

از دیگر هنرمندان حاضر در این حراجی می‌توان به فرهاد مشیری اشاره کرد که با فروش یک میلیون دلاری اثرش در حراج هفته گذشته کریستیز، رکورددار دوره چهاردهم این حراجی شده بود.

 دیگر هنرمندان ایرانی حاضر در این رویداد، منیر فرمانفرمایان، هدیه شفیعی، نصرالله افجه‌ای، جمشید بایرامی و رکنی حائری‌زاده بودند که آثارشان با قیمت ۱۹۷، ۱۱۲، ۴۲، ۸۷، ۹ و ۱۷ هزار دلار فروخته شد.

 نکته غافلگیرکننده این حراجی فروش نرفتن چیدمانی از آی‌وی وی، هنرمند مطرح چینی بود که برآورد قیمتی ۵۵۰ تا ۷۵۰ هزاردلار داشت.

رکورد این حراجی نیز با فروش اثر بدون عنوان دونالد جاد با قیمت ۵/۳ میلیون دلار به ثبت رسید که اثرش بین ۵/۲ تا ۵/۳ میلیون دلار بر‌آورد قیمت شده بود.  این هنرمند آمریکایی یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن بیستم بود که در دهه ۶۰ میلادی به عنوان یکی از پیشگامان هنر می‌نی‌مال شناخته شده است.

 از دیگر هنرمندان برجسته که در این حراجی حضور داشتند، می‌توان به هرست اشاره کرد؛ وی که جزو ۱۰ هنرمند دارای آثار پرفروش جهان بوده، اثرش با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزاردلار در ‌نهایت به مبلغ ۴۸۵ هزاردلار فروش رفت.  این اثر چیدمانی شامل ویترین یک داروخانه، ساخته شده از شیشه، پلاستیک و آلومینیوم متعلق به سال ۱۹۹۲ بود.

 لینا لازار، رییس حراج و کار‌شناس هنر معاصر در موسسه ساتبیز که از نتایج به دست‌آمده در حراج دوشنبه شب هیجان‌زده شده بود، اظهار داشت: رکورد ۹ هنرمند در این حراج ارتقا یافت و خریداران بسیاری از منطقه بخصوص از دوبی و جده ما را غافلگیر کردند. ما در این حراج، مجموعه‌ای قابل‌توجه و مهم از آثار محمد احصایی هنرمند تاثیر‌گذار ایرانی ارائه دادیم که در نوع خود حائز اهمیت بود. احصایی با سبک منحصر به فرد خود که در تابلوی عشق به خوبی محسوس است، تکنیک‌های کالیگرافی سنتی را با مهارت تمام با گرافیک مدرن در هم می‌آمیزد.

 سید محمد احصایی که متولد ۱۳۱۸ در قزوین است، از هنرمندان معاصر در عرصه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی است. وی یکی از پایه‌گذاران نقاشی - خط در دورة معاصر ایران شناخته می‌شود و با مجموعه نقاشی – خط های خود به اعتباری جهانی دست یافته‌ است.

 این هنرمند که اثرش در حراج کریستیزز یکصد هزار دلار به فروش رسید، در حراج هنر اسلامی دو سال پیش دوحه فروشی نیم‌میلیون دلاری را کسب کرد. احصایی همچنین این روز‌ها در تلاش برای به پایان بردن نگارش قرآن به خط محقِق است.

 این هنرمند ۷۱ساله سپتامبر۲۰۱۳ –شهریور13۹۲ در نمایشگاه بزرگ هنرمندان پیشکسوت ایران در انجمن آسیایی نیویورک شرکت می‌کند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما