اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رابرت فرانک عکاس انقلابی آمریکایی در 94 سالگی درگذشت

اثری از رابرت فرانک



رابرت فرانک هنرمند آمریکایی که عکس های او زندگی روزمره را به تصویر می‌کشیدند و تاثیر ویژه‌ای روی ماده خام  و نوع ظهور عکس در عکاسی داشت، درگذشت.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از گاردین، رابرت فرانک عکاس و مستندساز سوئیسی آمریکایی روز گذشته دهم سپتامبر ۲۰۱۹ در ۹۴ سالگی درگذشت. او خالق کتاب اصولی عکاسی به نام «آمریکایی‌ها» The Americans است که با مقدمه‌ای از جک کرواک منتشر شده و در جهت تغییر نگاه به عکاسی نقش اساسی داشته است. این کتاب یک سال پس از انتشار رمان «در جاده» نوشته کرواک در سال ۱۹۵۸ و با الهام‌هایی از آن منتشر شد. فرانک با آوردن ۸۳ تصویر در کتاب خود بیشتر اصول عکاسی را کنار نهاده بود.



عکس های سیاه و سفیدی که فرانک با دوربین ۳۵ میلی متری لایکا گرفته بود شاهکار محسوب می‌شوند که بر چهره هایی از حاشیه های نادیده گرفته شده از زندگی آمریکایی -از زوج های نوجوان و کارگران کارخانه گرفته تا دوچرخه سواری- متمرکز شده‌اند.



از میان هنرمندان بنام آمریکایی جف وال، ماری الن مارک و اد روشا جزء کسانی بودند که اذعان داشتند بیست و هشت هزارتصویری که از آثار فرانک گردآوری شده است روی آن‌ها در عکاسی تاثیر بسزایی داشته است و همچون تجربه‌ای خیره کننده و برهم زننده قلمداد شده است. فرانک معتقد بود مخاطبان از رمانتیسم خسته شده بودند و می‌خواستند آن‌چه را او می‌بیند خالص و ساده ارائه دهند.



زندگی پر فراز و نشیب رابرت فرانک که در آن دو تراژدی نیز رخ داد روز گذشته به پایان رسید. دخترش آندره در ۲۰ سالگی در یک سانحه هوایی در گواتمالا درگذشت و ۲۰ سال بعد در ۱۹۹۴ پسرش پس از تحمل اسکیزوفرنی درگذشت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما