اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

سهم زنان هالیوود از کارگردانی فیلم در دو سال 2015 و 2016؛ هفت درصد

 

هالیوود

 

در سال گذشته مطالعه‌ای آکادمیک نشان می‌داد که در بین ۲۵۰ اثر پرفروش سینمای آمریکا، تنها ۷ درصد از آنها توسط کارگردانان زن ساخته شده‌اند. گویا امسال نیز مشخصاً از نقطه نظر کمی وضعیت به قرار سابق است.

 
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از ورایتی در تحقیق سال گذشته که توسط دانشگاه سن دیگوی آمریکا انجام شد، همچنین آمده بود که از این ۲۵۰ فیلم پرفروش سال، ۱۱ درصد فیلم‌نامه آنها توسط نویسنده زن نوشته و ۲۳ درصدشان هم توسط تهیه‌کننده زن تولید شده‌اند.

 

این درصدها به نسبت سال ۲۰۱۳ تنها یک درصد رشد داشته‌اند و از سال ۱۹۹۸، ۲ درصد پایین‌تر آمده‌اند. نسبت‌های حاصل شده، در بین ۷۰۰ فیلم پرفروش سال گذشته کمی پیشرفت دارد و ۱۳ درصد توسط کارگردانان زن، ۱۳ درصد نویسنده و ۲۷ درصد توسط تهیه‌کننده زن ساخته شده‌اند. علاقه‌مندی مدیران استودیوها برای سپردن آثار پرهزینه به مردها در مقایسه با زنان نیز از جمله نکاتی است که این گزارش به آن پرداخته است و ثابت شده که زنان بیشتر فرصت ساخت فیلم‌های مستقل را پیدا می‌کنند، چون در آن صورت سرمایه گذاران متحمل ریسک کمتری خواهند شد.

 

از نکات جالب دیگر این پژوهش آن بوده که نشان می‌دهد کارگردانان زن، در فیلم‌هایشان از نویسنده، فیلم‌بردار و تدوینگر زن بیشتری استفاده می‌کنند؛ به طوری که فیلم‌نامه ۵۰ درصد فیلم‌هایی که کارگردانان زن ساخته‌اند توسط نویسنده زن به نگارش درآمده‌اند. در هر صورت با توجه به سپری شدن چند ماه از سال جدید میلادی به نظر می‌رسد که امسال نیز قرار نیست که آمار این مطالعه بهبود نسبی یابند. زیرا که تاکنون زنان فیمساز هالیوودی سهمی در جدول پرفروش‌های هالیوودی ندارند.

 

در سال گذشته هالیوود تحت انتقاد بی‌سابقه‌ای در مورد تبعیض جنسیتی در سینمای خود قرار گرفته است و هنرمندان شاخص جهانی نظیر مریل استریپ، پاتریشیا آرکت، جنیفر لارنس و … نسبت به مسائلی همچون نابرابری دستمزد بازیگران زن و مرد، و کمبود نویسندگان و کارگردانان زن اعتراض کرده‌اند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما