اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ویم وندرس درباره‌ی پاپ فرانسیس فیلم می‌سازد

 

 

ویم وندرس، سینماگر برجسته آلمانی اعلام کرده است که فیلمی مستند درباره پاپ فرانسیس در دست تهیه دارد. این پروژه به ابتکار واتیکان شکل گرفته و پاپ قرار است در این اثر مستند به پرسش‌های گوناگون پاسخ دهد.


ویم وندرس که از سینماگران بنام و پرکار آلمان محسوب می‌شود، تا کنون در ژانرهای مختلف فیلم ساخته و همچنین آثار مستند موفقی از خود به جا گذاشته است. چهره‌های معروفی چون پینا باوش، طراح رقص و رقصنده مشهور آلمان و جهان دستمایه‌ی آثار او قرار گرفته‌اند.


پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان چهره‌ای است که در کانون مستند جدید وندرس قرار دارد. این فیلم که به ابتکار واتیکان شکل گرفته،«جهان پاپ فرانسیس - Pope Francis. A man of his word» نام دارد. زمان انتشار و اکران این مستند هنوز مشخص نیست.


وندرس در اطلاعیه‌ای که در رابطه با مستند جدید خود منتشر کرده، از پاپ فرانسیس به عنوان نمونه‌ی حاضر و زنده‌ی مردی که به گفته‌های خود پایبند و وفادار است، سخن گفته است. این سینماگر آلمانی در اطلاعیه خود همچنین می‌نویسد که پاپ در این فیلم مستقیم، صریح و رو در رو با تماشاگران، به بسیاری از مسایل و پرسش‌های جهان امروزی پاسخ می‌دهد.

 

ویم وندرس و تیم تهیه‌کننده‌ی این مستند این فرصت را داشتند که با پاپ فرانسیس ۸۰ ساله چندین گفت‌وگوی طولانی انجام دهند. مسئولیت در قبال طبیعت، مسئله مهاجرت، جامعه مصرفی و همچنین عدالت اجتماعی از جمله موضوعاتی است که پاپ در این فیلم به آنها پرداخته و در باره آنها اظهار نظر می‌کند.
وندرس که خود در خانواده‌ای کاتولتیک متولد و بزرگ شده است، تا کنون دو دکترای افتخاری در رشته‌ی الهیات دریافت کرده است.


ناگفته نماند که مستند جدید در باره پاپ نخستین همکاری وندرس و واتیکان محسوب نمی‌شود. او در سال ۲۰۱۵ به عنوان مشاور با شبکه تلویزیونی واتیکان CTV در ارتباط با پخش مستقیم مراسم گشایش "در مقدس" کلیسای پطرس توسط پاپ فرانسیس همکاری کرده بود.


وندرس تا کنون جوایز بسیاری به دست آورده است، از نخل طلایی جشنواره کن گرفته تا شیر و خرس طلایی جشنواره‌های ونیز و برلین. او در طول چندین دهه فعالیت هنری خود بیش از ۶۰ فیلم سینمایی، تلویزیونی و مستند ساخته است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما