اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

حکم دادگاه فرانسه در مورد دادخواست سرقت هنری جف کونز

جف کونز



در طی چند دهه گذشته ، جف کونز سوژه چندین پرونده سرقت هنری شده است که غالباً از آن‌ها تبرئه شد یا حتی توانست اعاده حیثت کند. اکنون، پس از استیناف ، دادخواست دیگری به این نتیجه رسیده است كه كونز مسئول سرقت هنری از اثر هنرمند دیگری است.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از آژانس فرانس پرس، دادگاه تجدید نظری در پاریس هفته گذشته حکم داد مجسمه «برهنه» اثر کونز در سال 1988 برگرفته از عکس هنرمند دیگری به نام ژان فرانسوا باور است که در آن دو کودک برهنه دیده می‌شوند. حکم تجدیدنظر مطابق همان حکمی است که دادگاه دیگری در فرانسه در سال 2017 داده بود و آن را سرقت هنری یاد کرده بود. کونز و پمپیدو پیش از این در بیانیه این گونه مشابهت‌ها را خارج از تصرف هنری دانسته بودند.



در پی این حکم استودیوی کونز و موزه پومپیدو محکوم به پرداخت غرامت به خانواده عکاس متوفی شده‌اند. استودیوی کونز چهار هزار یورو و موزه پومپیدو بیست هزار یورو غرامت برای بازتولید تصویری مجسمه باید پرداخت کنند.



گالری گوسیان که نماینده کونز محسوب می‌شود و موزه پومپیدو هر دو در حال حاضر نسبت به حکم سکوت اختیار کردند. استفانی لگراند وکیل خانواده باور به AFP گفت: «ادامه استفاده از تصویر ژان فرانسوا به این شکل توسط دادگاه فرانسه ممنوع شد و این موفقیت بزرگی برای موکلان من محسوب می‌شود».



برهنه بخشی از مجموعه بزرگ «پیش پا افتاده‌ها»ی کونز –یکی از آیکونیک‌ترین مجموعه‌های او- محسوب می‌شود که در نمایشگاهی منطبق بر نمایش آثار گذشته نگر موزه ویتنی نیویورک در سال 2014 بار دیگر به نمایش درآمد. در همان سال 2014 که ادعای سرقت هنری به وجود آمد پومپیدو از نمایش مجددش دست نگاه داشت.



پیش پا افتاده‌ها برای جف کونز دردسرهای فراوانی داشت به طوری که پنج دادخواست علیه او داده شد. از این پنج دادخواست 3تای آن‌ها به نفع کونز پایان یافت و این چهارمین پرونده بسته شده آن مجموعه محسوب می‌شود که با پرداخت غرامت تعیین تکلیف شد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما